سه ماه بی‌خبری از سامان نسیم؛ حکومت همچنان سکوت کرده است!

با گذشت نزدیک به سه ماه، مقامات جمهوری اسلامی ایران کماکان سکوت کرده‌اند و حاضر به پاسخ‌گویی درباره سرنوشت «سامان نسیم» زندانی سیاسی کُرد نیستند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی و به نقل از کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، نزدیک به سه ماه پیش «سامان نسیم» زندانی سیاسی محکوم به اعدام به مکان نامعلومی منتقل شد، هنوز از سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست. رسانه‌های وابسته به حکومت و نهادهای مسوول از هرگونه اطلاع‌رسانی درباره وضعیت و سرنوشت این زندانی ممانعت می‌کنند.

«سامان نسیم» در ۲۶ تیرماه ۱۳۹۰، زمانی که تنها ۱۷ سال سن داشت بازداشت و سپس از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به جرم “محاربه” در ارتباط با اتهام “عضویت در پژاک (حزب حیات آزاد کردستان)” به اعدام با طناب دار محکوم شد. آن‌زمان ادعا شد که او و چند عضو پژاک در نبردی مسلحانه با سپاه در کوه‌های اطراف سردشت شرکت داشته‌اند. «سامان نسیم» با انتشار نامه‌ای از زندان اعلام کرد که اعترافات او پس از شکنجه‌های «غیر انسانی و غیرقانونی» ضبط شده است.

حدود سه ماه پیش یعنی در تاریخ ٢٩ بهمن‌ماه ۱۳۹۳، شش زندانی سیاسی محکوم به اعدام محبوس در بند ۱۲ زندان ارومیه، به مکانی نامعلوم منتقل شدند.

به دنبال این انتقال «علی و حبیب افشاری» دو زندانی سیاسی اعدام شدند و «سیروان نژاوی» و «ابراهیم عیسی‌پور» دو زندانی سیاسی کُرد دیگر هم به زندان تبریز منتقل شدند. «یونس آقایان» نیز به زندان زنجان منتقل شد اما تاکنون از محل نگهداری «سامان نسیم» دیگر زندانی سیاسی کُرد خبری در دست نیست.

از آن زمان تاکنون این زندانی سیاسی هیچ‌گونه تماسى با خانواده‌اش نداشته و از سوى قوه قضاییه نیز اطلاع‌رسانى رسمى درباره وضعیت وی انجام نشده است.

اگرچه پیش‌تر در این باره یک منبع مطلع در سنندج به «کانون مدافعان حقوق بشر کردستان» گفته بود: “بنا به گفته یکی از مسوولان بلندپایه سپاه پاسداران در کردستان، سامان نسیم زنده است، ولی به جز نهادهای امنیتی، کسی از مکان نگهداری وی خبری ندارد.”

«سامان نسیم» متولد شهریورماه ۱۳۷۳ و اهل شهر مریوان در استان کردستان است. او به مدت دو ماه درسلول انفرادی حفاظت اطلاعات سپاه در ارومیه، تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفت و بعد‌ها به زندان مهاباد منتقل شد.

این زندانی سیاسی در ‌‌‌نهایت به اتهام “محاربه از طریق عضویت در حزب حیات آزاد کردستان” از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به اعدام محکوم شد و این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان ‌غربی و شعبه ۳۲ دیوان‌عالی کشور در آذرماه ۱۳۹۲، عینا تایید شد.

«سامان نسیم» هم‌چنین از جمله زندانیان زندان ارومیه بود که به همراه ۲۹ زندانی سیاسی دیگر، از ٢٩ آبان‌ماه ۱۳۹۳، در اعتراض به عدم اجرای اصل تفکیک جرایم زندانیان در این زندان، دست به اعتصاب غذا زده بود. اعتصاب آن‌ها پس از ۳۳ روز پایان یافت. مسوولان زندان در زمان اعتصاب و پس از آن، بار‌ها زندانیان اعتصاب‌کننده را به تبعید و اجرای احکام اعدام آن‌ها تهدید کرده‌ بودند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید