اخذ آخرین دفاعیات از دو وکیل دادگستری در شعبه ۵ بازپرسی

صبح امروز آخرین دفاع در شعبه ۵ بازپرسی دادسرای اوین از قاسم شعله‌سعدى، وکیل دادگستری اخذ شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، یکشنبه ۱۵ مهرماه، آخرین دفاع در شعبه ۵ بازپرسی دادسرای اوین از قاسم شعله‌سعدى وکیل دادگستری اخذ شد. همچنین مقرر شد محمدحسین آقاسی وکیل شعله‌سعدی نیز لایحه دفاعی‌ خود را به شعبه بازپرسی ارائه دهد.

محمد حسین‌آقاسی وکیل مدافع آقای شعله‌شعدی در تایید این خبر در توییتر نوشت: «آقای دکتر شعله سعدی امروزبه بازپرسی اعزام شد و با حضور اینجانب آخرین تحقیقات از وی در بازپرسی صورت گرفت، آخرین دفاع هم به من محول گردید و قرار شد ظرف یک هفته ارائه کنم و پس از آن راجع به قرار صادره اتخاذ تصمیم شود. امیدوارم حداقل قرار بازداشت فک گردد.»

گفتنی‌است دیگر وکیل بازداشتی آرش کیخسروی نیز به همراه وکیل خود ابوذر نصرالهی در جلسه دادگاه برای اخذ آخرین دفاع در شعبه ۵ بازپرسی دادسرای امنیت حاضر شدند و دفاعیات خود را ارائه دادند. جزئیات مربوط به آن متعاقب این خبر منتشر خواهد شد.

لازم به توضیح است خبرگزاری ایرنا روز گذشته اطلاع داده بود که قاسم شعله سعدی و آرش کیخسروی دو وکیل دادگستری که ۲۷ مرداد در مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت شده بودند، برای اخذ آخرین دفاع، روز یکشنبه به دادسرای امنیت می‌روند.

پیام درفشان وکیل مدافع آرش کیخسروی عصر روز گذشته به ایرنا گفته‌بود: شعبه پنجم بازپرسی دادسرای امنیت، کیخسروی و شعله سعدی را برای اخذ آخرین دفاع احضار کرده است و ۱۵ مهر قرار است موکلم و شعله سعدی دیگر وکیل بازداشتی، برای ارائه آخرین دفاع به شعبه بازپرسی بروند.»

اتهام این دو وکیل اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی عنوان شده است.

این دو وکیل دادگستری روز شنبه، ۲۷ مرداد به همراه گروهی از مردم در برابر مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان تجمع کرده و به سیاست‌های حاکمیت، به ویژه نظارت استصوابی اعتراض کرده بودند.

قاسم شعله سعدی وکیل و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در دوره‌های سوم و چهارم روز جمعه ۲۶ مردادماه در یک پیام ویدیویی گفته بود به تاسی از محمد مصدق برای مقابله با نظارت استصوابی در میدان بهارستان حاضر خواهد شد.

او برای اعتراض به تقسیم ناعادلانه دریای شمال ایران و نظارت استصوابی در مقابل مجلس حضور یافته بود.

لازم به توضیح است که مسعود جوادیه که به همراه قاسم شعله سعدی و آرش کیخسروی بازداشت‌شده بود، ۲۸ مرداد با قرار کفالت از زندان اوین آزاد شد.

گفتنی است، دو تن از وکلای دادگستری به نام‌های “فرخ فروزان” و “پیام درفشان” در منزل آرش کیخسروی، وکیل دادگستری محبوس در زندان فشافویه، بازداشت شده بودند.

این دو وکیل دادگستری ۹ شهریورماه۹۷ بازداشت شدند و یک روز پس از آن در تاریخ دهم شهریورماه هدی عمید، وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان از سوی نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد.

پیام درفشان با قرار وثیقه ۱۱۰ میلیون تومانی و فرخ فروزان با قرار وثیقه ۱۲۰ میلیون تومانی در روز ۱۴ شهریور آزاد شدند، ولی خانم عمید کماکان در بازداشت است.

پیش‌تر سازمان عفو بین‌الملل مستقر در لندن با انتشار بیانیه‌ای به بازداشت سه وکیل و یک فعال حقوق زنان، اعتراض کرده و گفته‌بود مقامات ایرانی با این بازداشتهای غیرقانونی به دنبال سرکوب کامل جامعه مدنی و قرار دادن مدافعان حقوق بشر در جوی سرشار از ارعاب و خفقان هستند.

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین‌الملل گفته‌بود: «این دستگیری‌ها به وضوح تلاشی هستند از سوی  مقامات ایرانی برای خفه کردن صدای کسانی که برای ترویج حقوق بشر در ایران فعالیت می‌کنند.»

جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر با احضار، بازداشت و صدور احکام حبس برای وکلای دادگستری با طرح جرائم سیاسی و اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام سعی بر کاهش دادن فعالیت‌های حقوق بشری و ایجاد محدودیت برای وکلای مدافع زندانیان سیاسی و عقیدتی دارد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید