نامه نسرین ستوده از زندان اوین درباره پایان اعتصاب غذا؛ نگرانی از وضعیت فرهاد میثمی

نسرین ستوده، وکیل دادگستری محبوس در زندان اوین، که روز جاری پس از ۳۷ روز اعتصاب غذای خود را شکست، با انتشار نامه‌ای دلیل پایان بخشیدن به اعتصاب غذای خود را عنوان کرد.

نسرین ستوده، فعال حقوق بشر و وکیل دادگستری که از چهارشنبه ۲۳ خردادماه، در زندان اوین محبوس است و سوم شهریورماه اعتصاب غذای خود را آغاز کرده‌بود، چهارشنبه ۱۱مهرماه، پس از ۳۷ روز، به اعتصاب غذای خود پایان داد.

وی دلیل پایان بخشیدن به اعتصاب غذای خود را نگرانی از وضعیت فرهاد میثمی، فعال مدنی که اعتصاب غذای خشک خود را به تر تبدیل کرده است، اعلام کرده و در بخشی از نامه‌اش از زندان اوین نوشته‌است: «با تاکید بر محق بودن خواسته‌های مطرح شده از سوی ایشان، از تاریخ ۹۷/۷/۱۱ داوطلبانه به اعتصاب غذای خود پایان می‌دهم و مصرانه از دوست و همراه گرامی‌ام دکتر فرهاد میثمی درخواست می‌کنم به اعتصاب غذای خویش پایان دهند. در این میان به موجب این نامه از کلیه هموطنان و فعالان حقوق بشر استمداد می‌طلبم، تا در جهت آزادی تمامی زندانیان سیاسی، از جمله همسرم و دکتر فرهاد میثمی که جرمی جز حمایت از همسر و جامعه مدنی و قانونی نداشته‌اند، از همه امکانات خویش استفاده کنند.»

نامه نسرین ستوده در باره پایان اعتصاب غذا به‌خاطر نگرانی از وضعیت فرهاد میثمی که نسخه‌ای از آن در اختیار کمپین قرار گرفته، در ادامه آمده‌است:

“دوستان و فعالان حقوق بشر
با درودهای گرم از زندان اوین، همچنان که مطلعید بیش از ۵۰روز از اعتصاب غذای خشک و تر دوست و همراه همیشگی جامعه مدنی ایران، دکتر فرهاد میثمی می‌گذرد و البته ۳۷روز نیز از اعتصاب اینجانب به روند ظالمانه و غیرقانونی بازداشت ایشان میگذرد. این شرایط به ویژه آقای میثمی را در وضعیت خطرناکی قرار داده‌است. من مطلع شدم ایشان را روز چهارشنبه گذشته به اجبار به بهداری زندان اوین منتقل کرده‌اند. تلاش‌های من برای دیدار با ایشان در جهت صحبت و تخفیف شرایط ایجاد شده تا کنون بی‌نتیجه مانده‌است.

بدیهی است به عنوان یک شهروند، بیش از هر چیز نگران جان‌شان باشم و در پاسخ به این نگرانی شبانه‌روزی که آرامش را از فعالان جامعه مدنی سلب کرده‌است، با تاکید بر محق بودن خواسته‌های مطرح شده از سوی ایشان، از تاریخ ۹۷/۷/۱۱ داوطلبانه به اعتصاب غذای خود پایان می‌دهم و مصرانه از دوست و همراه گرامی‌ام دکتر فرهاد میثمی درخواست می‌کنم به اعتصاب غذای خویش پایان دهند. در این میان به موجب این نامه از کلیه هموطنان و فعالان حقوق بشر استمداد می‌طلبم، تا در جهت آزادی تمامی زندانیان سیاسی، از جمله همسرم و دکتر فرهاد میثمی که جرمی جز حمایت از همسر و جامعه مدنی و قانونی نداشته‌اند، از همه امکانات خویش استفاده کنند.

با سپاس بی کران
نسرین ستوده
اوین – بند زنان”

گفتنی است، فرهاد میثمی، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، که از روز ۱۰ مرداد در اعتصاب غذا بسر می‌برد چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷، در حالی که شرایط جسمی وی نامناسب گزارش شده‌بود، باتوسل به خشونت از بند عمومی زندان اوین به اتاقی در مجاورت بهداری این زندان منتقل شد.

محمد مقیمی، وکیل مدافع فرهاد میثمی و نسرین ستوده، ۱۱مهرماه گفته که دیداری با موکلش آقای میثمی در زندان اوین داشته‌است و وی بنا به درخواست خانم ستوده از دیروز دوباره خوردن قرص همراه با آب را از سر گرفته‌اند.

فرهاد میثمی، زندانی سیاسی که از ۱۰ مرداد که اعتصاب غذایش را آغاز کرده است، تا کنون بیش از ۱۹ کیلوگرم کاهش وزن داشته (از ٧٨ کیلو به ۵٩ کیلو) و فشار او شش و نیم روى پنج است.

فرهاد میثمی، فعال مدنی در روز سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ با حکمی از سوی شعبه ۲ دادسرای اوین بازداشت و تحویل وزارت اطلاعات حسن روحانی شد.

فرهاد میثمی یک روز پس از بازداشتش از تاریخ دهم مرداد ماه در اعتراض به بازداشت و اتهاماتی که به او تفهیم شده بود، دست به اعتصاب غذا(تر) زد. او ۲۰ روز در سلول انفرادی در بند ۲۰۹ سپری کرده و پس از آن به بند چهار (عمومی) زندان اوین منتقل شد. وی از هفدهم شهریورماه، اعتصاب غذای‌تر خود را به خشک تبدیل کرد.

محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران و اسماعیل عبدی، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران (تهران)، دو تن از هم‌بندان فرهاد میثمی، با انتشار نامه‌ای سرگشاده نسبت به وضعیت وخیم وی هشدار داده و از مخالفت مسئولان زندان برای اعزام وی به مراکز درمانی خارج زندان خبر داده‌اند.

سه اتهام به این فعال مدنی در شعبه هفتم دادسرای اوین تفهیم شده است. وی متهم به «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور با تحریک زنان به حضور خیابانی با سر لخت»، «تبلیغ بر علیه نظام» و «توهین به حجاب به عنوان یکی از مقدسات ضرروی اسلام» شده است. اما مصادیق این سه اتهام مشخص نیست.

طبق گفته‌ها تنها مدرکی که علیه او وجود دارد چندین نشان سینه با عنوان «من به حجاب اجباری اعتراض دارم» و «من با حجاب اجباری موافق نیستم» است که در خانه‌اش در زمان بازداشتش به عنوان مدرک جرم ضبط شده است. 

فرهاد میثمی، ۴۸ ساله، فعال مدنی، معلم و پزشک است. او در دهه ۷۰ و ۸۰ کتاب‌های درسی و آموزشی کنکور را در انتشارات آینده‌سازان منتشر کرد و در سال‌های اخیر به عنوان فعال مدنی در بسیاری از تحصن‌ها و تجمعات اعتراضی در حمایت از حقوق زندانیان و علیه حجاب اجباری شرکت داشته است.

نسرین ستوده روز ۲۳ خردادماه در منزلش از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و روانه زندان اوین شد. او در حال حاضر در حال سپری کردن حکم پنج سال غیابی به اتهاماتی مانند جاسوسی است و همچنین دو پرونده باز دیگر به اتهامات امنیتی دارد.

مطالب مرتبط:

نسرین ستوده که وکالت شماری از دختران خیابان انقلاب را بر عهده داشت، در طول مدت بازداشت بارها نسبت به مسئله حجاب اجباری اعتراض کرد و از روز یکشنبه ۸ مهر با استناد به نامه دادستان تهران که به رویت وی رسیده به دلیل بدحجابی، ممنوع الملاقات شد. هر چند پیش‌تر نیز در ملاقات‌های ۲۵ شهریور و اول مهرماه در اعتراض به فشارها برای حجابش در سالن ملاقات حاضر نشده بود.

پیش‌تر مهراوه خندان، فرزند نسرین ستوده و رضا خندان، از عدم حضور نسرین در ملاقات کابینی در اعتراض به فشار برای امضا تعهدنامه رعایت حجاب خبر داده بودند.

پیام درفشان در مورد آخرین وضعیت پرونده خانم ستوده گفته بود: «موکلم چند وقت پیش تحت این عنوان که یک حکم غیابی علیه وی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب صادر شده است، بازداشت شد.»
به گفته درفشان در حال حاضر نسرین ستوده به خاطر محکومیت به پنج سال حبس تحت عنوان اتهامی جاسوسی که در کیفرخواست وی وجود ندارد، شکایت بازپرس دادسرای کاشان و صدور قرار بازداشت توسط شعبه دوم بازپرسی در زندان به سر می برد.

“جاسوسی” اتهامی است که وکلای وی نسبت به آن اعتراض داشته و وکلای وی شکایتی در همین خصوص به دادسرای انتظامی قضات ارائه داده‌اند.

محمد مقیمی و پیام درفشان، وکلای مدافع نسرین ستوده، فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین از قاضی محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به دادسرای انتظامی قضات شکایت کردند.

پیام درفشان و محمد مقیمی معتقدند، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب از سوی قاضی مقیسه در روند رسیدگی به پرونده نسرین ستوده تخلفات متعددی صورت گرفته‌است و صدور حکم بر خلاف اتهامات مطرح شده در پرونده و نقض بی‌طرفی قاضی، از مهم‌ترین تخلفاتی است که وکلای خانم ستوده نسبت به آن اعتراض و شکایت کرده‌اند.

کمپین پیش تر گزارشی با عنوان “شکایت وکلای نسرین ستوده از قاضی مقیسه” منتشر کرده بود.

گفتنی است ۶۰ نماینده پارلمان اروپا چهارشنبه ۳۱ مرداد، در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، با ابراز نگرانی عمیق از ادامه بازداشت نسرین ستوده، دارنده جایزه ساخاروف و فعال حقوق بشری، خواستار آزادی بی‌قیدوشرط او شدند.

“نسرین ستوده، به دلیل فعالیت‌های خود در زمینه حقوق‌بشر در سال ۲۰۱۲ میلادی، همراه با جعفر پناهی، فیلم‌ساز ایرانی، برنده جایزه ساخاروف از پارلمان اتحادیه اروپا شد.”

شایان ذکر است، عفو بین‌الملل پیش‌تر با انتشار اطلاعیه‌ای نسبت به بازداشت نسرین ستوده هشدار داده‌بود.

عفو بین‌الملل گفته‌بود: «بازداشت نسرین ستوده، یکی از وکلای برجسته مدافع حقوق بشر، یک حمله بی‌رحمانه به مدافعان حقوق بشر شجاع و توانمند در ایران است.»

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر پیش‌تر، در تاریخ ۱۳ شهریور ماه ۱۳۸۹ بازداشت شد و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر به ۱۱ سال حبس تعزیری،۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت الخروجی از کشور محکوم شد. این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ۶ سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از حرفه وکالت تقلیل یافت.

وی بر اساس رای دادگاه به مدت ۱۰ سال از وکالت محروم بود، اما این وکیل اعلام کرد از آنجا که صدور حکم محرومیت از وکالت وی در صلاحیت دادگاه انقلاب نبوده و بر اساس ماده ۱۷ قانون استقلال وکلا، هیچ دادگاهی جز دادگاه انتظامی وکلا قادر به تعلیق یا لغو پروانه وکیلی نیست، او به وکالت خود ادامه خواهد داد پس از آن در زمستان سال ۱۳۹۳ معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای اوین به عنوان شاکی خواستار ابطال پروانه وکالت خانم ستوده از سوی دادگاه انتظامی وکلا شد. خانم ستوده طی چند جلسه دادگاه از سوی دادگاه انتظامی وکلا به تعلیق پرونده وکالتش به مدت سه سال محکوم شد و پس از سپری کردن حدود سه سال حبس، چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ از زندان اوین آزاد شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید