عفو بین الملل؛ مقامات ایران اعدام محمدرضا حدادی را متوقف کنند

محمدرضا حدادی با ۳۰سال سن از ۱۵ سالگی به دلیل قتل در زندان و در انتظار حکم اعدام است.

عفو بین الملل، در بیانیه‌ای خطاب به مقامات ایران نوشته است: «اعدام محمدرضا حدادی را متوقف کنید.»

در وب‌سایت این سازمان آمده است:

‎محمدرضا حدادی پس از یک محاکمه ناعادلانه به عنوان یک کودک به اعدام محکوم شد. اکنون ما باید سعی کنیم تا زندگی را به او باز گردانیم.

‎محمدرضا حدادی، در سال ۲۰۰۴ در حالی که تنها ۱۵ سال داشت، به اعدام محکوم شده است. (در طول این سال‌ها) شش بار اجرای اعدام او برنامه‌ریزی و متوقف شد. آخرین بار اجرای حکم اعدامش به دلیل واکنش شدید جامعه بین‌المللی و جهانی لغو شد. او اکنون ۱۴ سال است که بیشتر جوانی‌اش را با اضطراب، ترس و وحشت از اعدام خود پشت سر گذاشته است.

محمدرضا ‎زمانی که برای اولین بار دستگیر شد، در هنگام بازجویی به قتل اعتراف کرد. اما او به زودی، این اعتراف را رد کرد و گفت که تنها پس از اینکه دو متهم دیگر او را مجبور به اعتراف نموده‌اند، اعتراف کرده. بعد از مدتی دیگر متهمان ادعای اولیه خود مبنی بر شریک بودن محمد در جرم را پس گرفتند. آن‌ها در حال حاضر در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان هستند.

‎با این حال، محمدرضا هنوز با خطر اعدام مواجه است. این ناعادلانه است. پرونده او نشان دهنده استفاده شرم‌آور ایران از مجازات اعدام علیه افراد زیر ۱۸ سال که نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر است را نشان می‌دهد.


پدر این زندانی محکوم به اعدام در تاریخ شنبه ۲ تیرماه در یک پیام صوتی با نگرانی از وخامت حال فرزندش که از تخت بیمارستان به زندان برگردانده شده بود برای نجات فرزندش از مردم کمک خواسته‌بود.

محمدرضا حدادی، زاده ۲۷ اسفند ۱۳۶۶ به اتهام قتل، در ۱۵ سالگی دستگیر شده بود و در حال حاضر در زندان عادل‌آباد شیراز است.

آخرین وضعیت پرونده محمدرضا حدادی متهم محکوم به اعدام در گفتگویی با حسین احمدی‌نیاز را از اینجا بخوانید.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید