عذرخواهی روزنامه ابتکار و بی‌کاری خبرنگار برای استفاده از واژه درگذشت به جای شهادت

در پی اعلام جرم دادستانی علیه خبرنگار روزنامه «ابتکار» به اتهام نوشتن مطلبی علیه «امام حسین»، امام سوم شیعیان، سردبیر این روزنامه عذرخواهی و اعلام کرد با نویسنده این گزارش قطع همکاری کرده است.

در شماره ۴۱۱۵ روزنامه ابتکار که روز یک‌شنبه ۲۹ مهرماه منتشر شد، مطلبی به قلم «پویان خوشحال» با تیتر «بیماری در کمین زائران بی‌ملاحظه» به چاپ رسید که در آن به توصیه‌های بهداشتی در طول «پیاده‌روی اربعین» پرداخته شده بود. در این گزارش به جای واژه «شهادت»، نویسنده از کلمه «درگذشت» برای کشته‌شدن امام حسین استفاده کرده است.

«رضا دهکی»، سردبیر روزنامه ابتکار پس از این که دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد یکی از روزنامه‌نگاران ایرانی به دلیل انتشار مطالب متعدد علیه امام حسین تحت تعقیب قرار گرفته است، به «میزان»، سایت خبری وابسته به قوه قضاییه گفت: «در شماره روز بعد، روزنامه ابتکار ضمن درج توضیح درباره اشتباه پیش آمده در این گزارش و عذرخواهی از مخاطبان و همه شیعیانی که این موضوع باعث رنجش خاطر و جریحه‌دار شدن احساساتشان شده است، یک صفحه کامل به موضوع شکوه راهپیمایی اربعین حسینی اختصاص داد و این مطلب به عنوان عکس یک روزنامه برگزیده شد.»

در متنی که بعد مدیریت این روزنامه روی سایت آن منتشر کرد، توضیح داد:«این توصیه‌ها صرفا به این منظور انجام شده است که زائران کربلای حسینی ضمن حفظ سلامتی و تندرستی خود، بتوانند بهترین و بیش‌ترین بهره را از معنویت مراسم ببرند.»

در بخشی دیگر از این متن آمده است: «حالا که راهپیمایی پرشکوه اربعین هر ساله در کمال امنیت برگزار می‌شود، تلاش این روزنامه تنها آگاهی‌بخشی برای حفظ نعمت صحت و سلامت زائران در این مراسم پرفیض معنوی است و انصاف نیست که آن را به عنوان مصداق ارعاب و ترساندن عاشقان حسینی برای جلوگیری از حضور در این راهپیمایی باشکوه دانست. نیت روزنامه ابتکار تنها برگزاری هر چه باشکوه‌تر راهپیمایی اربعین در سایه حفظ تندرستی زائران مضجع شریف امام حسین، حضرت ابوالفضل العباس و یاران پاکشان بوده و هست.»

در این متن تاکید شده است:«در بخشی از این گزارش سهوا به جای “شهادت” از واژه‌ای اشتباه استفاده شده است که از محضر حضرت ولی عصر، امام حسین و عموم شیعیان عذرخواهی می‌کنیم. استفاده از تعابیری مثل “سرزمین عاشقان” برای کربلای معلی در همین گزارش نشان می‌دهد که این تعبیر صرفا به اشتباه در گزارش قرار گرفته و نیت سویی پشت آن نبوده است. هم‌چنین مطالب فراوانی که در تبلیغ و روشن‌گری درباره نهضت عاشورای حسینی در روزنامه ابتکار به چاپ رسیده است، نشان دهنده ارادت تحریریه این روزنامه به اهل بیت و به ویژه امام حسین است. به هر ترتیب، بدین وسیله مجددا از محضر همه کسانی که به دلیل این اشتباه آزرده خاطر شده‌اند، عذرخواهی می‌کنیم.»

سردبیر روزنامه ابتکار در این متن افزوده است: «روزنامه ابتکار با نویسنده این گزارش قطع همکاری کرده است.»

دادستان عمومی و انقلاب تهران پیش از این اعلام کرده بود یکی از روزنامه نگاران ایرانی به دلیل انتشار مطالب متعدد علیه «امام حسین»، امام سوم شیعیان تحت تعقیب قرار گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین، «عباس جعفری دولت‌آبادی» گفته بود:«فردی که در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار فعالیت رسانه‌ای می‌کرد و مطالب متعدد توهین آمیز علیه حضرت اباعبدالله منتشر کرده، تحت تعقیب قرار گرفت.»

او توضیح داده بود معاون دادستان و سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه در پی گزارش منابع مردمی و ضابطین قضایی، علیه این «فرد» اعلام جرم کرده و خواستار تعقیب قضایی متهم شده است.

جعفری دولت‌آبادی افزود پرونده را برای رسیدگی به یکی از شعبات بازپرسی این دادسرا ارجاع کرده‌اند.

در همین حال، برخی رسانه‌های نزدیک به جناح تندرو با بررسی مطالب گذشته پویان خوشحال در روزنامه ابتکار و شبکه‌های اجتماعی و تحلیل و انتشار آن‌ها، در حال حجیم کردن پرونده این روزنامه‌نگار در دستگاه قضایی هستند.

منبع

ایران وایر

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل