گزارشی از تجمع مقابل بیمارستان ابن سینای مشهد در اعتراض به بازداشت و بستری کردن هاشم خواستار در بند بیماران ممنوع‌الملاقات/ ویدئو

روز جاری، دوشنبه ۱۴ آبان‌ماه، شماری از شهروندان مشهد، فرهنگیان و خانواده هاشم خواستار، معلم بازنشسته‌ای که از روز سه‌شنبه، اول آبان‌ماه از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به بند بیماران ممنوع‌الملاقات بیمارستان روانپزشکی ابن سینای مشهد، منتقل شده‌بود، در مقابل این بیمارستان تجمع کردند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، تجمع روز جاری فرهنگیان، به دنبال فراخوانی که طی روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی برای پیگیری از وضعیت هاشم خواستار منتشر شده‌بود، شکل گرفت.

گزارش‌ها حاکی از آن است که از همان ساعات ابتدایی شمار زیادی از ماموران امنیتی در مقابل بیمارستان ابن سینای مشهد مستقر شدند و مانع برپایی تجمع شدند.

یکی از شاهدان عینی به کمپین گفت: «با وجود حضور انبوه ماموران امنیتی، به اتفاق شماری از مردم و فرهنگیان و خانواده آقای خواستار در مقابل بیمارستان جمع شدیم، نیروهای امنیتی اجازه ندادند بایستیم و معترضان را متفرق می‌کردند و در صورت مقاومت، آن‌ها را به زور سوار خودروهایی که از قبل آورده بودند، می‌کردند.»

گفته شده دست کم ۸ تن بازداشت شدند و پسر و همسر آقای خواستار نیز در میان بازداشت شدگان هستند.

یک منبع مطلع در این خصوص گفت: «نیروهای امنیتی، جهت جلوگیری از تجمع فرهنگیان جلوی بیمارستان ابن سینای مشهد از همان ابتدا، شروع به دستگیری افراد حاضر کردند. حدودا ۸ نفر را بازداشت کرده‌اند که جاهد و احمد خواستار فرزندان آقای خواستار به همراه چهارتن از معلمان و دوستان وی ازجمله آقایان لطفی نیا و یزدی و دوتن دیگر از معلمان مشهد نیز جزو بازداشت شده‌ها هستند.»

این منبع افزود: «خانم صدیقه مالکی‌فرد، همسر آقای هاشم خواستار را نیز به خودروی نیروی انتظامی بردند و اطلاعی از وضعیت ایشان نداریم که اکنون کجاست!»

صدیقه مالکی‌فرد پیش‌تر گفته‌بود که “علی‌رغم صدور اجازه ملاقات از سوی دادستانی، پنج‌شنبه ۱۰ آبان‌ماه تنها پسرم موفق شد، ۵ دقیقه آقای خواستار را ملاقات کند و اصرار او برای دیدن همسرش به جایی راه نبرد.”

همسر آقای خواستار روز سوم آبان‌ماه با انتشار فراخوانی از همه مردم خواسته بود که در خصوص وضعیت همسرش، از مسئولان بیمارستان و دادستانی پیگیری کنند.

او با طرح سوالاتی چون “۱- چرا رئیس بیمارستان فردی را که در صحت و سلامت کامل است در بخش حاد بیماران روانی بستری کرده‌است ؟ ۲- بر اساس کدام قانون و تشخیص دادستان چنین دستوری را صادر کرده‌است؟” و انتشار شماره‌های تلفن دادستانی و بیمارستان جویای وضعیت همسرش شده‌بود.

گزارشگر کمپین نیز طی تماس‌هایی که با بیمارستان ابن سینای مشهد گرفت با این پاسخ مواجه شد: “ناچار نیستیم به شما پاسخی بدهیم و فقط به بستگان درجه اول آن هم به صورت حضوری جواب خواهیم داد.”

از آنجایی که صدیقه مالکی‌فرد پیش‌تر نیز برای ملاقات با همسرش تلاش کرده‌بود و مسئولان بیمارستان اجازه ملاقات به وی ندادند، خطاب به رییس بیمارستان در تاریخ هشتم آبان‌ماه طی نامه‌ای نوشته: «خواهشمند است نسبت به تعیین وضعیت هاشم خواستار و علت بستری شدن در بخش ملاقات ممنوع مشخص گردد.»

با این حال همسر این معلم بازنشسته تا کنون پاسخی برای پرسش‌هایش نیافته‌است. (فراخوان همسر هاشم خواستار: “این همه انحراف و اعوجاج و دستور از کرسی حشمت و جلال به خاطر چه باید باشد؟”)

گفتنی است، روز سه‌شنبه، اول آبان‌ماه ۹۷ اخباری مبنی بر “ناپدید شدن” این فعال صنفی در فضای مجازی منتشر شد. کمپین پیش از این در گزارشی با عنوان “بی اطلاعی از وضعیت هاشم خواستار، فعال صنفی معلمان” به این موضوع اشاره کرده بود.

هاشم خواستار معلم بازنشسته و نماینده‌ی معلمان در کانون صنفی فرهنگیان مشهد است. او مدت‌هاست که از سوی دادگاه انقلاب مشهد با احکام مختلفی روبه‌رو می‌شود.

این فعال صنفی پیش‌از این در سال ۸۳ پس از هشت روز بازداشت در دادگاه انقلاب مشهد به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” به دو سال حبس محکوم شد که به سه سال حبس تعلیقی تبدیل شد.

هاشم خواستار در سال ۸۶ در دادگاه تخلفات اداری به کسر یک هشتم حقوق برای یک سال محکوم شد. سپس در سال ۸۸ در دادگاه انقلاب مشهد به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” به شش سال حبس محکوم و پس از اعتراض به رای صادره در در دادگاه تجدیدنظر این حکم به دوسال حبس تعزیری تقلیل پیدا کرد.

او بدون حتی یک روز مرخصی دوره دو ساله زندان را در وکیل‌آباد گذراند و به دلیل نوشتن نامه‌ای در مورد وضعیت زندان، ۴۵ روز دیگر نیز به صورت جریمه در زندان وکیل‌آباد سپری کرد.

مطالب مرتبط:

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل