اولدوز قاسمی، فعال مدنی ساکن ارومیه به تحمل‌ یک‌سال حبس تعزیری محکوم شد

اولدوز قاسمی، فعال مدنی ساکن ارومیه، از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب این شهر به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز جاری مورخ ۱۹ آبان ۱۳۹۷، اولدوز قاسمی، فعال تٌرک آذربایجانی ساکن ارومیه از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر به تحمل یک‌سال حبس تعزیری محکوم شد.

این حکم از سوی قاضی چابک، رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به صورت غیابی صادر شده است.

روز چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۷، اولدوز قاسمی، فعال مدنی تُرک آذربایجانی به همراه برادرش رحمان قاسمی از سوی ماموران امنیتی دستگیر و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شدند.

رحمان قاسمی بعد از دو ساعت بازجویی و پس از ضرب و جرح از سوی ماموران اداره اطلاعات با اخذ تعهد کتبی موقتا آزاد شد.

پیش‌تر کمپین گزارش داده بود که صبح روز ۱۳ شهریور ماموران امنیتی با یورش به خانه پدری یک فعال تُرک آذربایجانی به نام “اولدوز قاسمی” منزل وی را تفتیش کرده و به علت عدم حضور وی در منزل به مادر این فعال آذربایجانی گفته شده بود که فرزندش برای روز ۱۴ شهریور خود را به اداره اطلاعات شهرستان ارومیه معرفی کند.

یک شاهد عینی نزدیک به خانواده این فعال آذربایجانی در گفتگو با گزارشگر کمپین گفته بود: “صبح روز ۱۳ شهریور ماموران با نشان دادن اخطاریه‌ای وارد منزل خانم قاسمی شدند و کتاب، لب‌تاپ و فلش مموری های وی را مورد تفتیش قرار دادند”.

اولدوز قاسمی دانشجوی کاردانی علوم تربیتی پیش‌از این چندین بار بازداشت و به زندان منتقل شده است.

این فعال آذربایجانی برای آخرین بار پس از تجمعات قلعه بابک بازداشت و با تامین وثیقه آزاد شد.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

مطالب مرتبط:

• اولدوز قاسمی با تامین وثیقه آزاد شد

• اولدوز قاسمی فعال مدنی در ارومیه بازداشت شد

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید