انفجار مین در نفت شهر کرمانشاه و مجروحیت دو شهروند

خودروی تانکر مخصوص حمل آب در زمان آبگیری، روی مین‌های کاشته شده در حاشیه رودخانه‌ای در نفت شهر کرمانشاه رفته و بر اثر انفجار مین دو شهروند مجروح شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این تانکر حامل آب روز شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، به هنگام فعالیت جهت بازسازی روستای «نفت شهر» در استان کرمانشاه، به دلیل برخورد با مین‌های عمل‌نکرده بازمانده از جنگ ۸ ساله ایران و عراق در حاشیه رودخانه، دچار حادثه انفجار شده و در پی آن علاوه بر راننده این تانکر، راننده وسیله نقیله‌ی همراه نیز، دچار موج گرفتکی و آسییب دیدگی شدید شده و به بیمارستان قصر شیرین منتقل شدند.

گفته شده این انفجار در اراضی آلوده به مین استان کرمانشاه روی داده که پیش‌تر از سوی مسوولان استان به عنوان منطقه پاکسازی شده و عاری از مین اعلام شده بود.

در همین رابطه «افشین رضایی» فرماندار قصرشیرین نیز در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا گفته “تاکنون تعدادی از مردم مناطق مرزی استان کرمانشاه به ویژه مرزداران، عشایر و نیروهای گروه‌های پاکسازی اراضی آلوده به مین بر اثر انفجار مین و مهمات به جای مانده از دوران جنگ” کشته، مجروح و یا معلول شده‌اند.

اظهارات این مقام حکومتی در حالی است که روزانه، هفتگی و ماهانه تعداد قابل توجهی از شهروندان مدنی، حیوانات و وسایل نقلیه به دلیل تردد در مناطقی که توسط حکومت به عنوان مناطق پاکسازی شده اعلام شده، دچار صدمات غیرقابل جبران جانی و مالی شده‌اند.

بیش از ۴ میلیون هکتار از اراضی مرزی که به گفته مسوولان حدود ۸۰ درصد آن پاکسازی شده است، آلوده به مین است. همچنان در این مناطق شاهد انفجار مین و قربانی شدن افراد مدنی هستیم؛ به طوری که در بهمن‌ماه ۱۳۹۰، در استان کرمانشاه جشن پاکسازی و تحویل اراضی پاکسازی شده به استانداری این استان برگزار شد، اما پس از آن، انفجار مین و گلوله‌های عمل نکرده، باعث کشته و مجروح شدن ۱۱۳ نفر در این استان شد. این آمار بنابر رصد جغرافیای آلوده به مین و اطلاع‌رسانی از منابع محلی در این استان، از سوی فعالان و مدافعان حقوق بشر صورت گرفته و همچنان منابع رسمی و حکومتی از ارایه آمار دقیق کشته و مجروحان مین خوداری می‌کنند.

کشور ایران از لحاظ وسعت، دومین کشور آلوده به مین پس از مصر در دنیا است. آمار بسیار بالای تلفات غیر نظامی ناشی از انفجار مین‌های زمینی در ایران و عدم رسیدگی مناسب به این مصدومان و نبود یک ساز و کار مناسب برای آگاهی‌رسانی از خطرات آن در مناطق مین‌زده، باعث نگرانی سازمان‌های مدافع حقوق بشر و فعالان حقوق بشر شده است؛ به طوری که از سال ۱۳۶۷ تا پایان ۱۳۹۱، بیش از ​​​​۵۰۰۰ هزار نفر در بخش غیر نظامی، قربانی انفجار مین شده‌اند. نزدیک به ۲۰ درصد از این قربانیان، کشته و ۸۰ درصد دیگر مصدوم و نقص عضو شده‌اند. این خطرات جانی و مالی، کماکان برای ساکنین نزدیک به میادین مین در ۵ استان آلوده کشور (آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان) وجود دارد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید