گزارشی از ندامتگاه شهر ری/ “زنان زندان قرچک در سرما روی زمین می‌خوابند”

زنان محبوس در ندامتگاه شهر ری موسوم به زندان قرچک ورامین، در سرما، روی زمین می‌خوابند و در شرایط بدی نگهداری می‌شوند.

همچنین گزارش شده‌، زنان زندانی در این زندان، به دلیل مشکلات عدیده‌ای چون عدم دسترسی زندانیان به آب گرم، ازدحام بیش از اندازه زنان زندانی در بندهای زندان، جیره غذایی نامناسب و گرانی بیش از حد اجناس فروشگاه، در وضعیت نامناسبی بسر می‌برند.

سایت بیدارزنی در چند توییت‌ به این وضعیت اشاره کرده و نوشته‌است:

“مهمترین مشکل این روزهای زنان زندان قرچک نبود آب گرم است. زندانیان تنها یک ساعت در طول شبانه روز دسترسی به آب گرم دارند. آنهم در صبح زود. باتوجه به موقعیت زندان قرچک که وسط بیابان است و سرمای هوا نبود آب گرم مشکلات زیادی را برای زندانیان بوجود آورده است.”

ازدحام بیش از اندازه بندهای زندان از دیگر مشکلاتی است که زنان زندانی با آن روبه رو هستند. به دلیل فصل سرما زنان کارتن خواب زیادی به زندان قرچک آورده شده‌اند و همین امر موجب شده در برخی بندها تعداد زندانیان به بیش از صد و چهل نفر برسد. زندانیانی که در این سرما مجبورند کف زمین بخوابند.

جیره غذایی از دیگر مشکلات زنان زندانی است. خبری از گوشت و مرغ نیست. وعده‌های غذایی در روز شامل عدس پلو با سویا، ماکارونی با سویا و سویا پلوست. آش از برنامه غذایی شبانه حذف شده است.

گرانی اجناس فروشگاه‌ها از دیگر مشکلات زنان زندانی است. قیمت اجناس فروشگاه زندان چند برابر شده است و این امر زندانیان را که اغلب کسی را بیرون زندان برای حمایت ندارند دچار مشکلات بسیاری کرده است. زنان زندانی که غالبا مجبورند با انجام دادن کارهای زندانیان متول اندک پولی برای گذران زندگی‌شان به دست آورند.”

لازم به توضیح است که زندانیان زندان قرچک ورامین در فصل گرما به نوع دیگری در شرایط حاد و غیرانسانی متحمل آسیب می‌شوند.

آب زندان قرچک ورامین در تابستان مرتب قطع شده و زنان زندانی در گرما از استحمام محروم می‌شوند و زنان زندانی در این زندان در سوله‌هایی زندانی هستند که فاقد تهویه مناسب است.

زندان شهر ری (که به زندان قرچک نیز معروف است) سابقا یک مرغداری بوده است و در آنجا صدها زن که به جرایم خشن محکوم شده‌اند، در شرایط پرازدحام و غیر بهداشتی و بدون دسترسی به آب آشامیدنی سالم، غذای مناسب، دارو و هوای تازه نگهداری می‌شوند. گزارش‌های دریافتی از این زندان حاکی از شیوع گسترده بیماری‌های عفونی، مصرف مواد مخدر و سطح بالای خشونت هم در بین زندانیان و هم توسط ماموران علیه زندانیان است.

زندان قرچک یا زندان قرچک ورامین یکی از زندان‌های ایران است که مخصوص نگهداری زندانیان زن با جرایم عمومی است.
این زندان در بیابان‌های حوالی شرق تهران واقع شده که موقعیت جغرافیایی این زندان، شرایط را عملاً برای ملاقات خانواده‌های زندانیان با آن‌ها دشوار می‌سازد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید