مرتضی و مجتبی پروین از فعالان مدنی ساکن اردبیل آزاد شدند

مرتضی و مجتبی پروین از فعالان مدنی ساکن اردبیل که از سوی ماموران امنیتی شهرستان اردبیل بازداشت شده‌بودند، آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مرتصی پروین، فعال مدنی ساکن اردبیل که روز جاری چهارشنبه ۱۸ مهر از سوی ماموران انتظامی شهرستان اردبیل جهت اجرای حکم، بازداشت شده‌بود، آزاد شد.

مجتبی پروین برادر این فعال مدنی نیز که روز گذشته سه‌شنبه ۱۷ مهرماه پس از ارائه حکم قضایی از سوی مأموران امنیتی در منزل پدری‌اش بازداشت شده‌بود، پس از چند ساعت بازجویی در همان روز با قرار کفالت ۱۵ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.

مرتصی پروین فعال مدنی ساکن اردبیل که پیشتر به احکام شلاق و پرداخت جریمه نقدی محکوم شده بود، از سوی ماموران انتظامی شهرستان اردبیل جهت اجرای حکم، بازداشت شده بود و گفته شده بود که “آقای پروین به دلیل غیرانسانی بودن احکام شلاق از اجرای حکم شلاق ممانعت نمود که این موضوع منجر به ضرب و جرح وی از سوی ماموران قضایی شد.”

منبعی مطلع به کمپین گفت: «آقای مرتضی پروین که این روزها از ناحیه کمر تحت درمان نیز هست، درخواست قاضیِ اجرای حکم مبنی بر صورت‌جلسه از بابت مشکل جسمانی برای ممانعت از اجرای این حکم را نپذیرفت و گفته “چون این حکم تعرض به حقوق انسانی بوده و همسطح شکنجه می‌باشد، به غیر از آزادیِ بی قید و شرط به چیز دیگری تن در نخواهد داد”. بدین رو با پرداخت جزای نقدی توسط همراهانش که بخش دیگری از حکم صادره برای این فعال مدنی بود، با تشخیص و دستور قاضی دادگاه حکم اجرا شده تلقی شد و وی آزاد شد.»

۴۰ ضربه شلاق و پرداخت ۱٨ میلیون ریال جزای نقدی، حکمی بوده که شعبه ۲۶ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی در تأیید حکم دادگاه بدوی برای این فعال آذربایجانی صادر کرده بود.

این حکم در ارتباط با گردهمایی فرهنگی سالانه در قلعه‌بابک صورت گرفته که در تیرماه ۱۳۹۶ پس از دستگیری در کلیبر به اتهام انتسابی «مشارکت در اخلال در نظم عمومی» محاکمه و با استناد به ماده ۶۱٨ قانون مجازات اسلامی محکوم شناخته شده است.

برادر مرتضی پروین “مجتبی” که او هم از فعالان مدنی ساکن اردبیل است روز گذشته پس ارائه حکم قضایی از سوی مأموران امنیتی در منزل پدری‌اش بازداشت شده بود که پس از چند ساعت بازجویی با قرار کفالت ۱۵ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.

مرتضی و مصطفی پروین دو برادر این فعال مدنی بارها از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

همچین پیش از این بازداشت مجوز برگزاری نمایشگاه نقاشی مصطفی پروین با عنوان “شیروان دره سی” با مداخله مسئولین امنیتی  لغو شده بود.

مجتبی پروین قبل تر در مرداد ۹۷ به هنگام صعود به قله ساوالان همراه با دیگر فعالین ترک آذربایجانی بازداشت شده بود که پس از یک روز آزاد شد.

ایران از معدود کشورهایی است که به «کنوانسیون بین‌المللی منع شکنجه» ملحق نشده و برای بسیاری از جرایم کماکان از مجازات‌های بدنی استفاده می‌کند.

سازمان عفو بین‌الملل و کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد بارها با انتشار گزارش هایی ایران را ناقض مسلم حقوق بشر دانسته و مقامات این کشور را دعوت به تَرکِ احکام قضایی بی‌رحمانه و غیر انسانی کرده‌اند.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید