فرهاد میثمی با خشونت به اتاقی در مجاورت بهداری زندان اوین منتقل شد

فرهاد میثمی، فعال مدنی که در  پنجاه و پنجمین روز از اعتصاب غذای خود بسر می برد،  با توسل به خشونت از بند عمومی زندان اوین به اتاقی در مجاورت بهداری این زندان منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷، فرهاد میثمی فعال مدنی محبوس در زندان اوین که از روز ۱۰ مرداد در اعتصاب غذا بسر می برد و در حالی که شرایط جسمی وی نامناسب گزارش شده است، باتوسل به خشونت از بند عمومی زندان اوین به اتاقی در مجاورت بهداری این زندان منتقل شد.

از دلایل انتقال فرهاد میثمی به  یک اطاق مجزا در مجاورت بهداری زندان اوین اطلاعی دقیقی در دست نیست، اما به گفته برخی از نزدیکان وی علت اصلی این انتقال، قطع ارتباط وی با خارج از زندان و عدم اطلاع‌رسانی بوده است.

فرهادمیثمی پیش از رفتن به همبندیها و مسئولین گفته بود که اگر به زور به بهداری برده شود داروهایش را قطع خواهد کرد.

محمد مقیمی، وکیل مدافع این فعال مدنی در همین رابطه در صفحه فیسبوکش نوشت: «موکلم رضا خندان امروز عصر از زندان اوین تماس گرفت و گفت در حالی که آقای فرهاد میثمی که در اعتصاب غذای خشک بسر می‌برد و در وضعیت جسمی خطرناکی قرار دارد، مسولان زندان به وی گفته‌اند که باید به اتاقی در مجاورت بهداری منتقل شود که آقای میثمی قبول نکردند و متاسفانه با استفاده از زندانیان غیرسیاسی و با زور ایشان را به آنجا منتقل کرده‌اند.

این رفتار با موکلم دکتر فرهاد میثمی از مصادیق بارز اعمال خشونت است. بسیار تاسفبار است که در حالی که آقای میثمی در دوران طاقت فرسای اعتصاب غذا قرار دارند، به جای اینکه به خواسته های قانونی ایشان توجه گردد، اینگونه خشونت بار با وی رفتار می‌شود.

آقای میثمی به همبندی هایش گفته در صورت انتقال اجباری به بهداری از خوردن داروهایش نیز خودداری خواهد کرد و اعزام به بیمارستان با لباس زندانی و دستبند هم نپذیرفته و نمی‌پذیرید.شایسته است، مسئولان با تمکین به قانون، زمینه پایان اعتصاب غذای موکلم را فراهم کنند. در غیر اینصورت با شناختی که از دکتر میثمی وجود دارد، وی در ادامه اعتصاب غذا بسیار مصمم است. بدیهی است، مسئولیت هرگونه اتفاقی که برای ایشان بیافتد با مسئولان مربوطه است.»

این زندانی سیاسی در آستانه مهرماه نسبت به روز ۱۰ مرداد که اعتصاب غذایش را آغاز کرد، ۱۹ کیلوگرم کاهش وزن داشته (از ٧٨ کیلو به ۵٩ کیلو) و فشار او شش و نیم روى پنج است.

فرهاد میثمی، فعال مدنی در روز سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ با حکمی از سوی شعبه ۲ دادسرای اوین بازداشت و تحویل وزارت اطلاعات حسن روحانی شد.

فرهاد میثمی یک روز پس از بازداشتش از تاریخ دهم مرداد ماه در اعتراض به بازداشت و اتهاماتی که به او تفهیم شده بود، دست به اعتصاب غذا(تر) زد. او ۲۰ روز در سلول انفرادی در بند ۲۰۹ سپری کرده و پس از آن به بند چهار (عمومی) زندان اوین منتقل شده است.

سه اتهام به این فعال مدنی در شعبه هفتم دادسرای اوین تفهیم شده است. وی متهم به «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور با تحریک زنان به حضور خیابانی با سر لخت»، «تبلیغ بر علیه نظام» و «توهین به حجاب به عنوان یکی از مقدسات ضرروی اسلام» شده است. اما مصادیق این سه اتهام مشخص نیست.

طبق گفته‌ها تنها مدرکی که علیه او وجود دارد چندین نشان سینه با عنوان «من به حجاب اجباری اعتراض دارم» و «من با حجاب اجباری موافق نیستم» است که در خانه‌اش در زمان بازداشتش به عنوان مدرک جرم ضبط شده است. 

فرهاد میثمی، ۴۸ ساله، فعال مدنی، معلم و پزشک است. او در دهه ۷۰ و ۸۰ کتاب‌های درسی و آموزشی کنکور را در انتشارات آینده‌سازان منتشر کرد و در سال‌های اخیر به عنوان فعال مدنی در بسیاری از تحصن‌ها و تجمعات اعتراضی در حمایت از حقوق زندانیان و علیه حجاب اجباری شرکت داشته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل