پرونده سام رجبی به دادگاه رفت

Sam-Rajabi-kampain.info

پرونده سام رجبی یکی از فعالان محیط زیست که در بهمن ماه سال گذشته از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت‌شده بود، برای رسیدگی به اعتراض او به تمدید قرار بازداشت، به  شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب ارسال شد.

محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع سام رجبی از بازداشت شدگان محیط زیست، از اعتراض به  شعبه بازپرسی مبنی بر تمدید قرار بازداشت موقت موکلش و ارسال پرونده برای رسیدگی به این اعتراض در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب خبر داد.

وکیل مدافع سام رجبی، روز یکشنبه ۸ مهر با اعلام این خبر به خبرنگار قضایی ایرنا گفت: روز گذشته (شنبه) هفتم تیر به طور رسمی برای رجبی اعلام وکالت کردم و اکنون رسماً وکیل وی در پرونده محیط زیست هستم.

این وکیل دادگستری درباره آخرین وضعیت ۵ تن از فعالان محیط زیست بازداشت شده که پیش‌تر دادسرا برای آنها کیفرخواست صادر کرده بود گفت: کیفرخواست های صادره برای بررسی و اظهارنظر به دادستان تهران ارسال شد و دادستان نیز برخی ایرادات و نواقص را نسبت به این کیفرخواست ها گرفت و پرونده های این افراد را به دادسرا بازگرداند تا ایرادها و نواقص مدنظر، برطرف شود.

آقاسی افزود: دادستان تهران به کیفرخواست های صادره، ایراد شکلی گرفته است.

آخرین اطلاع از وضعیت «سام رجبی» و سایر فعالان محیط زیست

نامه سرگشاده خواهر سام رجبی فعال محیط زیست بازداشتی به حسن روحانی

ادامه بازداشت فعالان محیط زیست؛ جان باختن یکی از بازداشت شدگان در زندان

تماس کوتاه بازداشت شدگان پرونده محیط زیست با خانواده

سام رجبی به همراه پنج تن دیگر از فعالان محیط زیست، ۴ و ۵ بهمن ۱۳۹۶ از سوی وزارت اطلاعات حسین روحانی بازداشت شدند و کماکان به دلایل نامشخصی در بازداشت به سر می برند.

سام رجبی کارشناس محیط زیست به همراه، هومن جوکار، مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، طاهر قدیریان، دانشمند جوان «انسان و کره مسکون» یونسک، امیرحسین خالقی و نیلوفر بیانی، کارشناسان حیات وحش و سپیده کاشانی، همسر هومن جوکار و سرپرست فعالیت‌ها و مشاور سابق برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، ۶ فعال محیط زیست و کارکنان و مدیران موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» در ۴ و ۵ بهمن ۱۳۹۶  از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

بعد از انتشار خبر جان باختن کاووس سیدامامی در زندان اوین، خانواده‌های فعالان محیط زیست بازداشت شده در بی خبری مطلق  ونگرانی از وضعیت فرزندانشان بودند. همزمان اما دادستان تهران اتهامات سنگینی چون جاسوسی برای سازمان سیا و موساد و جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده در رسانه‌ها متوجه این فعالان کرد.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی در گزارشی مدعی شد که آقای سیدامامی، استاد دانشگاه و مدیر موسسه بنیاد حیات وحش میراث پارسیان، و همکاران او با استفاده از دوربین‌‌های عکس‌برداری از یوزپلنگ، اقدام به تصویربرداری از سایت‌های موشکی سپاه کرده و اطلاعات این سایت‌ها را در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی خارجی قرار داده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اما این اتهام را وارد ندانست و گفت که این دوربین‌ها تنها قادر به تصویربرداری از محدوده ۵۰ متری اطراف خود هستند.

آقای کلانتری روز یکشنبه  ۱۸ شهریور ۱۳۹۷  در گفتگو با خبرگزاری ایرنا بار دیگر تاکید کرد که از نظر وزارت اطلاعات، فعالان محیط زیست بازداشت شده مرتکب جاسوسی نشده اند. به گفته او، بررسی‌های کمیته چهار نفره‌ای که رئیس جمهوری برای پیگیری این موضوع تعیین کرده نیز نشان می دهد که مدرکی دال بر جاسوسی این افراد وجود ندارد.

کاووس سید امامی، استاد جامعه‌شناسی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق و مدیر عامل موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» است که طبق نوشته فرزندش، در تاریخ چهارم بهمن ماه بازداشت شده و در تاریخ ۱۹ بهمن ماه خانواده مطلع از مرگ او با عنوان «خودکشی» شده‌اند. با این حال مشخص نیست که کاووس سیدامامی تحت چه شرایطی مورد بازجویی قرار گرفته و تحت چه شرایط فیزیکی و روانی در زندان اوین نگهداری شده و چگونه برای فردی که از صحت کامل جسمی و روانی برخوردار بوده است چنین اتفاقی افتاده است. مساله‌ای که نگرانی‌ها درباره وضعیت سایر بازداشت شده‌ها را  در آن زمان دامن زده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید