روایت متفاوت از انتشار فیلم زیرگرفتن یک دختر دانشجو توسط خودروی گشت ارشاد در تهران/ دانشگاه آزاد و رئیس پلیس تهران تکذیب کردند

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی  از زیرگرفتن و تلاش برای ترساندن یک دختر دانشجو توسط یک خودرو «گشت ارشاد» را نشان می دهد.دانشجویان در این ویدئوها از حضور گشت ارشاد در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز در منطقه سوهانک خبر دادند.

در واکنش به پخش ویدئویی از اعتراض دانشجویان «تهران مرکز» و تلاش یک خودرو گشت ارشاد برای زیرگرفتن دختر دانشجو، حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران گفت: «فیلمی منتشر شد که من آن فیلم را در فضای مجازی دیدم، که دختر خانمی جلوی خودرو آمد و راننده ما به محض دیدن این حرکت پایش را روی ترمز گذاشت و ایستاد؛ اما بخشی از آن فیلم را پخش کردند.»

به گفته رحیمی ماشین گشت ارشاد به درخواست مردم در ساختمان دانشگاه مرکز حضور داشت. رئیس پلیس تهران برخورد با کسانی است که امنیت اخلاقی جامعه را به مخاطره می‌اندازند را از وظایف نیروی انتظامی دانست.

ششم آبان ۱۳۹۷، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن یک خودروی گشت ارشاد تلاش می‌کند دختر دانشجویی را که در برابرش ایستاده و مقاومت می‌کند، با زیرگرفتن او بترساند. پس از این حادثه موجی از اعتراض در فضای مجازی ایران علیه این اقدام نیروی انتظامی به راه افتاد. این اتفاق در ساختمان جدید این دانشگاه در سوهانک تهران روی داد که پیش از این مجتمع لوکس کمیته امداد امام خمینی بود. دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی به همین دلیل شنبه، پنجم آبان در اعتراض به رفتار و حضور گشت ارشاد در اطراف دانشگاه تجمع کردند. دانشگاه آزاد اسلامی برای انتقال واحد مرکزی‌اش در تهران به سوهانک این مجتمع لوکس را خرید. اما دانشجویان دانشگاه آزاد به این انتقال هم معترض بودند.

در حالیکه ویدئوی زیر گرفتن دختر دانشجو توسط خودروی گشت ارشاد در دانشکده سوهانک به‌طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، یکی از مسئولان دانشگاه آزاد این موضوع را تکذیب کرد.

برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که دانشجویان نسبت به حضور گشت ارشاد در محل دانشگاه تجمع اعتراضی برپا کرده بودند اما امروز یکی از مسئولان دانشگاه آزاد درباره ویدئوی منتشر شده گفت: «اعتراضی در این زمینه نبوده و همانطور که در فیلم مشخص است، فقط یک نفر در آنجا حضور دارد و معلوم نیست ماجرا چیست.»

ایلنا نام این فرد مسئول در دانشگاه آزاد را ذکر نکرده است اما در ادامه به نقل از او آورده است: «هیچ تجمعی در این رابطه صورت نگرفته و اتفاقی که رخ داده خارج از مجموعه دانشگاه بوده و نیروی انتظامی‌ نیز وظیفه ذاتی‌اش را انجام داده است.»

در سال‌های اخیر تنش‌های زیادی بین ماموران گشت ارشاد و شهروندان به‌طور مکرر گزارش شده است.

طبق گزارشی که ایسنا منتشر کرده است، با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد در سال ۸۴ طرح با عنوان «حجاب و عفاف» از سوی رییس جمهور وقت ابلاغ شد. این طرح در ابتدا در تابستان ۸۵ با حضور ون های سبزرنگ گشت ارشاد در خیابان‌ها کلید خورد و در سال ۸۶ نیروی انتظامی این طرح را در برخورد با چکمه پوشان آغاز کرد.

در زمستان سال ۱۳۸۷ محمود احمدی نژاد انتقاداتی را از نحوه اجرای این طرح مطرح کرد و در سال ۸۸ به خاطر انتخابات حساس ریاست جمهوری این طرح تقریبا کم رنگ شد ولی در سال ۸۹ با تغییر رویکردی تحت عنوان طرح امنیت اخلاقی ادامه یافت. در سال ۹۰ فعالیت گشت ارشاد بیشتر شد و در تابستان ۹۱ به حضور در کنسرت ها هم کشیده شد اما باز با انتخابات ریاست جمهوری این طرح کم رنگ تر شد ولی پس از انتخابات و در تابستان ۹۲ گشت ارشاد دوباره در میادین، مراکز خرید و کنسرت ها حضور یافتند.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران تابستان گذشته با انتشار گزارشی با عنوان «عوامل موثر بر اجرایی شدن سیاست های حجاب و راهکارهای پیش‌رو» می‌گوید جامعه بیش از گذشته مخالف گشت ارشاد است.

منابع

یورو نیوز،  صدای آمریکا، رادیو زمانه، خبر گزاری داخلی( ایسنا، ایلنا) و شبکه های اجتماعی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید