بیانیه مشترک ۲۳ نهاد مدنی و حقوق بشری «شبکه همبستگی برای حقوق بشر در ایران» در محکومیت قتل فرشید هکی

۲۳ نهاد مدنی و حقوق بشری «شبکه همبستگی برای حقوق بشر در ایران» در اعتراض به آنچه از آن به عنوان قتل “فجیع” در رسانه‌های اجتماعی در مورد کشته شدن فرشید هکی، فعال مدنی، نویسنده و پژوهشگر ایرانی نام برده‌شده، بیانیه‌ای ‌را به صورت مشترک منتشر کردند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در هفته‌های اخیر، قتل مشکوک فرشید هکی، در حالی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که عبدالرضا داوری، مدیرمسئول مجله «بررسی‌های اقتصادی» از قتل این وکیل دادگستری و مشاور علمی نشریه ذکر شده به “ضرب چاقو” خبر داده و گفته‌بود «جسد او را آتش زده‌اند». مطلبی که طی واکنشی از سوی خبرگزاری‌های داخلی نزدیک به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، تکذیب شد و مرگ این استاد حقوقدان و فعال مدنی منتقد حکومت را “خودسوزی داخل اتومبیل شخصی” عنوان کردند.

۲۳ نهاد مدنی و حقوق بشری در «شبکه همبستگی برای حقوق بشر در ایران» با امضای بیانیه‌ای به صورت مشترک گفته‌اند “اجازه ندهیم بیش از این آزادی را لگد مال کنند.”

در بخشی از بیانیه “شبکه همبستگی برای حقوق بشر در ایران” آمده است: «حاکمان جمهوری اسلامی، امنیت و ثبات حکومت خود را در تشدید خفقان، ایجاد رعب و وحشت در جامعه و خاموش ساختن هر صدای منتقد و مخالف جستجو کرده و می‌کنند.»

امضا کنندگان این بیانیه، “توجه مردم ایران و شخصیت‌های حقوق بشری، سیاسی، هنری و تمامی نهادها و سازمان‌های حقوق بشری و سیاسی و صنفی در سراسر جهان را به شرایط خطیر زندانیان سیاسی در ایران و فعالان سیاسی و صنفی و حقوق بشری ایرانی جلب نموده و از آنان می‌خواهد که به هر شکل ممکن صدای اعتراض خود را نسبت به این جنایات بلند سازند.”

متن کامل این بیانیه را در ادامه بخوانید:

“اجازه ندهیم بیش از این آزادی را لگد مال کنند و خواهان ایرانی دموکراتیک باشیم.

با تعمیق بحران‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در ایران و ناتوانی این حکومت به پاسخگوئی مطالبات عادلانه اقشار و طبقات مختلف جامعه ایران، دامنه سرکوب و ایجاد فضای رعب و وحشت در کشور هر روز گسترده ترمیشود و ابعاد جدیدی به خود میگیرد. حاصل چنین فضائی آن چنانکه در هفته های اخیر شاهد آن بوده ایم، اعدام، ترور، زندان، شکنجه فعالان سیاسی و بیماران در زندان ها، دستگیری فعالان سیاسی، اجتماعی، حقوق بشری و محیط زیستی و تعداد زیادی از معلمان و کامیون داران اعتصابی و حامیان آنان و هم چنین دستگیری شهروندان کرد و عرب و بلوچ و ترک بوده است.

قتل فجیع فعال اجتماعی دکتر فرشید هکی و سپس آتش زدن جسد او که توحش داعش را تداعی میکند، ربودن و بستری نمودن معلم مبارز هاشم خواستار در بیمارستان روانی مشهد، اضافه نمودن اتهام “مفسد فی الارض”به اتهام جاسوسی در مورد فعالان محیط زیست، پس از ماه‌ها که از زندان و شکنجه آنان می‌گذرد (این اتهام می‌تواند فعالان محیط زیست را با خطر اعدام مواجه سازد) و جنایات دیگر این رژیم که همه روزه درخفا یا آشکار مرتکب میشود و خبرش به طور رسمی اعلام نمی شود و گوش به گوش به رسانه ها می رسد، همه و همه حکایت از این دارند که حاکمان جمهوری اسلامی، امنیت و ثبات حکومت خود را در تشدید خفقان، ایجاد رعب و وحشت در جامعه و خاموش ساختن هر صدای منتقد و مخالف جستجو کرده و می‌کنند.

ما امضا کنندگان این بیانیه ضمن محکوم نمودن اقدامات جنایتکارانه اخیر رژیم جمهوری اسلامی، توجه مردم شریف و آزاده ایران و شخصیت های حقوق بشری، سیاسی، هنری و تمامی نهادها و سازمان های حقوق بشری و سیاسی و صنفی در سراسر جهان را به شرایط خطیر زندانیان سیاسی در ایران و فعالان سیاسی و صنفی و حقوق بشری ایرانی جلب مینمائیم و از آنان درخواست میکنیم به هر شکل ممکن صدای اعتراض خود را نسبت به جنایات این رژیم بلند سازند و اجازه ندهند که این حکومت ضد مردمی در ایران، در قرن ۲۱ و عصری که مبارزه برای اجرای کامل اعلامیه جهانی حقوق بشر در همه کشورها و از جمله در ایران بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است، جنایتکاران حاکم با مردم آزاده ایران اینگونه وحشیانه و به شیوه قرون وسطی رفتار نمایند و آزادی را لگد مال کنند و خواهان ایرانی دموکراتیک باشیم.

«شبکه همبستگی برای حقوق بشر در ایران»

اکتبر ۲۰۱۸

امضاء:

۱ –  انجمن زنان ایرانى – مونترال

۲ –  انجمن تئاتر ایران و آلمان ـ کلن

۳ –  انجمن همبستگی ایرانیان – تگزاس

۴ –  انجمن جمهوریخواهان ایران – پاریس

۵ –  انجمن حقوق بشر و دموکراسی برای ایران – هامبورگ

۶ –  بنیاد اسماعیل خویی

۷ –  مادران پارک لاله ایران

۸ –  حامیان مادران پارک لاله – دورتموند

۹ –  حامیان مادران پارک لاله – هامبورگ

۱۰- حامیان مادران پارک لاله – فرزنو

۱۱- مادران صلح مونترال

۱۲- شبکه همبستگی ملی فرزنو – کالیفرنیا

۱۳- فدراسیون اروپرس

۱۴- کانون مدافعان حقوق بشر کردستان

۱۵- کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی – پاریس

۱۶- کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – شیکاگو

۱۷- کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

۱۸- نهاد «همه حقوق بشر، برای همه، در ایران»

۱۹- همبستگی برای حقوق بشر در ایران – کلگری

۲۰- همبستگى جمهورى خواهان ایران (هجا) – لوس آنجلس

۲۱- همبستگى جمهورى خواهان ایران (هجا) – مونترال

۲۲- همبستگى جمهورى خواهان ایران (هجا) – نیویورک

۲۳- جبهه ملی ایران – اروپا”

گفتنی است شماری از ایرانیان مقیم آلمان در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۸ برابر با ۵ آبان‌ماه ۹۷ در اعتراض به قتل مشکوک فرشید هکی و همینطور زندانی کردن هاشم خواستار، معلم معترض در بیمارستان روانی ابن سینای مشهد، بیانیه‌هایی را به زبان آلمانی بین مردم منتشر کردند. (گزارش اختصاصی کمپین، در مورد این تجمع را از اینجا بخوانید.)

عبدالرضا داوری، مدیر مسئول مجله “بررسی‌های اقتصادی” و مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد، از قتل “فجیع” فرشید هکی، مشاور علمی این نشریه در توئیتر نوشته بود: «دکتر فرشید هکی در نزدیکی منزلشان مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفته و پس از وارد شدن تعداد زیادی ضربات چاقو، جسد ایشان را سوزانده‌اند.»

اما خبرهای دیگری نیز از “مثله شدن جسد” فرشید هکی حکایت داشت و برخی‌ها شیوه به قتل رسیدن او را شبیه به قتل‌های زنجیره‌ای توصیف کرده بودند.

قتل فرشید هکی واکنش‌های بسیاری را در فضای مجازی به همراه داشته و برخی کاربران قتل او را با قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی مقایسه و از سکوت رسانه‌های رسمی داخل ایران درباره این جنایت انتقاد کردند.

خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی ایران به نقل از پزشکی قانونی نیز اعلام کردند: “آقای هکی خودسوزی کرده است.”

تسنیم رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، در بخشی از گزارش پزشکی قانونی آورده‌بود: «بنابر اظهارات اعضای خانواده متوفی، وی بارها از وضعیت موجود در زندگی و مشکلات مالی و خانوادگی اعلام نارضایتی کرده و بارها از تصمیم خود مبنی بر پایان دادن به زندگی خود خبر داده بود.»

تسنیم نوشته‌بود: «به همین دلیل با توجه به شواهد، دلایل و مستندات به دست آمده و همچنین بنابر نظر پزشکی قانونی هرگونه وقوع جنایت در پرونده فوت متوفی رد می‌شود.»

این در حالی است که خبرگزاری میزان، نزدیک به قوه‌قضاییه نوشته: «در پی انتشار خبری درباره اظهارنظر پزشکی قانونی درباره جسد سوخته مردی درون یک خودروی آتش‌گرفته و انتساب آن به فرشید هکی، به اطلاع می‌رساند سازمان پزشکی قانونی هیچ اظهارنظری درباره این پرونده نداشته.»

فرشید هکی از حامیان کودکان کار و خیابان، مدافع حقوق زنان، کارتن‌خواب‌ها و زندانیان سیاسی بوده است. نام این حقوق‌دان و اقتصادان در زیر نامه‌های حمایت از زندانیان سیاسی چون عبدالفتاح سلطانی، مهدی خزعلی یا رامین حسین‌پناهی به چشم می‌خورد.

گفته شده فرشید هکی قصد داشت حزبی به نام “پیشتازان عدالت” تاسیس کند اما هرگز نتوانست مجوز دریافت کند. او در سال ۱۳۹۶ در لیستی ائتلافی تحت همین نام برای انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران نامزد شده بود.

فرشید هکی مدافع حقوق کارگران نیز معرفی شده است. با یک جست‌وجوی اینترنتی می‌توان چند گفت‌وگو درباره کارگران زندانی و انتقاد از امنیتی شدن فعالیت‌های صنفی و مدنی از او را یافت.

مطالب مرتبط:

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید