کشته شدن یک کولبر براثر شلیک مستقیم

بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی، یک کولبر کُرد اهل بخش نوسرد از توابع شهرستان پاوه کشته شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷، عظیم احمدی، در منطقه نوسود از توابع شهرستان پاوه در استان کرمانشاه در پی شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی جان خود را از دست داد.

به گفته منابع محلی،  بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی به گروهی از کولبران در مرز نوسود، عظیم احمدی از اهالی روستای تشار، جانش را از دست داده است.

گزارش شده، نیروهای مرزبانی بدون اخطار قبلی این کولبر کُرد ۴۲ ساله را هدف قرار داده‌اند.

«کولبر» به افرادی اطلاق می‌شود که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی در مناطق مرزی از روی ناچاری و با دریافت دستمزدی ناچیز اقدام به حمل کالا از ایران به عراق و برعکس از نقاط «غیررسمی‌ گمرکی» می‌کنند. کالاهایی که از ایران به آن طرف مرزها توسط کولبران منتقل می شود انواع سوخت چون گالن‌های بنزین و گازویییل، خشکبار و برخی تولیدات داخلی است اما آنچه کولبران به ایران منتقل می‌کنند بیشتر «لوازم خانگی» از جمله تلویزیون و یخچال و برخی کالاهای خارجی دیگر است.

بر اساس گزارش برخی رسانه‌های حقوق بشری  “طی شش ماه گذشتە دست کم ١٠۴ کولبر کرد در مرزهای کردستان کشته شدەاند.”

آمار کامل و دقیقی از کولبران توسط نهادهای مسوول اعلام نشده است اما به گفته رسول خضری نماینده سردشت در مجلس شورای اسلامی «در منطقه سردشت و پیرانشهر ٨ تا ۱۰‌ هزار نفر برای تأمین معاش خود به‌عنوان کولبر کار می‌کنند.» سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت کولبرها است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید