یک زوج بهایی در شیراز بازداشت شدند

روز گذشته، دو تن از شهروندان بهایی ساکن شیراز توسط ماموران امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات (پلاک ۱۰۰) منتقل شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، دو تن از شهروندان بهایی ساکن شیراز به نام‌های “فرزاد دل‌آرام” و همسرش “روحیه نریمان” که در دادگاه تجدیدنظر، مجموعا به سه سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده‌بودند، روز دوشنبه ۱۶ مهرماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات (پلاک ۱۰۰) منتقل شدند.

یک منبع مطلع در این ارتباط به کمپین گفت: «ماموران امنیتی در حین بازداشت این زوج بهایی، منزل آن‌ها را مورد تفتیش قرار داده و لوازم شخصی‌شان، از جمله تلفن همراه، کتاب‌ها و کامپیوترشان را نیز ضبط کردند.»

این منبع افزود: «این دو در ارتباط با آموزش پیش‌دبستانی به چند کودک بهایی به احکام حبس محکوم شده‌بودند و حتی یکی از اتهامات فرزاد دل‌آرام «اقدام به کپی جزوه نقاشی کودکان» عنوان شده بود و اوایل مردادماه سال جاری هم احضاریه‌ای مبنی بر معرفی خودشان به زندان، دریافت کرده بودند، اما هنوز خبر نداریم که این بازداشت در ارتباط با اجرای حکم آنها بود یا خیر!»

گفتنی است این زوج بهایی، پیش‌تر از سوی شعبه ۱ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ساداتی به اتهام ” تبلیغ علیه نظام و عضویت و تشکیل گروهک‌های غیر قانونی” هر کدام به ۵ سال حبس تعزیزی محکوم شده بودند که در دادگاه تجدیدنظر شعبه ۱۷ شیراز به ریاست قاضی جمشید کشکولی و قاضی محمدرضا حسین‌پور، احکام حبس فرزاد دل‌آرام و روحیه نریمان به ترتیب به یک‌سال، و دو سال و نیم حبس تعزیری کاهش یافت.

این زوج بهایی اهل شیراز که دارای دو فرزند نیز هستند، در تاریخ ۱۱ مهر ماه ۱۳۹۵ از سوی مامورین اداره اطلاعات سپاه بازداشت و منزل آنان به طور کامل مورد بازرسی قرار گرفته بود و پس از ۱۰ روز بازداشت و انجام مراحل بازجویی با قید وثیقه ۳۳۰میلیون تومان از زندان عادل‌آباد شیراز به طور موقت آزاد شده بودند.

این زوج بهایی از دادگاه تقاضا کرده‌‌بودند تا احکام‌ آنها هم‌زمان اجرا نشود تا یکی از والدین بتوانند از کودکان‌ نگهداری کند. درخواستی که از سوی دادگاه رد شد.

فرزاد دل‌آرام و روحیه نریمان از دادگاه تقاضا کرده بودند که احکام به صورت هم‌زمان اجرا نشود تا یکی از والدین بتوانند از کودکانشان نگهداری کنند اما این درخواست مورد قبول دادگاه قرار نگرفت و در تاریخ ۳۰ تیرماه طی حکمی کتبی از ایشان خواسته شد تا جهت اجرای مجازات، خود را به دایره اجرای احکام دادگاه انقلاب اسلامی شیراز معرفی کنند.

لازم به توضیح است که این زوج بهایی در پی موج بازداشت بهاییان ساکن شیراز در مهرماه سال ۹۵ دستگیر شده‌بودند.

“فرزاد دلارام و همسرش روحیه نریمان، سروش ایقانی، فرزاد شادمان و همسرش مژگان غلام‌پور، مرجان غلام‌پور، فربد و فرزاد شادمان، پریسا روحی‌زادگان، شمیم اخلاقی و همسرش صهبا فرحبخش، صهبا مصلحی و همسرش عهدیه عنایتی، مهیار سفیدی و همسرش شادی اقدم، ورقا کاویانی، سروش ایقانی و مریم اسلامی، سیامک هنرور و بهاره نوروزی” از جمله افرادی بودند که در مهر ۹۵ بازداشت و سپس با قرار کفالت یا قید وثیقه به صورت موقت آزاد شده‌بودند.

گفتنی است طی روزهای اخیر بازداشت شهروندان بهایی در شیراز افزایش یافته است.

نیلوفر حکیمی، دیگر شهروند بهایی است که روز شنبه ۱۴ مهرماه، توسط ماموران اداره اطلاعات سپاه در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌بود و تا لحظه تنظیم این گزارش، کماکان در بازداشت بسر می‌برد و از محل نگهداری وی اطلاعی در دست نیست.

یک منبع مطلع در خصوص بازداشت نیلوفر حکیمی به کمپین گفته‌بود: «نیروهای امنیتی سپاه، خانم حکیمی را در رابطه با بازداشتی‌های اخیر در شیراز (نوید بازماندگان و نورا پورمرادیان) بازداشت کردند و منزل‌شان را تفتیش و تلفن‌های همراه اعضای خانواده، کامپیوتر، لپ‌تاب و کتب مرتبط با بهاییان را ضبط کردند.»

نوید بازماندگان و همسرش بهاره قادری، الهه سمیع زاده، احسان محبوب راه وفا، نورا پورمرادیان و سودابه حقیقت، نام شش شهروند بهایی است که ۲۴ و ۲۵ شهریور در شیراز توسط وزارت اطلاعات بازداشتشدند. گزارش هایی هم از بازداشت شهروندان در اصفهان منتشر شده است.

لازم به ذکر است جمعه ۲۶ مردادماه سال جاری نیز شش تن دیگر از شهروندان بهایی شیراز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

کوروش روحانی، نگار میثاقیان، محبوب حبیبی، درنا اسماعیلی، پژمان شهریاری، هومن اسماعیلی شش شهروند بهایی ساکن شیراز توسط ماموران امنیتی اداره اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات (پلاک ۱۰۰ ) منتقل شدند. گفته شده نگار میثاقیان، هومن اسماعیلی و درنا اسماعیلی پس از ساعاتی بازجویی به صورت موقت آزاد شدند، اما تا لحظه تنظیم این گزارش از سایر افراد بازداشتی اطلاعی در دست نیست.

این شهروندان بهایی، جزو ۲۴شهروند بهایی بودند که ۲۶ مردادماه در حین برگزاری یک مراسم مذهبی در باغی در شیراز متعلق به کوروش روحانی بازداشت شده‌بودند.

“پژمان شهریاری” و “محبوب حبیبی” که در حین برگزاری یک مراسم مذهبی در باغی در شیراز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌بودند، یکشنبه ۸ مهر ۹۷ با قید وثیقه به صورت موقت آزاد شدند.

گفتنی است، منابع بهایی تا کنون از محرومیت دست کم ۵۰ دانشجوی بهایی در سال ۱۳۹۷ خبر داده و گفته‌اند این تعداد در حال افزایش است. سیمین فهندژ روز ۲۶ شهریور به کمپین گفته بود: «محروم کردن دانشجویان بهایی زندگی و آینده شغلی آنان را به خطر می‌اندازد و علاوه بر آن، کلیت جامعه ایران را از بخشی از استعدادهایش محروم می‌کند.»

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حالی مدعی شد کسی برای مذهب بهاییت و یا اعتقاد نداشتن به خدا به زندان نمی‌رود که در حال حاضر بهاییان، نوکیشان مسیحی و کسانی که به دلیل اعتقاد شخصی مطلبی را بر خلاف اعتقادات اسلامی در فضای اجتماعی نوشته‌اند بازداشت و به حکم‌های سنگین محکوم شده‌اند. علاوه بر اینکه بسیاری از بهاییان فقط به دلیل مذهب‌شان شغل خود را از دست داده‌‌اند، محروم از تحصیل شده‌اند، اموالشان مصادره شده و یا حتی کشته شدند. ادعاهای آقای ظریف خلاف آنچه در چهل سال اخیر صورت گرفته را نشان می‌دهد.

فعالان حقوق بهائیان معتقدند، شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط با باورهای دینی محروم هستند و بسیاری از شهروندان بهایی صرفا به دلیل اعتقاد به آئین بهایی از سوی نیرو های امنیتی بازداشت و زندانی می‌شوند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین یا مذهب به رسمیت نمی‌شناسد، بهاییان ایران از حقوق اولیه ای چون حق تحصیل و کار و تشکیل آزادانه مراسم و اعیاد مذهبی محروم‌اند، بازداشت و زندانی کردن بهاییان نیز در طول چهار دهه ادامه داشته است، تعدادی از رهبران و باورمندان به بهاییت نیز در سال‌های ابتدایی استقرار جمهوری اسلامی، اعدام شده و اموال آنان مصادره شده است.

برای عضویت در تلگرام کمپین اینجا کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل