بازداشت شدگان اعتراضات مهاباد تحت شکنجه قرار گرفتەاند.

بنا به اعلام منابع حقوق بشری کردستان ایران، علی رغم آزادی عدە کمی از بازداشت شدگان تظاهرات اخیر شهر مهاباد، تعداد زیادی از دستگیرشدگان همچنان در بازداشت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به سر می برند و تحت شکنجه قرار گرفتەاند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، از روز پنجشنبه ١٧اردیبهشت ماه تاکنون حدود ١۶٠ نفر طى اعتراضات شهر مهاباد و سردشت و دیگر شهرهای کردستان بازدشت شدەاند که تعداد زیادى از آنان همچنان با بى خبرى در بازداشت به سر مى برند.

در این گزارش که “کانون مدافعان حقوق بشر کردستان” منتشر کرده، آمده است، پدر یکی از دستگیرشدگان که برای اطلاع از وضعیت فرزندش به ارگان های قضائی و امنیتی در مهاباد مراجعه کرده بود، تعداد دستگیر شدگان این شهر را بین ١٠٠ الی ١۴٠ نفر تخمین می زند.

کانون مدافعان حقوق بشر کردستان به نقل از خانواده یکی دیگر از بازداشت شدگان که نخواست نامش فاش شود می افزاید: “از لحظه دستگیری فرزندشان تا کنون اجازه ملاقات با او را ندارند و در بی خبری به سر می برند. این در حالی است که بر اساس گزارش بسیاری از خانوادەها بازداشت شدگان به اداره اطلاعات مهاباد و به دلیل کمبود جا به شهرهای دیگر همچون ارومیه و .. منتقل و تحت شکنجه قرار گرفته اند.”

از طرفی دیگر گفتەهای اغلب کسانی که تا کنون آزاد شدەاند، حاکی از آن است که به شدیدترین شیوه ممکن تحت شکنجه و ضرب و شتم ماموران وزارت اطلاعات قرار گرفتەاند، و آزادی آنها با قید وثیقه و تعهد کتبی بوده است.

گفتنی است روز دوشنبه چهاردهم اردیبهشت‌ماه، یک دختر جوان اهل مهاباد به نام فریناز خسروانی که از کارمندان هتل “تارا” بوده است، طبق هرآنچه اعلام شده و جهت حفظ “ناموس” و جهت جلوگیری از تجاوز کارمند دولتی از طبقە چهارم این هتل خود را به پایین پرت کرده است.

بعد از این ماجرا و فراخوان تعدادی از فعالان مدنی و جوانان مهاباد، عصر روز پنج شنبه ١٧ اردیبهشت ماه، شماری از مردم مهاباد در اعتراض به عدم پاسخگویی مسئولین امر در خصوص مرگ فریناز خسروانی در مقابل هتل تارا تجمع کرده که این تجمع با دخالت نیروهای حکومتی به خشونت کشیده شد.

در این تظاهرات بیش از ۳۰ نفر زخمی که یکی از زخمی ها بنام “آکام تلاج” که بعد از دو بار عمل جراحی ، در وضعیت وخیم قرار دارد و به گفته منابع مطلع دچار قطع نغاع و امیدی به بهبودی وی نیست.

همچنین دو روز پس از اعتراضات شهر مهاباد، شماری از شهروندان سردشتی، روز شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، جهت محکوم کردن جان باختن “فریناز خسروانی” در شهر مهاباد و در همصدایی با مردم این شهر، تجمع اعتراضی ترتیب دادند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید