تهدید به بازداشت خانواده یک فعال مدنی در ارومیه

نیروهای امنیتی صبح امروز طی تماس تلفنی به خانواده اولدوز قاسمی، فعال مدنی اهل ارومیه گفته‌اند “در صورت عدم حضور وی در دادگاه مادر اولدوز بازداشت خواهد شد”.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح روز جاری مورخ ۱۴ آبان‌ماه ۹۷، نیروهای امنیتی طی تماس تلفنی خانواده یکی از فعالان مدنی را در صورت عدم حضور فرزندش در دادگاه تهدید به بازداشت کردند.

یک منبع مطلع به کمپین گفت: “ماموران اداره اطلاعات ارومیه امروز طی تماس تلفنی اعلام کردند که اگر اولدوز قاسمی به دادگاه مراجعه نکند مادر وی را بازداشت و محاکمه خواهند کرد”.

پیش‌تر کمپین گزارش داده بود که صبح روز ۱۳ شهریور ماموران امنیتی با یورش به خانه پدری یک فعال تُرک آذربایجانی به نام “اولدوز قاسمی” منزل وی را تفتیش کرده و به علت عدم حضور وی در منزل به مادر این فعال آذربایجانی گفته شده بود که فرزندش برای روز ۱۴ شهریور خود را به اداره اطلاعات شهرستان ارومیه معرفی کند.

یک شاهد عینی نزدیک به خانواده این فعال آذربایجانی در گفتگو با گزارشگر کمپین گفته بود: “صبح روز ۱۳ شهریور ماموران با نشان دادن اخطاریه‌ای وارد منزل خانم قاسمی شدند و کتاب، لب‌تاپ و فلش مموری های وی را مورد تفتیش قرار دادند”.

این فعال مدنی روز پنجشنبه ۱۵ شهریورماه ۱۳۹۷ پس از تفهیم اتهام با تامین وثیقه ۵۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا برگزاری دادگاه آزاد شد.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید