قتل “ابهام‌آمیز و فجیع” فرشید هکی، حقوق‌دان و فعال مدنی

رسانه‌های اجتماعی از قتل “فجیع” فرشید هکی فعال مدنی، نویسنده و پژوهشگر ایرانی خبر دادند. همچنین مدیرمسئول مجله «بررسی‌های اقتصادی» از قتل فرشید هکی، وکیل دادگستری و مشاور علمی این نشریه به “ضرب چاقو” خبر می‌دهد و می‌گوید «جسد او را آتش زده‌اند.» این در حالی است که خبرگزاری های داخلی نزدیک به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، مرگ این استاد حقوقدان و فعال مدنی منتقد حکومت را “خودسوزی داخل اتومبیل شخصی” عنوان کرده است.

عبدالرضا داوری، مدیر مسئول مجله “بررسی‌های اقتصادی” و مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد، از قتل “فجیع” فرشید هکی، مشاور علمی این نشریه خبر داد و در توئیتر نوشت: «دکتر فرشید هکی در نزدیکی منزلشان مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفته و پس از وارد شدن تعداد زیادی ضربات چاقو، جسد ایشان را سوزانده‌اند.»

اما خبرهای دیگری نیز از “مثله شدن جسد” فرشید هکی حکایت دارد و برخی‌ها شیوه به قتل رسیدن او را شبیه به قتل‌های زنجیره‌ای توصیف می‌کنند.

قتل فرشید هکی واکنش‌های بسیاری را در فضای مجازی به همراه داشته است و برخی کاربران قتل او را با قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی مقایسه و از سکوت رسانه‌های رسمی داخل ایران درباره این جنایت انتقاد کردند.

خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران به نقل از پزشکی قانونی نیز اعلام کردند: “آقای هکی خودسوزی کرده است.”

به گزارش تسنیم رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، در بخشی از گزارش پزشکی قانونی آمده است: «بنابر اظهارات اعضای خانواده متوفی، وی بارها از وضعیت موجود در زندگی و مشکلات مالی و خانوادگی اعلام نارضایتی کرده و بارها از تصمیم خود مبنی بر پایان دادن به زندگی خود خبر داده بود.»

تسنیم در ادامه می نویسید: «به همین دلیل با توجه به شواهد، دلایل و مستندات به دست آمده و همچنین بنابر نظر پزشکی قانونی هرگونه وقوع جنایت در پرونده فوت متوفی رد می‌شود.»

این در حالی است که خبرگزاری میزان، نزدیک به قوه‌قضاییه نوشته: «در پی انتشار خبری درباره اظهارنظر پزشکی قانونی درباره جسد سوخته مردی درون یک خودروی آتش‌گرفته و انتساب آن به فرشید هکی، به اطلاع می‌رساند سازمان پزشکی قانونی هیچ اظهارنظری درباره این پرونده نداشته.»

فرشید هکی از حامیان کودکان کار و خیابان، مدافع حقوق زنان، کارتن‌خواب‌ها و زندانیان سیاسی بوده است. نام این حقوق‌دان و اقتصادان در زیر نامه‌های حمایت از زندانیان سیاسی چون عبدالفتاح سلطانی، مهدی خزعلی یا رامین حسین‌پناهی به چشم می‌خورد.

گفته شده فرشید هکی قصد داشت حزبی به نام “پیشتازان عدالت” تاسیس کند اما هرگز نتوانست مجوز دریافت کند. او در سال ۱۳۹۶ در لیستی ائتلافی تحت همین نام برای انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران نامزد شده بود.

فرشید هکی مدافع حقوق کارگران نیز معرفی شده است. با یک جست‌وجوی اینترنتی می‌توان چند گفت‌وگو درباره کارگران زندانی و انتقاد از امنیتی شدن فعالیت‌های صنفی و مدنی از او را یافت.

منابع: صدای آمریکا، دویچه وله فارسی، توانا و شبکه های اجتماعی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید