محمد نجفی و عباس صفری بازداشت شدند

محمد نجفی وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر پیش از ظهر امروز یکشنبه ۶ آبان بازداشت شد.

علاوه بر محمد نجفی، عباس صفری هم بازداشت شده است. گفته شده این دو جهت تحمل سه سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق بازداشت و به زندان اراک منتقل شده اند. این درحالی است که به گفته نزدیکان آقای نجفی “اجرای حکم شلاق به علت بیماری دیابت (قند خون) برای آقای نجفی خطرناک است.”

عباس صفری

محمد نجفی وکیل دادگستری پیش‌تر در توئیتر خود نوشته بود: “‏حکم سه سال زندان و۷۴ ضربه شلاق اینجانب ‎محمد نجفی ‎علی باقری ‎عباس صفری(شرکت درتظاهرات،نشر اکاذیب) در دادگاه تجدید نظر تائید و قطعی شد”

محمد مقیمی وکیل دادگستری در تلگرام خود در خصوص بازداشت آقای نجفی از قول پیام درفشان وکیل وی نوشته‌است:

“برابر قانون برای اجرای حکم باید به موجب صدور احضاریه و رعایت مهلت قانونی متهم به اجرای احکام احضار شود. اما صبح امروز ۱۳۹۷/۸/۶ برخلاف قانون محمد نجفی بطور ناگهانی برای اجرای حکم دستگیر شده‌است.

قانون این مهلت و لزوم احضار را پیش بینی کرده تا شخص اگر اسنادی دارد که بنا به هر علت نمی‌تواند مجازات را تحمل کند، بتواند آن را فراهم کرده و به قاضی اجرای احکام تحویل دهد که مطابق قانون به پزشکی قانونی معرفی شود.

آقای محمد نجفی مبتلا به دیابت شدید است و سال‌هاست دارو مصرف می‌کند و میزان بیماری ایشان به حدی است که اگر بدن ایشان حتی زخم جزئی بشود، بهبود آن بسیار طولانی می‌شود.

گفتنی است، یکی از مجازات‌هایی که ایشان محکوم شده ۷۴ ضربه شلاق است که در صورت اجرا قطعا به مرگ آقای محمد نجفی منجر خواهد شد.

با توجه به اینکه در کمال تاسف قانون در لزوم احضار ایشان رعایت نشده و مهلت قانونی برای حضور ایشان نادیده گرفته شده است. بنابراین، احتمال دارد که مجازات شلاق نیز سریعا در خصوص وی اجرا شود.
از این رو، انتشار خبر و مطلع شدن افکار عمومی موجب نجات جان آقای محمد نجفی می‌شود و مانع از پرداخت هزینه سنگین و رویداد یک فاجعه هولناک برای کشور می‌شود.
پس از انجام اعاده دادرسی و پذیرش آن در دیوانعالی که رسید آن نیز صادر شده است که موجب نقض و توقف حکم خواهد شد. فقط صرفا ۱۰ دقیقه بعد اس.ام.اس برای بنده که وکیل آقای محمد نجفی هستم آمد که پرونده ایشان به شعبه ۲ اجرای احکام اراک واصل شد و امروز صبح هم برخلاف قانون بدون احضار و رعایت مهلت قانونی برای حضور؛ به صورت ناگهانی برای اجرای حکم دستگیر شد. به ایشان و خانواده اش علت دستگیری اجرای حکم اعلام کردند !!

اجرای ناگهانی حکم شلاق و وجود خطر جانی جدی برای آقای محمد نجفی که به بیماری دیابت شدید مبتلا است و زخم هایش بهبود نمی‌آید، بسیار جدی است.”

«محمد نجفی» وکیل پایه یک دادگستری و فعال حقوق بشر، نیز ۲۵ دیماه ۱۳۹۶، به همراه تنی چند از فعالین مدنی در شازندِ اراک بازداشت شده بود، پس از گذشت ۹۲ روز، سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷، با قید وثیقه یک میلیارد تومانی، از زندان مرکزی اراک، آزاد شد.

گفتنی است، قرار بازداشت محمد نجفی تا پیش از این ۳ بار تمدید شده بود. (تمدید سومین قرار بازداشت موقت ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ بود.)

از جمله دلایل بازداشت محمد نجفی و تنی چند از فعالان مدنی اراک،، افشاگری در خصوص نحوه جان باختن “وحید حیدری” از بازداشت شدگان “اعتراضات دی‌ماه” بود که در کلانتری ۱۲ اراک هنگامی که در بازداشت نیرو های امنیتی بسر می‌برد جان باخت.

گفتنی است، پیشتر، تمامی افرادی که هم‌زمان با محمد نجفی، با اتهاماتی مشابه بازداشت شده بودند، با تامین وثیقه و یا قرار کفالت به صورت موقت از زندان اراک آزاد شده‌اند،‌ اما با وجود پیگیری‌های متعدد از سوی سایر وکلا و خانواده، آزادی این فعال مدنی تا امروز به تعویق افتاد.

محمد نجفی وکیل دادگستری در شازند پیش از این در تاریخ ۲۵ دی ماه ۱۳۹۶ ازسوی ماموران امنیتی در مقابل منزلش بازداشت و به زندان اراک منتقل شده‌بود.

پرونده محمد نجفی در خصوص اتهامات دیگری نیز در دادگاه انقلاب اراک در حال رسیدگی است.

لازم به توضیح است که به همراه محمدنجفی وکیل زندانی، چند تن دیگر از فعالان مدنی در شهر اراک بازداشت شدند.

محمد نجفی که به دلیل فعالیت‌های خود، سابقه چندین احضار و بازداشت را دارد، در اعتراضات اخیر موسوم به “اعتراضات دی‌ماه” به همراه شماری از شهروندان اراکی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

۱۱ تن از معترضان بازداشتی دی‌ماه ۹۶ توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو اراک، به ریاست قاضی محمدرضا عبداللهی، با اتهام اخلال در نظم عمومی، هر کدام به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند. ۳ تن از آنها به جز احکام فوق، به ۲ سال حبس تعزیری و ۱ تن نیز به ۲ سال و نیم حبس تعزیری اضافه‌تر محکوم شده‌بودند.

کمپین پیش از این در گزارشی با عنوان “احکام صادره برای ۱۱ تن از بازداشت‌شدگان شازند” از صدور احکام حبس و شلاق برای آن‌ها خبر داده بود.

پس از آن دادگاه تجدیدنظر این افراد که مجموعا به ۱۹ سال و نیم حبس تعزیری و ۸۱۴ ضربه شلاق محکوم شده‌بودند، ۱۱ مهرماه ۹۷ در شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی برگزار شد.

از جمله دلایل بازداشت این افراد، افشاگری در خصوص نحوه جان باختن “وحید حیدری” از بازداشت شدگان “اعتراضات دی ماه”بود که در کلانتری ۱۲ این شهر هنگامی که در بازداشت نیروهای امنیتی بسر می‌برد جان باخت.

جمهوی اسلامی ایران طی سال‌های اخیر وکلای زیادی (خصوصا وکلای فعال در حوزه حقوق بشر) را بازداشت کرده است، از جمله می‌توان به صدور احکام حبس و بازداشت نسرین ستوده، محمد نجفی، مصطفی دانشجو و عبدالفتاح سلطانی اشاره کرد.

این بازداشت ها باعث شد تا عفو بین‌الملل بارها نسبت به بازداشت وکلا در ایران هشدار دهد و در بیانیه‌های مختلف از مقامات ایران درخواست کند که وکلای بازداشتی چون نسرین ستوده، زینب طاهری، عبدالفتاح سلطانی را آزاد کنند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید