نامه رضا خندان از زندان اوین به مناسبت زادروز فرهاد میثمی و هشدار نسبت به وضعیت او

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، فعال مدنی محبوس در بند ۴ زندان اوین، به مناسبت زادروز فرهاد میثمی، پزشک و فعال مدنی که در زندان اوین، کماکان در اعتصاب غذا است، نامه‌ای منتشر کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، فرهاد میثمی، در یکصد و هشتمین روز از اعتصاب غذای خود است. وزن او از ۷۸ به ۴۴ کیلوگرم رسیده و رضا خندان نسبت به وضعیت وخیم جسمانی او در نامه‌اش هشدار داده‌است.

رضا خندان، در بخشی از نامه‌اش نوشته‌است: «او را به زور سرم زنده نگه داشته‌اند. او با وجود آب شدن جسمش، همچنان پر از انگیزه و سرشار از انرژی به مبارزه جانانه‌اش با بی‌عدالتی و ظلم ادامه می‌دهد. روزی که او را از بند ما به بازداشتگاه بهداری اوین منتقل کردند، بیست و یک کیلو از وزنش کم شده بود. او را در آغوش گرفتم. تمام بدنش فقط استخوان بود که می‌شد حس کرد. امروز وزن او به ۴۴ کیلو رسیده است.»

آقای خندان می‌گوید: «او در مقابل قانون ناعادلانه حجاب اجباری به پا خاست و با تمام وجود در دفاع از حق پوشش زنان سرسختانه مبارزه کرد و همچنان استوار و امیدوار ایستاده است.»

متن کامل این نامه در ادامه آمده‌است:

“دوستان گرامی

امروز ۲۶ آبان ماه به مناسبت سالگرد تولد فرهاد میثمی عزیز همت کرده و گرد هم آمده‌اید. یکصد و هشت روز است که فرهاد عزیز لب به غذا، و گاهی آب و دارو هم بسته است. اکنون او را به زور سرم زنده نگه داشته‌اند. او با وجود آب شدن جسمش، همچنان پر از انگیزه و سرشار از انرژی به مبارزه جانانه‌اش با بی‌عدالتی و ظلم ادامه می‌دهد. روزی که او را از بند ما به بازداشتگاه بهداری اوین منتقل کردند، بیست و یک کیلو از وزنش کم شده بود. او را در آغوش گرفتم. تمام بدنش فقط استخوان بود که میشد حس کرد. امروز وزن او به ۴۴ کیلو رسیده است.

وقتی ابزار کار و زندگی انسان فرهیخته و صلح‌جویی مانند او را، که به مسالمت‌آمیزترین روش ممکن به قانون ناعادلانه‌ای مانند حجاب اجباری اعتراض می‌کند، داخل کیسه ریخته و با چشم بند مانند یک تروریست با او رفتار و همزمان ده‌ها تن از دوستانش را به دلایل واهی احضار،‌ بازجویی و برایشان پرونده‌سازی می‌کنند، اعتراض و اعتصاب کمترین و شاید تنها راه موثریست که برای زندانی می‌ماند. کار فرهاد فقط اعتصاب غذا و گرسنگی نیست، [بلکه] کلاس درسی‌است برای همه فعالین مدنی و سیاسی از مبارزات مسالمت‌آمیز و عاری از خشونت. بی‌تردید نام او و حماسه کم‌نظیرش در تاریخ مبارزات مدنی ایران و جهان ماندگار خواهد بود. او در مقابل قانون ناعادلانه حجاب اجباری به پا خاست و با تمام وجود در دفاع از حق پوشش زنان سرسختانه مبارزه کرد و همچنان استوار و امیدوار ایستاده است.

تولدش مبارک و جسم و جان عزیزش سلامت باد.
رضا خندان
۲۶ آبان ۱۳۹۷
بند ۴ زندان اوین”

فرهاد میثمى، پزشک و فعال مدنی، نهم مردادماه بازداشت شد و یک روز پس از بازداشتش از دهم مردادماه در اعتراض به بازداشت و اتهاماتی که به او تفهیم شده‌بود، دست به اعتصاب غذا زد. او ۲۰ روز در سلول انفرادی در بند ۲۰۹ سپری کرده و پس از آن به بند چهار (عمومی) زندان اوین منتقل شد.

او چهارشنبه ۴ مهرماه با توسل به خشونت از بند عمومی زندان اوین به اتاقی در مجاورت بهداری این زندان منتقل شد.

از دیگر خواسته‌های آقای میثمی صدور قرار منع تعقیب برای رضا خندان، همسر نسرین ستوده است.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خواستار آزادی این فعال مدنی شده و از مقامات ایران خواسته‌ که فرهاد میثمی را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در گزارشی که روز پنج‌شنبه ۲۶ مهرماه منتشر کرد، در مورد آخرین وضعیت این فعال مدنی به نقل از آقای خندان نوشت: «فرهاد میثمی بیش از هر زمان دیگری در وضعیت مخاطره آمیزی است و باید سریعا به بیمارستانی مطمئن در خارج از زندان اعزام و تحت درمان فوری قرار گیرد.»

محمد مقیمی، وکیل مدافع آقای میثمی، در ملاقاتی که با وی داشت نسبت به وضعیت این فعال مدنی هشدار داده بود.

محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران و اسماعیل عبدی، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران (تهران)، دو تن از هم‌بندان فرهاد میثمی، نیز با انتشار نامه‌ای سرگشاده نسبت به وضعیت وخیم وی هشدار داده و از مخالفت مسئولان زندان برای اعزام وی به مراکز درمانی خارج زندان خبر داده‌اند.

سه اتهام به این فعال مدنی در شعبه هفتم دادسرای اوین تفهیم شده است. وی متهم به «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور با تحریک زنان به حضور خیابانی با سر لخت»، «تبلیغ بر علیه نظام» و «توهین به حجاب به عنوان یکی از مقدسات ضرروی اسلام» شده است. اما مصادیق این سه اتهام مشخص نیست.

طبق گفته‌ها تنها مدرکی که علیه او وجود دارد چندین نشان سینه با عنوان «من به حجاب اجباری اعتراض دارم» و «من با حجاب اجباری موافق نیستم» است که در خانه‌اش در زمان بازداشتش به عنوان مدرک جرم ضبط شده است. 

فرهاد میثمی، ۴۸ ساله، فعال مدنی، معلم و پزشک است. او در دهه ۷۰ و ۸۰ کتاب‌های درسی و آموزشی کنکور را در انتشارات آینده‌سازان منتشر کرد و در سال‌های اخیر به عنوان فعال مدنی در بسیاری از تحصن‌ها و تجمعات اعتراضی در حمایت از حقوق زندانیان و علیه حجاب اجباری شرکت داشته است.

مطالب مرتبط:

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید