برخورد امنیتی با معلمان؛ شش تن از معلمان سقز احضار شدند

طی روزهای گذشته چند تن از معلمان پس از انجام تحصن در روزهای ۲۲ و ۲۳ مهر در شهرهای تهران، قزوین، بجنورد، سقز، مریوان، کرمانشاه و الیگودرز از سوی نهادهای امنیتی احضار شدند، در شهرستان سقز شش تن از معلمان به اداره اماکن احضار و مورد باز خواست قرار گرفته اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،  روز شنبه ۲۸ مهرماه ۱۳۹۷ ، شش تن از معلمین مدارس سقز به نام‌های طاهر قادرزاده، سلیمان عبدی، سیدعلی حسینی، احمد قادری، حمید یزدانی و خالد عبدالهی به اداره امکان احضار شدند.

کمپین پیش تر از احضار و باز جویی سید علی حسینی و  سلیمان عبدی به اداره اطلاعات سقز خبر داده بود.

این دو شهروند ساعاتی پس از بازجویی آزاد شدند.

گزارش شده که دلیل احضار این معلمان “شرکت در اعتصابات صنفی” بوده است.

روز یک‌شنبه ۲۲ مهرماه، در پی فراخوانی که پیش‌تر از سوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان  منتشر شده‌بود، تحصن سراسری معلمان در شهرهای مختلف ایران، در دفتر مدارس آغاز شد.

محمد صالح شکری یکی دیگر از معلمان اهل شهرستان سقز نیز در روز ۱۵ مهر ماه از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت و پس از طی مراحل بازجویی در اداره اطلاعات سقز پس از  ده روز به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.

محمد صالح شکری با بیش از ۲۴ سال سابقه تدریس هم ‌اکنون در زندان مرکزی سقز بسر می برد.

پیش از آغاز تحصن معلمان، محمدرضا رمضان‌زاده روز  ۲۱ مهر در مشهد بازداشت و کانال و گروه تلگرامی معلمان توسط نیروهای امنیتی در اختیار نهادهای امنیتی قرار گرفت.

کانال کانون صنفی معلمان با اعلام خبر بازداشت محمد رمضان‌زاده نوشت نیروهای امنیتی پس از در اختیار گرفتن کنترل رسانه معلمان، پیام‌ها و پست‌ها تهدیدآمیز منتشر کرده‌اند.

روز ۲۲ مهر نیز عبدالرضا قنبری، فعال سیاسی و یکی دیگر از معلمان در تهران بازداشت شد.

یکی از اعضای کانون صنفی معلمان به کمپین حقوق بشر گفته بازداشت آقای قنبری بابت محکومیت حبس او در سال ۱۳۸۸ است و به تجمع معلمان ارتباطی نداشته است.

عبدالرضا قنبری قبل‌تر و پس از وقایع عاشورای ۱۳۸۸ (دی ماه) در مدرسه‌ای که در آن مشغول تدریس بود، بازداشت و به زندان اوین بند ۲۰۹ انتقال و پس از طی کردن مراحل بازجویی به بند ۲۴۰ این زندان منتقل شده بود.

این معلم و فعال سیاسی روز ۱۰ بهمن ماه ۱۳۸۸، از سلول انفرادی به دادگاه انقلاب منتقل و در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، از سوی قاضی ابولقاسم صلواتی به اتهام محاربه از طریق شرکت در تجمع خیابانی روز عاشورا و ارتباط با گروه‌های معاند محاکمه و بدون کوچکترین فرصتی جهت دفاع از خود به اعدام محکوم شد.

این زندانی سیاسی پس از صادر شدن حکم اعدام حدود چهار سال را در بند ۳۵۰ اوین سپری کرد و سپس در اسفند ماه ۱۳۹۱حکم اعدام وی نقض گردید و بار دیگر در دادگاه انقلاب پس از محاکمه به ۱۵ سال حبس در تبعید در زندان برازجان محکوم شد.

حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر به ۱۰ سال حبس کاهش یافته و این معلم زندانی در روزچهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ از زندان رجایی شهر آزاد شد.

صبح روز  ۱۹ مهر ۱۳۹۷  عباس واحدیان، فعال صنفی معلمان مشهد نیز پس از بازرسی منزل و ضبط وسایل شخصی‌اش از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

در سالیان گذشته، فعالان و تشکل‌های حقوق صنفی معلمان بارها با انتشار بیانیه‌ها و یا برگزاری تجمع‌های مسلمت آمیز در تهران و شهرهای دیگر، از سیاست‌های دولت‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال آموزش و پرورش و نیز فرهنگیان انتقاد کرده‌اند که گاه این اعتراضات با سرکوب و بازداشت مواجه شده است.

به عنوان نمونه می توان به سرکوب معلمان در روز ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری اشاره کرد که در اعتراض به پولی سازی و خصوصی‌سازی آموزش در بیش از سی شهر کشور شکل گرفته بود. تنها در تهران بازداشت پانزده تن از معلمان معترض گزارش شده بود که  برخی از این معلمان معترض با قرار وثیقه یا کفالت به صورت موقت از زندان آزاد شدند.

بیشتر بخوانید:

دست‌کم دو معلم در ارتباط با اعتراضات صنفی اخیر بازداشت شدند

آغاز اعتصاب سراسری معلمان از ۲۲ مهر

گزارشی از تحصن سراسری فرهنگیان؛ یک‌شنبه ۲۲ مهرماه/ تصویر

افزایش ترک تحصیل دانش‌آموزان در ایران/ بوی ماه مهر با معلمان در بند

 

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید