شکایت وکلای نسرین ستوده از قاضی مقیسه/ سند

وکلای مدافع نسرین ستوده، زندانی محبوس در زندان اوین، از قاضی محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب  شکایت کردند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، محمد مقیمی و پیام درفشان، وکلای مدافع نسرین ستوده، فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین از قاضی محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به دادسرای انتظامی قضات شکایت کردند.

پیام درفشان و محمد مقیمی معتقدند، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب از سوی قاضی مقیسه در روند رسیدگی به پرونده نسرین ستوده تخلفات متعددی صورت گرفته‌است و صدور حکم بر خلاف اتهامات مطرح شده در پرونده و نقض بی‌طرفی قاضی، از مهم‌ترین تخلفاتی است که وکلای خانم ستوده نسبت به آن اعتراض و شکایت کرده‌اند.

در همین خصوص پیام درفشان روز شنبه در گفت‌وگویی به ایرنا گفت که صدور حکم خارج از کیفرخواست موضوع مواد ۲۸۲،۳۳۵ و ۳۴۱ قانون آیین دادرسی کیفری، عدم رعایت بی طرفی موضوع مواد دو و سه قانون آیین دادرسی کیفری، بازداشت غیرقانونی بر خلاف اصل ۳۲ قانون اساسی و ماده ۱۶۸ قانون آیین دادرسی کیفری و تخلفات عدیده ارتکابی، علت شکایت موکلش علیه قاضی پرونده بوده است.

آخرین وضعیت پرونده نسرین ستوده

این وکیل دادگستری توضیح داد: در تاریخ ۳۰ آبان سال ۹۴ برای نسرین ستوده در دادسرای امنیت به اتهام اجتماع و تبانی به جهت ارتکاب جرم ضد امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام، پرونده تشکیل و مستند به مواد ۵۰۰ و ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی از دادگاه ذی صلاح تقاضای کیفر می‌شود.

درفشان افزود: پرونده برای رسیدگی به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارسال می‌شود و دادگاه در تاریخ ۱۲ شهریور سال ۹۵ به تشکیل جلسه دادرسی اقدام کرده و بنابر محتویات دادنامه صادره، بر خلاف کیفرخواست بزه انتسابی را مشمول ماده ۵۱۰ قانون مجازات اسلامی دانسته و موکل را به تحمل ۵ سال حبس محکوم کرده است.

وی گفت: در اجرای دادنامه صادره، قاضی اجرای احکام شعبه اول دادسرای اوین نسبت به اعلام اعتراض قانونی به دادگاه صادر کننده حکم اقدام می‌کند و بیان می‌دارد در کیفرخواست درخواست رسیدگی به موارد اتهامی دیگر بر اساس مستندات مورد ادعا شده اقدام شده است ولی دادگاه به صدور حکم تحت عنوان اتهامی متفاوت بدون ذکر مستندات اقدام کرده است.

وکیل مدافع نسرین ستوده ادامه داد: قاضی صادر کننده حکم بدون نیاز به بیان مستندات و با اصرار بر حقانیت تخلفات قانونی انجام پذیرفته، صرفاً تاکید می‌کند که مجموعه فعالیت‌های متهم مشمول ماده ۵۱۰ قانون مجازات اسلامی است که بر همین اساس و تخلفات عدیده دیگر از قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به دادسرای انتظامی قضات شکایت کردیم.

مطلب مرتبط: نسرین ستوده ممنوع‌الملاقات شد.
گفتنی است، نسرین ستوده روز ۲۳ خرداد ماه در منزلش از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و روانه زندان اوین شد. او در حال حاضر در حال سپری کردن حکم پنج سال غیابی به اتهاماتی مانند جاسوسی است و همچنین دو پرونده باز دیگر به اتهامات امنیتی دارد.

از سوی دیگر رضا خندان همسر او نیز صبح ۱۳ شهریور ماه از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. او متهم به سه اتهام«اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «ترویج و اشاعه بدحجابی» شده است. رضا خندان پس از بازداشت نسرین ستوده با رسانه ها در مورد وضعیت همسرش اطلاع‌رسانی می‌کرد که مصاحبه‌های او و جمع‌آوری پیکسل «من با حجاب اجباری مخالفم» در خانه‌اش از سوی ماموران وزارت اطلاعات مصادیق اتهامات او به حساب آمده‌اند. برای آقای خندان قرار وثیقه به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان صادر شده با این حال رضا خندان به دلیل اینکه معتقد است جرمی مرتکب نشده با پرداخت چنین وثیقه سنگینی تاکنون موافقت نکرده و همچنان در زندان اوین است.

مطالب مرتبط:

نسرین ستوده ممنوع‌الملاقات شد

نامه نسرین ستوده به فرزندش نیما؛ اشک های عاشقانه ام را نثارت می کنم تا گوشه ای از ظلم و بیداد زمانه را برایت قابل تحمل سازد

بیانیه نسرین ستوده در محکومیت اعدام سه تن از زندانیان سیاسی کُرد

هجوم مأموران وزارت اطلاعات به خانه نسرین ستوده

۶۰ نماینده پارلمان اروپا طی نامه ای به حسن روحانی، خواستار آزادی بی‌قیدوشرط نسرین ستوده شدند

نسرین ستوده وکیل دادگستری دست به اعتصاب غذا زد

همسر نسرین ستوده بازداشت شد

 

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید