خودداری نسرین ستوده از ملاقات کابینی با فرزندانش

مهراوه خندان فرزند نسرین ستوده و رضا خندان که هر دو محبوس در زندان اوین هستند، از عدم حضور نسرین در ملاقات کابینی در اعتراض به فشار برای امضا تعهدنامه رعایت حجاب خبر داد.

مهراوه خندان به کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «نسرین ستوده در اعتراض به آزار و اذیت سر موضوع رعایت حجاب در زمان ملاقات کابینی و فشار به او برای «امضا تعهدنامه‌ای مبنی بر حفظ کامل حجاب»، از ملاقات هفتگی خود در روز یکشنبه ۲۵ شهریورماه صرفنظر کرده و «در اعتراض به این آزارها» اعلام کرده دیگر به سالن ملاقات نخواهد رفت. خانم ستوده همچنین در اعتراض به فشارها و آزار و اذیت خانواده و دوستانش از سوی ماموران وزارت اطلاعات از روز سوم شهریور ماه در اعتصاب غذا (تر) به سر می‌برد.

مهراوه خندان گفت: «مدیر سالن ملاقات زندان اوین پیش از ملاقات روز ۲۵ شهریور ماه به او اعلام کرده «از طرف دادستانی برای حجاب او و خانم ستوده نامه آمده که در صورت رعایت نکردن اجازه ملاقات به آنها داده نشود.»

به گفته مهراوه خندان در حالی او مورد تهدید قرار گرفته که «پوشش من مثل همیشه بود و هیچ مشکلی نداشت.» مهراوه و نیما خندان این هفته قادر به دیدار مادرشان در زندان اوین نشدند.

مهراوه خندان ۱۸ ساله با اظهار اینکه پیش از ملاقات هفتگی، نسرین ستوده و خود او سر موضوع حجاب اذیت شده‌اند به کمپین گفت: «امروز در سالن ملاقات زمانی که در منتظر نشسته بودیم تا اسم ما را صدا بزنند توسط مدیر کال سالن ملاقات تهدید شدم که اگر حجاب خود را رعایت نکنم از ورود من به سالن جلوگیری می‌شود و سپس هشدار داد که از طرف دادستان برای حجاب من و مامان نامه آمده که در صورت رعایت نکردن حجاب اجازه ملاقات داده نمی‌شود. اما پوشش من مثل همیشه بود و هیچ مشکلی نداشت.»

مهراوه خندان همچنین ادامه داد: «زمانی که وارد سالن شدیم پس از نیم ساعت انتظار هم‌بندی‌های مادرم گفتند که از مادر تعهدنامه‌ی کتبی مبتنی بر حفظ کامل حجاب خواستند که با مخالفت مادر مواجه شدند. بعد از آن مادر اعلام کردند که در اعتراض به این موضوع از این پس از حاضر شدن در ملاقات و تلفن زدن خودداری خواهد کرد.»

به گفته مهراوه خندان «گاهی روسری مادر در زمان ملاقات از سرش پایین می‌افتاده و ماموران هم چیزی نمی‌گفتند.»

دختر نسرین ستوده و رضا خندان اضافه کرد: «گویا پس از بازداشت پدرم تصمیم براعمال فشار بر ما در روزهای ملاقات گرفته‌اند.»

نسرین ستوده روز ۲۳ خرداد ماه در منزلش از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و روانه زندان اوین شد. او در حال حاضر در حال سپری کردن حکم پنج سال غیابی به اتهاماتی مانند جاسوسی است و همچنین دو پرونده باز دیگر به اتهامات امنیتی دارد.

از سوی دیگر رضا خندان همسر او نیز صبح ۱۳ شهریور ماه از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. او متهم به سه اتهام«اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «ترویج و اشاعه بدحجابی» شده است. رضا خندان پس از بازداشت نسرین ستوده با رسانه ها در مورد وضعیت همسرش اطلاع‌رسانی می‌کرد که مصاحبه‌های او و جمع‌آوری پیکسل «من با حجاب اجباری مخالفم» در خانه‌اش از سوی ماموران وزارت اطلاعات مصادیق اتهامات او به حساب آمده‌اند. برای آقای خندان قرار وثیقه به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان صادر شده با این حال رضا خندان به دلیل اینکه معتقد است جرمی مرتکب نشده با پرداخت چنین وثیقه سنگینی تاکنون موافقت نکرده و همچنان در زندان اوین است.

مطالب مرتبط:

بیانیه نسرین ستوده در محکومیت اعدام سه تن از زندانیان سیاسی کُرد

آخرین وضعیت پرونده نسرین ستوده

هجوم مأموران وزارت اطلاعات به خانه نسرین ستوده

۶۰ نماینده پارلمان اروپا طی نامه ای به حسن روحانی، خواستار آزادی بی‌قیدوشرط نسرین ستوده شدند

نسرین ستوده وکیل دادگستری دست به اعتصاب غذا زد

همسر نسرین ستوده بازداشت شد

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید