رحمان قاسمی بازداشت شد

رحمان قاسمی، شهروند ساکن ارومیه از سوی ماموران امنیتی در شهر تبریز بازداشت شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، رحمان قاسمی از فعالان ترک آذربایجانی ساکن ارومیه از سوی ماموران امنیتی در تبریز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

از علت بازداشت و مکان نگهداری این فعال مدنی اطلاعی در دست نیست و خانواده در نگرانی و بی خبری  از وضعیت فرزندشان بسر می برند.

رحمان قاسمی فعال ترک(آذربایجانی) پیش تر در روز چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۷، به همراه خواهرش اولدوز قاسمی از سوی ماموران امنیتی در ارومیه دستگیر و به بازداشتگاه  (دوققوز‌ پله)  منتقل شده بود.

رحمان قاسمی بعد از دو ساعت بازجویی و پس از ضرب و جرح از سوی ماموران اداره اطلاعات با اخذ تعهد کتبی موقتا آزاد و الدوز قاسمی نیز روز پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ پس از تفهیم اتهام با تامین وثیقه ۵۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا برگزاری دادگاه آزاد شد.

این شهروند ساکن ارومیه همچنین، روز شنبه ١۶تیرماه ٩٧، یک روز پس از گردهمایی سالانه قلعه بابک و در ادامه بازداشت‌های گسترده در آذربایجان از سوی نیروهای امنیتی در اورمیه بازداشت شده بود.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید