بیانیه جمعی از زندانیان اهل سنت زندان رجایی‌شهر در حمایت از حمزه درویش

جمعی از زندانیان عقیدتی-سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج، در اعلام همدردی با حمزه درویش، زندانی سنی مذهبِ در اعتصاب غذا، بیانیه‌ای صادر کردند و از علما، رهبران و جامعه اهل سنت، مردم ایران، کمیته حقوق بشر سازمان ملل، مجامع حقوقی، فعالان سیاسی و مدنی، عفو بین‌الملل و اصحاب رسانه خواستند که به دفاع از حمزه درویش برخاسته و بر رسیدن به خواسته ایشان تاکید کنند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در بخشی از این بیانیه آمده‌است: «با گذشت بیش از ۵۵ روز از اعتصاب آقای حمزه درویش، زندانی عقیدتی سیاسی اهل سنت برای درخواست اعاده دادرسی پرونده‌اش اما تاکنون کوچکترین رسیدگی به خواسته این زندانی سیاسی نشده است. گویا این به نوعی سیاست ترور نرم و با پنبه سربریدن است که زندان‌های جمهوری اسلامی خالی از وجود چنین تراژیدی‌های دردناکی نیست.»

در قسمت دیگری از بیانیه این زندانیان سیاسی-عقیدتی اشاره‌شده: «طبق کدام قانون و حقوق شهروندی، زندانی که به اعتراض به پرونده‌سازی و تلف کردن بهترین سالیان عمر در پشت میله‌های زندان دست به اعتصاب غذای طولانی مدت می‌زند، نباید به آن جواب داده شود تا با درخواست اعاده دادرسی طی یک پروسه قانونی و حقوقی و برخورداری از حق انتخاب وکیل و دفاع از خود موافقت شود تا پوشالی بودن محتویات این پرونده‌ها و اعمال نفوذ مافیاهای وزارت اطلاعات در دیکته و صادر کردن چنین قرار محکومیت‌هایی برای جهانیان برملاتر و آشکارتر شود.»

این زندانیان می‌گویند: “در کنار حمزه و امثال حمزه که برای رسیدن به حقشان مبارزه می‌کنند، خواهیم ایستاد.”

متن کامل بیانیه شماری از زندانیان سیاسی-عقیدتی زندان رجایی‌شهر را در ادامه بخوانید:

“در کشوری که به طور آشکار حقوق بشر نقض می‌شود و مصداق بارز آن زندانی کردن فعالان مذهبی و سیاسی و عدم آزادی‌های سیاسی، قومی و مذهبی می‌باشد. توجه نکردن به خواسته‌های حقوقی، قانونی و منطقی هر زندانی سیاسی کاملا مشهود می‌باشد و کوچکترین اعتنایی از سوی این ناقضین حقوق بشر به آن نمی‌شود. با وجود مشاهده اعتصاب‌های متعدد، متنوع و طولانی مدت زندانیان سیاسی در زندان‌های ایران برای رساندن صدای مظلومیت‌شان به دنیا، اما مسولین قضایی و امنیتی بی محابا از کنار آن عبور می‌کنند و انگار آزادی و جان و سلامتی آدم‌ها برای آنها کوچک‌ترین ارزشی ندارد.

با گذشت بیش از ۵۵ روز از اعتصاب آقای حمزه درویش، زندانی عقیدتی سیاسی اهل سنت برای درخواست اعاده دادرسی پرونده‌اش اما تاکنون کوچکترین رسیدگی به خواسته این زندانی سیاسی نشده است. گویا این به نوعی سیاست ترور نرم و با پنبه سربریدن است که زندان‌های جمهوری اسلامی خالی از وجود چنین تراژیدی‌های دردناکی نیست.

مشاهده مرگ تدریجی حمزه درویش جلوی چشمان‌مان برای اعلام مظلومیت و دفاع از حقوق خود قلب هر انسان آزاده‌ای را متالم و جریحه‌دار می‌کند، طوری‌که اعلام همدردی و دفاع از حقوق ایشان کمترین کاری است که به عنوان وظیفه شرعی و انسانی‌مان می‌توانیم انجام بدهیم، زیرا همه ما خوب با مقوله سلب آزادی و ظلم و ستم این نظام آشنا هستیم و روزانه با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

طبق کدام قانون و حقوق شهروندی، زندانی که به اعتراض به پرونده‌سازی و تلف کردن بهترین سالیان عمر در پشت میله‌های زندان دست به اعتصاب غذای طولانی مدت می‌زند، نباید به آن جواب داده شود تا با درخواست اعاده دادرسی طی یک پروسه قانونی و حقوقی و برخورداری از حق انتخاب وکیل و دفاع از خود موافقت شود تا پوشالی بودن محتویات این پرونده‌ها و اعمال نفوذ مافیاهای وزارت اطلاعات در دیکته و صادر کردن چنین قرار محکومیت‌هایی برای جهانیان برملاتر و آشکارتر شود.

چرا نمی‌گذارند واقعیت امر در مجری حقوقی و قانونی خود معلوم و مشخصص گردد. در این سیستم ظالمانه همه ما به پوچ و بی‌اساس بودن اتهامات وارده به زندانیان سیاسی و عقیدتی واقف هستیم که آقای حمزه درویش یکی از کسانی می‌باشند که از همه بیشتر مورد ظلم و ستم واقع شده است، اما با وجود همه این کارشکنی‌ها از تلاش و مبارزه برای رسیدن به حقوق حقه‌ی خود و سر دادن صدای مظلومیت و بی گناهی‌اش خسته نشده است و این چندمین بار می‌باشد که حمزه درویش دست به اعتصاب غذای طولانی مدت می‌زند.

ما زندانیان سیاسی اهل سنت زندان رجایی‌شهر در کنار حمزه و امثال حمزه که برای رسیدن به حقشان مبارزه می‌کنند، خواهیم ایستاد و همدردی خود را با ایشان و خانواده محترمشان اعلام می‌داریم و از علما و رهبران اهل سنت، مردم شریف ایران، جامعه اهل سنت، عفو بین‌الملل، کمیته حقوق بشر سازمان ملل، نهادها و جوامع حقوقی، فعالان سیاسی و مدنی، روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه می‌خواهیم که بر خواسته آقای حمزه درویش مبنی بر درخواست اعاده دادرسی و حق داشتن وکیل موضع گیری و تاکید کنند و ایشان را در تحقق خواسته‌شان یاری و کمک کنند.

جمعی از زندانیان سیاسی عقیدتی اهل سنت زندان رجایی شهر کرج”

حمزه درویش، زندانی سنی‌مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج که از سوم مهرماه سال‌جاری به‌دلیل عدم موافقت با اعاده دادرسی پرونده اش از سوی دیوان عالی کشور دست به اعتصاب غذا زده بود، کماکان در اعتصاب غذا است. گزارش شده، وی در وضعیت وخیمی بسر می‌برد.

گزارشی از آخرین وضعیت حمزه درویش، را از اینجا بخوانید.

این زندانی پیش‌تر به اتهامات “تبلیغ علیه نظام” و “اقدام علیه امنیت ملی کشور” از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به تحمل ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

وی معتقد است: “تنها به علت عدم همکاری با وزارت اطلاعات به احکام زندان محکوم شده و در پرونده‌اش هیچگونه مشکل امنیتی وجود ندارد”.

وی بار ها اظهار کرده که “در سال ۹۳ نیروهای داعش با فریب، او را به ترکیه کشانده و سپس به سوریه منتقل کرده‌اند. مدتی را در زندان داعش بوده و سپس به ایران فرار کرده و خود را به نیروهای امنیتی معرفی کرده و حتی این فرصت را داشته که با تامین ضمانت آزاد باشد و به شغل پرورش بلدرچین مشغول شود”.

با‌این وجود وی در پرونده‌ای “پرابهام” که به ۱۸ سال حبس محکوم شده بود، مجبور است ۱۵ سال آن را در زندان سپری کند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید