پنج میلیارد تومان وثیقه، شرط آزادی مولوی نقشبندی روحانی اهل سنت

مسوولان قضایی شرط آزادی «مولوی فتحی محمد نقشبندی» روحانی اهل سنت بلوچ و امام جمعه راسک را تهیه قرار وثیقه‌ای به مبلغ ۵ میلیارد تومان اعلام کرده‌اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، برخی از فعالان عقیدتی این اقدام مسوولان قضایی را به دلیل احتمال شکل‌ گرفتن تجمعات اعتراضی مردمی در زمان برگزاری همایش‌های فارغ‌التحصیلی طلاب در استان سیستان و بلوچستان دانسته‌اند.

«کمپین فعالین بلوچ» با اعلام این خبر نوشته: “در پی تبرئه و نقض احکام پرونده مولوی نقشبندی و همراهان وی توسط دیوان عالی کشور و تحت فشار قرار گرفتن مسوولان امنیتی و قضائی استان سیستان و بلوچستان، به خاطر نگه داشتن بدون دلیل این زندانیان بلوچ، مسوولان قضائی روز شنبه پس از دیدار با مولوی فتحی محمد نقشبندی امام جمعه اهل سنت راسک در زندان به او و خانواده‌اش قول داده بودند که تا شامگاه یکشنبه وی را آزاد کنند.”

این کمپین همچنین نوشته: “نزدیکان به خانواده مولوی نقشبندی در عین حال از سرنوشت مولوی عبدالغفار نقشبندی و دیگر بازداشت شدگان این پرونده در پی انتقال آنها به بازداشتگاه وزارت اطلاعات اظهار نگرانی کرده و گفتند که مدت ۱۴ روز است که هیچ اطلاعی از بقیه زندانیان این پرونده ندارند.”

گفتنی است روز چهارشنبه ۱۹ فروردین، «شاه محمدی» قاضی شعبه ۶ بازپرسی دادگاه انقلاب زاهدان، پس از ملاقات با «مولوی نقشبندی» در زندان زاهدان از “روند جدیدی” در پرونده این روحانی اهل سنت خبر داده بود.

در ادامه این گزارش آمده: “در همین حال با قوت گرفتن گزارش‌ها و شایعات مبنی بر آزادی امام جمعه اهل سنت راسک و شرکت وی در مراسم فارغ التحصیلی طلاب مفتاح‌العلوم راسک که زیر نظر مولوی نقشبندی اداره می‌شود (امروز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت در جریان است) مسوولان قضائی و اطلاعاتی روند قضایی و نبود یکی از مقامات مسوول را دلیل تاخیر در آزادی وی عنوان کرده‌اند، اما فعالان بلوچ معتقدند که  نگرانی مسوولان از تجمع بی‌شمار مردم در شهرستان راسک و شرکت در این مراسم سالیانه باعث تعلل شده است.”

Molavi Naghshbandi1-kampain.infoسال گذشته و در بحبوحه برگزاری جلسات فارغ التحصیلی طلاب مفتاح‌العلوم راسک نیز مسوولان وعده دادند که در صورت نپرداختن به موضوع مولوی نقشبندی در همایش، وی را بعد از جلسه آزاد می‌کنند اما این وعده هیچ‌گاه عملی نشد.

همه ساله با پایان سال تحصیلی مدارس علوم دینی اهل سنت بلوچستان در شهرهای مختلف این منطقه همایش‌هایی با عنوان “جشن‌های دانش‌آموختگی طلاب” برگزار می‌شود که انتظار می‌رود صدها نفر در این مراسم شرکت کنند. بزرگ‌ترین این همایش‌ها در زاهدان برگزار می‌شود که بنابر اعلام دارالعلوم زاهدان، بیش از ۱۲۰ هزار نفر از اهل سنت سرتاسر کشور در این جلسه شرکت می‌کنند.

«مولوی نقشبندی» فروردین‌ماه ۱۳۹۱، پس از چندین بار تهدید از سوی ماموران وزارت اطلاعات به اتهام “آمریت قتل مولوی مصطفی جنگی زهی” که اسفندماه ۹۰، توسط عوامل ناشناس ترور شده بود به همراه فرزند و تعدادی از نزدیکانش بازداشت شد. وی اما با رد این اتهامات “جلوگیری از فعالیت‌های دینی” خود را دلیل بازداشت خود عنوان کرده و کلیه اتهامات را رد کرده است.

خانواده «مولوی جنگی زهی» نیز در چند نامه محضری «مولوی نقشبندی» را بی‌گناه دانسته و خواستار آزادی وی شده بودند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید