عفو بین‌الملل: مقامات ایران در حال شکنجه دادن آرش صادقی هستند

آرش صادقی، فعال مدنی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج که به دلیل عدم رسیدگی‌های ضروری پزشکی بعد از انتقال به بیمارستان و بازگشت به زندان، زخم‌های وی دچار عفونت شدید شده است، شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، بدلیل وضعیت وخیم جسمانی به بیمارستان اعزام و بدون دریافت خدمات درمانی مناسب مجددا به زندان بازگردانده شد.

در همین خصوص، عفو بین‌الملل، چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ با انتشار بیانیه‌ای گفت: «مقامات ایران با ممانعت از دسترسى آرش صادقى ‌به مراقبت‌هاى درمانى و بى اعتنایى به هشدارهاى پزشکان، در حال شکنجه دادن این مدافع حقوق بشر که از سرطان رنج می‌برد، هستند.»

فیلیپ لوتر مدیر تحقیقات شمال آفریقا و خاورمیانه عفو بین‌الملل در مورد این زندانی عقیدتی که پزشکان ابتلای وی به سرطان را تایید کرده‌اند، گفت: «رفتار مقامات ایران در مورد آرش صادقی نه تنها به طرز غیر قابل توصیفى ظالمانه است، بلکه از منظر حقوقی نوعى شکنجه محسوب می‌شود. از ابتدا تا امروز، هر قدم که مقامات زندان، دادستانی و سپاه پاسداران برداشته اند در جهت قطع یا ‌محدود کردن دسترسی آرش صادقی به خدمات درمانی حیاتى براى مقابله با سرطان بوده است.»

فیلیپ لوتر افزود: «مقامات ایرانى به طور عامدانه آرش صادقی را از مراقبت‌هاى پزشکى محروم کرده‌اند و به این ترتیب درد و عذاب او را افزایش داده و ظلم ناشى از حکم به غایت ناعادلانه او را دو چندان کرده‌اند.»

آرش صادقی که عفو بین‌الملل او را به عنوان یک زندانی عقیدتی می‌شناسد و به خاطر فعالیت‌های صلح‌آمیز حقوق بشرى به ۱۹ سال زندان محکوم شده است، ماه گذشته تشخیص داده شد که به سرطان استخوان مبتلا است.

در تاریخ ۸ سپتامبر (۱۷شهریورماه۹۷)، چندین بار با مقامات زندان از سوی بیمارستان «امام خمینی» برای ترتیب انتقال آرش صادقی به منظور عمل جراحی در هفته بعد تماس گرفته شد. با این وجود به کارکنان بیمارستان گفته شد که دفتر دادستانی هنوز مجوز لازم برای انتقال او را نداده است.

پزشکان اعلام کرده بودند که آرش صادقی باید دستکم سه روز قبل از عمل در بیمارستان بسترى شده و تحت نظر قرار گیرد. با این وجود، مقامات زندان او را در ۱۱ سپتامبر به بیمارستان منتقل کردند و به هشدارهاى پزشکى در خصوص خطرات جانى هرگونه تاخیر در روند درمان بى‌اعتنایى کردند. عمل جراحی نهایتا در روز ۱۲ سپتامبر انجام شد که این عمل بیش از ۷ ساعت طول کشید. آرش صادقی بعد از این جراحی اساسى، باید دست کم یک ساعت در اتاق ریکاوری نگاه داشته مى‌شد. اما نیروهای امنیتی در اقدامی شوکه‌آور، او را در حالی که هنوز بیهوش بود، دستبند و پابند زدند و بر خلاف توصیه پزشکان به بخش منتقل کردند. ماموران امنیتی سپس ناحیه اطراف تخت او را مسدود کردند، که منجر به عدم دسترسی پرسنل بیمارستان به او براى معاینات پس از عمل و اعتراض کارکنان شد. آرش صادقی روز ۱۵ سپتامبر(شنبه ۲۴شهریور)، به زندان منتقل شد. این بر خلاف توصیه‌ صریح پزشکان بود که گفته بودند او باید حداقل ۲۵ روز در بیمارستان بستری شده و تحت نظر قرار گیرد. پزشکان قرار بود در این دوره بررسى کنند که آیا او به شیمی درمانی، پرتو درمانی و یک عمل جراحی دیگر نیاز دارد یا خیر.

فیلیپ لوتر گفت: «به خطر انداختن زندگی بیمار با تاخیر در جراحی و جلوگیری از معاینات پزشکی که از سوی مقامات صورت می‌گیرد واقعا غیر قابل قبول است. متاسفانه این تنها یک نمونه از موارد متعددى است که عفو بین‌الملل ممانعت عامدانه از دسترسی زندانیان به مراقبت‌های پزشکی را مستند کرده است.»

آرش صادقى باید صبح روز ۲۲ سپتامبر طبق قرار قبلى براى معاینه توسط جراحش به بیمارستان منتقل مى شد. با این وجود، مقامات زندان او را بعد از ظهر آن روز به بیمارستان منتقل کردند که جراح دیگر آن زمان در دسترس نبود.

مدیر تحقیقات شمال آفریقا و خاورمیانه عفو بین‌الملل گفت: «هیچ تردیدى نیست که مقامات ایرانی دارند به طور عامدانه به سلامت و جان آٰرش صادقی آسیب مى رسانند. به نظر می‌رسد که در اثر این بى توجهى اسفناک، دست آرش صادقی به شدت عفونت کرده است.»

آرش صادقی در حال حاضر در انتظار نتایج آزمایش‌هایی است که نشان ‌دهند آیا سرطان محو شده یا گسترش پیدا کرده است. این ممکن است تا دو هفته دیگر طول بکشد و بر این اساس ضرورت انجام یک عمل جراحی دیگر مشخص خواهد شد.

اطلاعیه عفو بین‌الملل به زبان انگلیسی

این زندانی سیاسی پیش‌تر نیز در تاریخ شنبه ۳۰ تیرماه ۹۷ با حضور ۵ مامور محافظ به بیمارستان خمینی منتقل و به دلیل عدم حضور پزشک، بدون معاینه به زندان بازگردانده شد.

گزارش کمپین از وضعیت جسمانی وخیم آرش صادقی پس از بازگشت به زندان را بخوانید.

 آرش صادقی، فعال مدنی محبوس در بند ۱۲ زندان رجایی شهر کرج که به دلیل عدم رسیدگی های ضروری پزشکی بعد از انتقال به بیمارستان و بازگشت به زندان، زخم‌های وی دچار عفونت شدید شده، روز شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، بدلیل وضعیت وخیم جسمانی به بیمارستان اعزام شد، اما بدون  دریافت خدمات درمانی مناسب مجددا به زندان بازگردانده شد.

یک منبع آگاه در مورد وضعیت آرش صادقی روز دوشنبه دوم مهرماه به کمپین گفته‌بود: «قرار بود، آرش را برای ویزیت به بخش کانسر بیمارستان اعزام کنند، ولی علی رغم تاکید پزشک که گفته بود وی باید تا قبل از ساعت ۱۲ در بیمارستان حضور پیدا کند آرش را مجددا با تاخیر اعزام کردند.»

کندروسارکوما پکی از شایع ترین تومور اولیه بدخیم استخوانی در سنین نسبتا جوانی است که در آن سلولهای بدخیم غضروف ساز تولید تومور می کنند.

‎آرش صادقی بر اثر آسیب‌های ناشی از دوران بازجویی که منجر به شکسته شدن بازو و کتفش گردید، بدون معالجه در سلول انفرادی رها شد و به نظر می رسد به دلیل تکثیر بیش از حد و غیرعادی سلولی در ناحیه دچار شکستگی با نوعی تومور سرطانی مواجه شده که یک سال و نیم است از دردهای آن به خود می‌پیچد و بر اثر ضایعات ناشی از اعتصاب غذای طولانی‌مدت توان هضم هیچ غذایی را نداشته و وزنش به ۴۳ کیلو رسیده است.

آرش صادقی که به بیماری «کولیت زخمی» یا «کولیت اولسروز» حاد مبتلا است و به دلیل عدم رسیدگی پزشکی به موفع احتمال دارد به بیماری سرطان روده بزرگ مبتلا شود، اکنون با خطر ابتلا به سرطان دیگری مواجه است.

پیش‌تر، عفو بین‌الملل در بیاینه‌ای خواستار انتقال فوری آرش صادقی، به مراکز تخصصی سرطان شد.

آرش صادقی در دادگاه انقلاب به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی، توهین به رهبری، تشکیل گروه‌های غیرقانونی، تبلیغ علیه نظام به ۱۵ سال حبس محکوم شد. همچنین قاضی پورعرب، رئیس شعبه ۵۴ دادگاه حکم ۴ سال حبس تعلیقی وی را لازم‌الاجرا اعلام کرد. به این ترتیب آرش صادقی هم اکنون در حال سپری کردن ۱۹ سال حبس خود در زندان رجایی شهر کرج است.

وی به علت اعتصاب غذاهای طولانی مدت و پیاپی به بیماری های مختلف دچار شده است و از ناراحتی تنفسی و بیماری های گوارشی، معده و روده به شدت رنج می برد. گفته شده کلیه وی به دلیل اعتصاب غذاهای مداوم و عدم رسیدگی پزشکی دچار آسیب های جدی شده است.

آرش صادقی، اولین بار، ۱۸ تیر ۱۳۸۸، مقابل دانشگاه علامه طباطبایی تهران به همراه تعدادی از دانشجویان معترض به نتایج انتخابات ۱۳۸۸ توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و پس از ۹۰ روز به قید کفالت آزاد شد.

این فعال حقوق بشر اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ توسط اطلاعات سپاه بازداشت و پس از ۶ ماه حبس اسفند ماه با وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. زمانی که موقتاً از زندان آزاد بود، مأموران برای بازداشت وی به خانه‌اش یورش بردند که همین امر موجب سکته و درنهایت فوت مادر آرش صادقی شد.

آرش صادقی آخرین بار خردادماه ۱۳۹۵ در دادسرای شهید مقدس زندان اوین جهت اجرای حکم بازداشت شد. وی در آبان ماه ۱۳۹۵ به مدت ۷۰ روز دست به اعتصاب غذا زد و مهرماه ۹۶ نیز از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد. این زندانی سیاسی آخرین بار در اعتراض به انتقال همراه با ضرب‌وشتم همسرش گلرخ ایرایی و هم‌چنین آتنا دائمی از زندان اوین به زندان قرچک (شهرری) دور تازه‌ای از اعتصاب غذای خود را از روز جمعه ۶ بهمن ۱۳۹۶ آغاز کرد، ولی در ۱۸ بهمن ماه ۱۳۹۶ به دلیل ضعف شدید جسمانی و در احترام به درخواست همبندانش در زندان رجایی شهر به اعتصاب غذای خود پایان داد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید