بازجویی از همسر و دختر رسول بداقی معلم زندانی در اوین

با گذشت نزدیک به یک ماه از انتقال رسول بداقی به سلول انفرادی زندان اوین، هنوز از اتهامات پرونده جدید او اطلاعی در دست نیست. در طی این مدت، ماموران امنیتی از فشار و تهدید خانواده این معلم دربند دریغ نکرده و با بازجویی از خانواده او می خواستند به زور از دخترش اقرار بگیرند. این در حالی است که کمتر از سه ماه به زمان آزادی رسول بداقی باقی مانده است.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، یکی از نزدیکان این معلم زندانی با ابراز نگرانی از فشارهای جدید بر او و خانواده اش بیان کرده است : “همه اعضای خانواده از اینکه بعد از سالها درد و رنج، دو و سه ماه دیگر دوران محکومیت رسول تمام می شد و به آغوش خانواده اش باز می گشت خوشحال بودند و برای آزادی وی روزشماری می کردند اما ناگهان خبردار شدیم که دادسرای اوین او را برای بازجویی به شعبه ششم بازپرسی فراخوانده است و از آنجا هم به قرنطینه منتقلش کرده اند.”
وی در ادامه، به فشارها و رفتارهای خشن با خانواده رسول بداقی اشاره کرده و از بازجویی همسر و دختر بزرگ این معلم دربند می گوید: “روز شانزدهم اردیبهشت زمانی که رسول در انفرادی بود، در اقدامی عجیب ماموران به منزل او رفته و آنجا را مورد تفتیش قرار می دهند. در تفتیش منزل، ستایش و شکیبا دوقلوها بسیار ترسیده بودند و بعد از رفتن ماموران از شدت ترس حالت تهوع داشتند. ماموران لب تاپ، کامپیوتر، تعدادی سی دی ، دوربین و… با خود می برند. بعد همسر رسول و شبنم دختر بزرگ او را روز هفدهم اردیبهشت به شعبه ششم بازپرسی برای بازجویی احضار می کنند، اما با نظر وکیل کانون، آنها هفدهم برای بازجویی نرفتند زیرا پیمان عطار معتقد بود این احضار غیرقانونی است و بایستی دست کم هفتاد و دو ساعت قبل تحویل می شد. اما روز شنبه نوزدهم که همسر و دختر رسول به اوین می روند، در آنجا مورد بازجویی قرار می گیرند. ماموران در رفتار بسیار عجیبی، قصد داشتند از شبنم به زور اقرار بگیرند اما با اعتراض شدید مادرش؛ او را رها می کنند.”
وی می افزاید: “تا جایی که اطلاع داریم رسول در انفرادی زندان اوین نگهداری می شود اما به نظر می رسد بازجویی ها پیرامون تماس های بداقی با خانواده از زندان بوده است. روز سی ام اردیبهشت رسول در حضور بازجو با همسرش تماس گرفته و این تنها تماس تلفنی چهار دقیقه ای بود که از زمان انتقالش به انفرادی با خانواده داشته است. البته این تماس کوتاه تلفنی نشان می دهد که موج اول بازجویی های سخت تمام شده و موج دوم با شدت کمتری آغاز شده است. تلاش خانواده و وکیل و اعضای کانون برای آزادی او نیز ادامه دارد.”
این دومین بار است که رسول بداقی به شعبه شش دادسرای اوین احضار می شود، آن هم در حالی که کمتر از سه ماه به پایان دوران محکومیت او باقی مانده است.
رسول بداقی، عضو هیات مدیرهٔ کانون صنفی معلمان ایران است که در دهم شهریور ماه سال ۸۸ پس از احضار به اداره آموزش و پرورش اسلامشهر بازداشت و به شش سال حبس تعزیری و پنج سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شد. او در تمام مدت محکومیت خود حتی یک ساعت هم مرخصی نداشته است. طبق آخرین اظهارات مسئولان زندان رجایی شهر، آقای بداقی باید در سیزدهم مرداد ۹۴ آزاد شود.
این فعال صنفی معلمان در طول سال های زندان با عناوین مختلف تحت فشار قرار داشت و در ادامه همین فشارها بود که حکم اخراجش از آموزش و پرورش در زندان به وی ابلاغ شد. علت اخراج در این حکم، غیبت، حضور در گردهمایی‌های اعتراضی فرهنگیان، فعالیت علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی اعلام شده است.
این منبع نزدیک به رسول بداقی در ادامه با بیان اینکه هنوز دلیل این فشارها و بازجویی جدید مشخص نیست، اضافه می کند: “ظاهرا پرونده جدیدی برای رسول باز کرده اند زیرا در تماسی که با خانواده داشت از نوشتن درخواست برای وکالت دادن پرونده جدیدش به وکیل کانون یعنی آقای پیمان حاج محمود عطار خبر داده که پس از اتمام بازجویی ها انجام می شود. علی رغم پیگیری های زیاد خانواده و وکیل، هنوز اطلاعی از جزئیات پرونده جدید و اتهامات او به دست نیامده است. در هر حال احضار اسماعیل عبدی و محمود بهشتی لنگرودی به اطلاعات و بردن رسول به انفرادی جهت تشکیل پرونده جدید، بخشی از سریال فشارهای حاکمیت بر روی فعالان صنفی و کانون ها است.”
احضار رسول بداقی در آستانه هفته معلم و همزمان با اعتراضات گسترده معلمان نشان از آغاز موج جدیدی از فشارها و ایجاد رعب و ترس در میان فعالان صنفی معلمان دارد.
تاکنون برای بیش از پنجاه معلم احکامی همچون تبعید، محرومیت از تدریس، زندان، بازنشستگی اجباری، کسر از حقوق و… صادر شده است که امید می رفت با سرکار آمدن دولت آقای روحانی با رسیدگی به مطالبات معلمان فشارها از جامعه فعالان و تشکل های صنفی معلمان برداشته شود. اما موج جدید فشارها حاکی از آن است که انعطافی در برخورد با فعالان صنفی فرهنگیان صورت نگرفته است.
به گفته فعالان صنفی معلمان، افزایش فشارها بر جامعه صنفی معلمان تاثیری بر حرکت های اعتراضی آنها نداشته و التهاب هنوز در بدنه جامعه فرهنگیان وجود دارد.
در آخرین حرکت های اعتراضی روز پنج‌شنبه هفدهم اردیبهشت، هزاران تن از معلمان معترض در شهرهای مختلف کشور دست به تجمع زدند و خواستار رسیدگی مسئولین به مطالبات فرهنگیان شدند.
هم اکنون اعضای کانون صنفی معلمان شکایت خود را به دیوان عدالت اداری برده اند و امیدوارند به زودی به مطالبات فرهنگیان رسیدگی شود.
اهم مطالبات آنها بهبود معیشت و افزایش حقوق به بالا‌تر از خط فقر، همسان‌سازی حقوق با سایر کارکنان دولت پیش از طرح رتبه‌بندی، آزادی معلمان زندانی و اجازه برگزاری مجمع عمومی کانونهای صنفی است. آنها همچنین خواستار تغییر نگاه امنیتی حاکمیت به جامعه فرهنگیان و آزادی بداقی، باقری و هاشمی هستند.
چند روز پیش از برگزاری تجمع روز ۱۷ اردیبهشت اسماعیل عبدی، دبیرکل کانون صنفی معلمان و بهشتی لنگرودی، سخنگوی این کانون به وزارت اطلاعات احضار شدند و ماموران امنیتی با فحاشی و تهدید از آنها خواستند از سمت خود در کانون استعفا دهند درغیر این صورت حکم آنها به اجرا گذاشته خواهد شد.
این در حالی است که به گفته فعالان صنفی فرهنگیان، اعتراضات صنفی معلمان بصورت خودجوش شکل می گیرد و حذف افراد شاخص و محبوب در میان معلمان و برخوردهای قهری با مطالبات فرهنگیان تاثیری بر روند اعتراضات نخواهد گذاشت.
لازم به ذکر است که در ادامه این برخوردهای سیاسی با فعالیت های صنفی معلمان، علیرضا هاشمی دبیرکل سازمان معلمان ایران نیز روز یکشنبه سی ام فروردین بازداشت و برای اجرای حکم پنج سال خود به زندان اوین منتقل شد.
محمود باقری معلم دیگری است که از سه سال پیش در زندان به سر می برد. او تنها به به خاطر فعالیت در کانون صنفی معلمان ایران به سه سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.

برگرفته از کلمه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید