عبدالرضا قنبری معلم زندانی به اعتصاب غذای خود پایان داد

عبدالرضا قنبری، معلمی که به دلیل انتقال ناگهانی‌اش از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج اعتصاب غذا کرده‌بود، بنا به درخواست دوستانش و وعده مسئولان مبنی بر رسیدگی به خواسته‌هایش، چهارشنبه، ۲۳ آبان‌ماه، به اعتصاب غذای خود پایان داد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، عبدالرضا قنبری، نویسنده، شاعر و معلم زندانی، ۱۹ آبان‌ماه، بدون اطلاع قبلی به وی یا خانواده‌اش، از زندان اوین به قرنطینه زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد.

او به دلیل این انتقال “غیرقانونی”، از زمان ورود به زندان رجایی‌شهر دست به اعتصاب غذا زد و چهارشنبه، ۲۳ آبان‌ماه بنا به درخواست شماری از زندانیان محبوس در زندان اوین و وعده مسئولان مبنی بر رسیدگی به خواسته‌هایش به اعتصاب غذای خود پایان داد.

آریاسب باوند، محمود بهشتی لنگرودی، رضا خندان، مصطفی دانشجو، حسین سرلک، عبدالفتاح سلطانی، قاسم شعله‌سعدی، اسماعیل عبدی، آرش کیخسروی، محمدعلی محمودی و مرتضی نظری با ارسال نامه‌ای از عبدالرضا قنبری خواسته بودند که به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

این معلم زندان و نویسنده، در پیامی از زندان رجایی‌شهر گفته “به پاس نگرانی دوستان زندانی ام، به اعتصاب غذا خاتمه می‌دهم.”

عبدالرضا قنبری در بخشی از نامه‌اش نوشته‌است:

“بدون شک یکی از بزرگترین فضیلت‌ها در عالم هستی، مهربانی است، محبت سنگ بنای جهان و باعث پیدایش انسان است، آری از محبت است که دَردها شافی میشوند و از محبت است که سِجن گلشن می شود.

پیام محبت آمیز بزرگمردانی که از زندان اوین محبتشان را همچون آبشاری روح بخش بر وجودم جاری کردند، تاریکی زندان را به گلشنی روح افزا تبدیل نمود و روح تشنه ی مرا سیراب ساخت، در پاسخ این مهرِ سرشار، سخن شیخ اجل سعدی را چراغ راه خود ساختم که:
” آزردن دوستان جهل است و کفارت یمین سهل”

پیام این عزیزان مرا بر آن داشت که به اعتصاب غذای خود پایان دهم و خانواده و دوستان را از نگرانی درآورم.”

او در ادامه خبر داده که، مسئولین به وی وعده داده‌اند که به خواسته‌اش مبنی بر بازگرداندن او به زندان اوین رسیدگی خواهند کرد.

عبدالرضا قنبری، نویسنده، شاعر و معلم، ۲۱ مهرماه، یک‌روز، پیش از تحصن سراسری مهرماه معلمان، در تهران بازداشت شد و به بند ۸ بازداشتگاه اوین انتقال یافت. او ۱۹ آبان‌ماه بدون اطلاع قبلی، به قرنطینه زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، پیش‌تر در گزارشی به بازداشت این معلم و فعال سیاسی اشاره کرده بود.

عبدالرضا قنبری که پس از گذراندن ۷ سال از زندان آزاد شده بود با حکم جدیدی مواجه شده که طی آن به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.

عبدالرضا قنبری قبل‌تر و پس از وقایع دی‌ماه عاشورای ۸۸ در مدرسه‌ای که در آن مشغول تدریس بود، بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین انتقال و پس از طی کردن مراحل بازجویی به بند ۲۴۰ این زندان منتقل شده بود.

این معلم و فعال سیاسی، روز ۱۰ بهمن ماه ۱۳۸۸، از سلول انفرادی به دادگاه انقلاب منتقل و در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، از سوی قاضی ابولقاسم صلواتی به اتهام محاربه از طریق شرکت در تجمع خیابانی روز عاشورا و ارتباط با گروه‌های معاند محاکمه و بدون کوچکترین فرصتی جهت دفاع از خود به اعدام محکوم شد.

این زندانی سیاسی پس از صادر شدن حکم اعدام حدود چهار سال را در بند ۳۵۰ اوین سپری کرد و سپس در اسفند ماه ۱۳۹۱ حکم اعدام وی نقض و بار دیگر در دادگاه انقلاب پس از محاکمه به ۱۵ سال حبس در تبعید در زندان برازجان محکوم شد.

حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر به ۱۰ سال حبس کاهش یافت و این معلم زندانی، چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ از زندان رجایی شهر آزاد شد.

از عبدالرضا قنبری تا کنون کتب و مقالات متعددی در حوزه ی ادبیات منتشر شده است که از این میان می توان به ترجمه ی اثری از نزار قبانی با عنوان «دوستت دارم و بقیه خودش می آید» که برای اولین بار در ایران توسط او منتشر شد،اشاره نمود.

همچنین می توان به کتاب «کند و کاوهای ادبی» ایشان را نام برد. از آثار دیگر ایشان «مار مرد» است که سیری است در قیام کاوه نخستین جنبش مردمی ایرانیان. از عبدالرضا قنبری همچنین علاوه بر مقالات ادبی متعدد و معتبر در نشریات گوناگون،چندین کتب آموزشی و درسی منتشر شده است.

او همچنین ترانه سرای ترانه ی «مثل ماهی»باصدای عزیز قاسم زاده است که سال گذشته با مجوز رسمی «دفتر شعر و موسیقی» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی انتشارات فرهنگی_هنری «چهارباغ بانگ» به طور گسترده در فضای مجازی مورد استقبال علاقمندان شعر و موسیقی قرار گرفت.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید