اعتراضات دی‌ماه ۹۶؛ صدور حکم حبس و شلاق برای ۶ شهروند در اراک

شش نفر از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات سراسری دی‌ماه سال گذشته در شهر اراک از سوی شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو این شهر به احکام زندان و شلاق محکوم شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شعبه  ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان اراک طی حکمی شش تن از بازداشت شدگان اعتراضات دی‌ماه سال گذشته را مجموعا به تحمل ۶ سال حبس تعزیری و ۴۴۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم کرد.

حکم پنج تن از این افراد با اعتراض به رای صادره از سوی دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی به حالت تعلیق درآمده و حکم نفر دیگر نیز به دلیل عدم اعتراض به رای دادگاه، قطعی شده است.

اتهامات این افراد “اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی” عنوان شده بود.

بر اساس رای صادره، هر یک از این افراد به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری با احتساب ایام بازداشتی قبلی، محکوم شده بودند.

محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در صفحه فیس بوک خود نوشته است: “ حسین آقا علیدادی، شغل: سبزی‌فروش، به دلیل اینکه به حکم صادره اعتراض نکرده بود حکم ۱ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق او قطعی شد. این فرد به جاسوسی نیز متهم شده بود که از این اتهام تبرئه شد. پنج نفر دیگر به حکم صادره اعتراض کرده بودند و دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی مستقر در اراک حکم آنها را موقتا به حالت تعلیق درآورد”.

در اعتراضات دی‌ماه، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. بنا بر گزارش منابع خبری طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

رحمانی فضلی، وزیر کشور در آخرین گفتگوی خود در این باره اذعان کرد: “اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در ۱۰۰ شهر ایران روی داد که این اعتراضات در ۴۰ شهر به خشونت کشیده شد”.

برخی از بازداشت‌شدگان با تامین وثیقه و تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده‌اند و برخی از آنها نیز به زندان منتقل شدند.

آغاز اعتراضات در شهر مشهد در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۹۶ بود، اما ناآرامی‌ها به سرعت به شهرهای دیگر گسترش یافت و نیروهای امنیتی با خشونت کشنده روزافزون به این اعتراضات سراسری پاسخ دادند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید