عباس خدایاری از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد

عباس خدایاری، فعال مدنی ترک (آذربایجانی) به دلیل توزیع کتاب‌ به زبان ترکی در بین مردم، از سوی ماموران اداره اطلاعات بازداشت شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،‌‌ روز جمعه ۳۰ شهریورماه ۱۳۹۷، عباس خدایاری، فعال مدنی  ساکن خلخال، هنگام توزیع کتاب‌های ترکی بین مردم هشجین و خلخال از سوی ماموران اداره اطلاعات بازداشت و به اداره اطلاعات خلخال منتقل شد.

گزارش شده، این فعال مدنی به مناسبت فرا رسیدن سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌های کشور کتاب‌های ترکی را به صورت رایگان در بین مردم هشجین و خلخال توزیع می کرد.

براساس گفته های یک منبع آگاه به کمپین، «این کتاب‌های همگی دارای مجوز چاپ بوده و در انتشارات کشور به چاپ رسیده بودند.»

گفتنی است، عباس خدایاری روز ۱۵ تیرماه در آستانه گردهمایی سالانه قلعه بابک و در ادامه بازداشت‌های گسترده در منطقه آذربایجان از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده بود.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید