زنان به اجازه همسر یا ولی برای کوهنوردی در خراسان رضوی نیاز دارند/ سند

هیات کوه‌نوردی خراسان‌رضوی در بخشنامه‌ای به باشگاه‌های استان اعلام کرده که اجازه همسر زنان متاهل و اجازه ولی زنان مجرد و زیر ۲۰ سال برای شرکت در برنامه‌های طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی الزامی است.

در قسمتی از این بخشنامه که سیزدهم آبان‌ماه به باشگاه‌های کوهنوردی ابلاغ شده، آمده‌است: «گسترش روزافزون فعالیت های به اصلاح ورزشی با عناوین تورهای طبیعت گردی، کوه پیمایی و … به صورت مختلط که با برنامه های هدفمند یا کسب درآمد نامشروع نسبت به ترویج بی بند و باری اخلاقی، کشف حجاب بانوان و رواج بی حیایی و بی قیدی و … صورت می گیرد، منجر به ارتباطات غیراخلاقی و نامشروع مردان و زنان گردیده و فرهنگ و ریشه اصیل ایران، اسلامی و بنیان خانواده ها را هدف قرار داده است.»

در قسمتی دیگر از این بخش نامه قید شده: “تعدادی از افرادی معلوم الحال به صورت غیرمجاز با عنوانین طبیعت گردی اقدام به برگزاری اردوهای مختلط با برنامه های رقص و آواز می نمایند.”

در بند دوم این بخشنامه اعلام شده: «در جهت رعایت ماده ۱۱۰۵ قانون مدنی و نیز فتاوای علمای دین، برای صیانت از بنیان و اساس خانواده ها، اجازه همسر برای شرکت خانم های متاهل و اجازه ولی قهری برای خانم های مجرد و نوجوانان تا سن ۲۰ سال الزامی است.»

رییس هیات استان خراسان رضوی در گفتگویی با ایسنا این خبر را تایید کرده و البته گفته است: «ما قانونگذاری نکرده‌ایم، موارد قانونی را یادآوری کرده‌ایم.»

احمد زحمتکش، در مورد الزام به اجازه پدر یا همسر برای کوهنوردی بانوان در استان خراسان رضوی اظهارکرد: «ما ممنوعیتی ایجاد نکردیم. از قانونگذار بپرسید. ما فقط یک ماده قانونی را به باشگاه ها توصیه کرده‌ایم.»

رییس هیات استان خراسان رضوی اضافه کرد: «ما که قانونگذاری نکردیم، کار عجیبی را برای باشگاه ها حکم نکردیم. ما از باشگاه ها خواستیم با توجه به مسائلی که اتفاق می‌افتد، مسائلی که در پاراگراف های اول و دوم متن بخشنامه آمده، بهتر است رعایت شود. موارد قانونی را آورده‌ایم.»

وی در پاسخ به این موضوع که این موارد در آیین نامه فدراسیون وجود ندارد، گفت: «آیین نامه فدراسیون که تمامی قوانین جاری کشور را در یک آیین نامه نمی‌آورد، اینها قوانین جاری کشور است. وقتی یک ناهنجاری ایجاد می‌شود که خانواده ها آسیب می‌بینند. الان یک نفر آمده توصیه کرده که باشگاه های کوهنوردی که خوب کار می‌کنید و شبانه روزی زحمت می کشید، کسب درآمد نامشروع نمی‌کنید شما حداقل این موارد را رعایت کنید.»

رییس هیات استان خراسان رضوی افزود: «تمامی این‌ها موارد قانونی است که در متن قانون آمده است، ماده ۱۱۰۵ ماده قانونی است. ما که حکم نکرده‌ایم ما توصیه کردیم. حالا اگر کسی به این حرف معترض است یعنی به مواد قانونی معترض است. هر کس در مجموعه خودش صلاح خود را می‌داند.»

گفتنی است پس از انتشار این خبر در شبکه‌های مجازی، کاربران خصوصا در توییتر به اعتراض به این نحوه برخورد با زنان و دختران در مشهد پرداخته و آن‌را نقض حقوق اولیه انسانی خود می‌دانند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید