دادستان شیراز: تعدادی عکاس را دستگیر کردیم

دادستان عمومی و انقلاب شیراز، از بازداشت شماری از شهروندان شیراز، به دلیل “انتشار عکس‌های نامناسب در صفحه‌های اینستاگرام”، خبر داد.

علی صالحی، روز جاری، شنبه ۲۱ مهر، به ایرنا گفت: «تعدادی از عکاسان شیرازی به دلیل انتشار عکس‌های نامناسب در صفحه‌های اینستاگرام خود در بازداشت به سر می‌برند و پرونده آنها در دادسرای این شهر در حال رسیدگی است و صفحات اینستاگرام این افراد نیز به دلیل تشویق مردم به فساد و فحشا مسدود شد.»

وی با “مستهجن” خواندن تصاویر منتشر شده در اینستاگرام، افزود: «تحقیقات قضایی در دستور کار قرار گرفت و در نهایت، دستگاه های امنیتی برای بررسی مساله، وارد عمل شده و تعدادی از عکاسان را دستگیر کردند.»

گفتنی است پیش‌تر در ۱۹ مهرماه، سحبانیوز از مسدود شدن حساب اینستاگرام برخی از عکاسان در شیراز خبر داده بود.

این گروه از عکاسان، هنگام مراجعه به اینستاگرام خود با صفحه ای مواجه می‌شدند که نشان از مسدود شدن صفحه شخصی آنها داشت.
در مراجعه به اینستاگرام این گروه از عکاسان که شمار آنها مشخص نیست، صفحه‌ای مشکی که پیامی با حروف قرمزرنگ روی آن درج شده و به نمایش درآمده بود: “با دستور مقام محترم قضائی، بدلیل انتشار محتوای مجرمانه این نشانی اینترنتی توقیف شده و عوامل دخیل در جرائم موضوع پرونده، تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند”.

رصد شبکه های اجتماعی نشان می دهد برخی از صفحات بسته شده، عکس های موسوم به مدلینگ را منتشر کرده بودند.
در همین حال برخی کاربرانی که حساب آنها مسدود شده بود گفته بودند که تنها یک یا دو عکس مرتبط با آقایان را به واسطه دوستی با آنها منتشر کرده بودند و در مدلینگ فعالیت نداشته اند.

فعالان فضای دیجیتال معتقدند که حکومت جمهوری اسلامی در قبال میل شدید طیفی از جوانان به انتشار عکس از تفریحات خود یک دست نیست و نهادهایی مانند سپاه از این اتفاق خشنود نیستند و نمی‌خواهند تصویری مغایر با ارزش‌های اسلامی و انقلابی از ایران به جهان مخابره شود.

مائده هژبری، متولد ۱۳۸۰، ساکن تهران، ورزشکار رشته پارکور، ژیمناستیک و مربی رقص، که ویدئوها و تصاویر رقص خود را در اینستاگرام منتشر می‌کرد، از جمله کسانی است که چندماه پیش توسط پلس فتا بازداشت شد و انتشار اعتراف تلویزیونی وی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی واکنش‌های زیادی در فضای مجازی و همینطور رسانه‌های بین المللی در پی داشت.

کمال هادیانفر، عضو پلیس فتا (فضای تولید و تبادل اطلاعات)، نیز اوایل اردیبهشت ۹۷ گفته بود که نیروهای ویژه پلیس مشغول بررسی ۵۱ هزار صفحه اینستاگرام هستند که طبق گفته او “محتوای مستهجن و مبتذل” دارند.

رییس پلیس فتا هشدار داده بود که مشغول شناسایی ادمین‌های این صفحات مجازی هستند.

“عنکبوت” نام عملیات و پروژه‌ای بود که طی سال‌ها گذشته با عنوان عنکبوت ۱ از سوی نهادهای امنیتی منجر به بازداشت و دستگیری مدیران چند گروه و صفحه فیس‌بوک شده بود و در عنکبوت شماره ۲ نوبت به بازداشت مدل‌ها، گریمورها و رقصنده‌های شبکه‌های مجازی رسید.

در اوایل سال ۹۵ “مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری” وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده بود که به دلیل “راهبردهای نظام استکباری برای تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی” به مدت دو سال اینستاگرام را “رصد” کرده‌اند.

در جریان این رصد که فاز دوم پروژه “عنکبوت” معرفی شده‌بود، ۱۷۰ نفر از صاحبان و اداره‌کنندگان صفحات مد و زیبایی در اینستاگرام شامل ۵۸ مدل، ۵۱ مدیر مزون و طراح لباس، ۵۹ عکاس و آرایشگر و ۲ موسسه فعال در عرصه مد شناسایی و برای ۲۹ نفر پرونده قضایی تشکیل شده و ۸ نفر بازداشت شدند.

 

 

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید