گزارشی از دوازدهمین روز اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه/ تداوم بازداشت سپیده قلیان و اسماعیل بخشی

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه و خانواده‌هایشان در حالی بیستمین روز اعتصاب و دوازدهمین روز اعتراضات مسالمت‌آمیز خود را پشت سر می‌گذارند که دو تن از شهروندانی که در ارتباط با این تجمعات دستگیر شده‌اند، کماکان در بازداشت هستند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، اسماعیل بخشی، نماینده تجهیزات نیشکر هفت‌تپه و سپیده قلیان، فعال مدنی و خبرنگار همچنان در بازداشت هستند.

سمانه قلیان، در خصوص آخرین وضعیت، سپیده قلیان که ظهر روز یک‌شنبه ۲۷ آبان‌ماه به همراه اسماعیل بخشی و مسلم آرمند دستگیر شده‌بود، در مصاحبه‌ای که در تلگرام “‎دانشگاه سنگر آزادی و برابری”، منتشر شده، می‌گوید:«تعداد دستگیری ها در اون روز به ۱۹ نفر میرسه تا روز پنجشنبه خوشبختانه ۱۷ نفر آزاد شدند و فقط سپیده قلیان و اسماعیل بخشی در بازداشت هستند. در روز اول بازداشت مامورین امنیتی به منزل پدری سپیده در شهرستان دزفول بازرسی کردند و لب تاب؛ دوربین عکاسی و کتابهای سپیده رو توقیف می‌کنند. روز اول بازداشت در نیروی بازداشتگاه نیروی انتظامی مورد ضرب و شتم قرار گرفته است و روز دوشنبه تحویل اطلاعات سپاه شده در شوش در بعد از ظهر دوشنبه از شوش به اهواز منتقل شده است در سلول انفرادی نگهداری میشه.»

سمانه قلیان گفت: «در مورد اتهام های سپیده اطلاع دقیقی نداریم، برای سپیده دو پرونده تشکیل شده یکی در دادگاه عمومی و دیگری دادگاه انقلاب اتهام پرونده در دادگاه عمومی اخلال در نظم هست اما از اتهام پرونده دیگر فعلا بی‌خبریم.»

از سوی دیگر کریم یاوری (مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در خصوص بازداشتیانی که هنوز آزاد نشده‌اند به ایلنا گفته‌است: «همه کارگران بازداشتی هفت تپه به جز یک نفر آزاد شدند؛ فرد بازداشتی دیگر نیز یک خبرنگار زن است و کارگر نیست.»

وی تاکید کرد: «بحث ادامه‌ی بازداشت کارگری (اسماعیل بخشی) که روز پنج‌شنبه آزاد نشده، امنیتی‌ست و وزارت کار نمی‌تواند ورود کرده و  کاری برایش صورت دهد.»

یاوری افزود: «بایستی ماموران امنیتی تحقیقات لازم را در رابطه با ایشان انجام دهند.»

پیش‌تر، فرزانه زیلابی (وکیل این کارگران) گفته‌بود: کارگران بازداشتی با قرار کفالت آزاد شده‌اند و روند رسیدگی به پرونده‌های آنان ادامه خواهد داشت.»

یک منبع نزدیک به خانواده‌ی اسماعیل بخشی به کمپین گفت: «پیگیری‌های ما و خانواده‌ی این نماینده کارگران، برای آزادی آقای بخشی تا کنون نتیجه‌ای نداشته‌ و فقط امیدوارم هستیم که مقامات قضایی نخواهند برای او پرونده‌ سازی کنند، چرا که او هم مانند سایر کارگران تنها دغدغه‌اش مطالبات صنفی و قانونی‌شان بوده و اگر در هر تجمعی هم شرکت کرده کاری خلاف قانون نکرده‌است، اما ظاهرا همیشه روال اینطور است که در این گونه مواقع از میان بازداشتی‌ها یکی دو نفر را قربانی می‌کنند.»

منابع کمپین تایید کرده‌اند که با وجود تلاش نیروهای امنیتی برای متوقف کردن این اعتراضات، اجتماع و اعتراض کارگران معترض هفت‌تپه امروز هم ادامه داشت.

در ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، کارگران و خانواده‌هایشان به همراه شماری از شهروندان در شهرهای مختلف اهواز و خصوصا شوش، امروز هم برای دوازهمین روز متوالی دست به تجمع در مقابل فرمانداری شوش زدند و با سر دادن شعار “نه رستمی نه بیگی شرکت بشه دولتی” ، “کارگر می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد” خواهان خلع مالکیت از مالک کنونی شرکت و تحقق دیگر خواسته‌هایشان هستند.

بنا بر گزارش‌های ارسالی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در پی این تجمع در مقابل فرمانداری، هیچ‌یک از مسئواین این نهاد حاضر به پاسخگوئی به کارگران نشدند و آنان پس از ساعتی، تجمع اعتراضی خود را به سطح شهر کشانده و با شعار “کارگر زندانی آزاد باید گردد” ، “از هفت تپه تا تهران زحمتکشان در زندان” و “بازاری با غیرت حمایت حمایت” بصورت راهپیمایی اعتراض خود را در حالی که بسیاری از بازاریان نیز مغازه های خود را بسته و به آنان پیوستند در سطح شهر ادامه دادند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران خبر داده که راهپیمائی و تجمعات روزانه کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در شرایطی با بی توجهی مسئولین استان برای رسیدگی به خواسته‌های آنان مواجه است که با واریز حقوق مرداد ماه کارگران به حسابهایشان در بانک ملی شعبه هفت تپه، این بانک با مسدود سازی حسابهای کارگران، اقدام به کسر یک‌جای اقساط معوقه وام‌های آنان کرده است و به این ترتیب این مبلغ ناچیز نیز به دست کارگران نرسیده است.

همچنین شبکه‌های استانی صدا و سیما در استان خوزستان نیز در همسوئی با کارفرما و با هدف کمک به شکستن اعتصاب، دیشب در تمام بخشهای خبری‌شان، از بازگشت کارگران در روز شنبه (امروز) بر سر کارهایشان خبر دادند.

گفتنی است تا کنون شمار زیادی از فعالان مدنی و همینطور زندانیان سیاسی و عقیدتی محبوس در زندان از تجمع اخیر کارگران هفت‌تپه حمایت خود را اعلام کرده‌اند و خواستار پشتیانی سایر مردم از این اعتراضات شده‌اند.

شماری از زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر، با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از کارگران معترض هفت تپه و فولاد ملی اهواز اعلام کردند. زندانیان محبوس در زندان ارومیه هم حمایت خود را  با انتشار بیانیه‌ای اعلام نموده‌اند.

برخی از معلمان در چند شهر کشور که خود در مهرماه و آبان‌ماه دست به تحصن سراسری زده‌بودند، از این تجمعات حمایت کرده‌اند.

محمد ملکی اولین رییس دانشگاه تهران پس از انقلاب و زندانی سیاسی سابق که سال‌هایی از عمر خود را در زندان بسر برده‌است، از اعتراضات اقشار مختلف جامعه می‌گوید و در نامه‌ای سرگشاده نوشته‌است: «هموطنان اتحاد شما ضامن پیروزی حتمی است.»

متن نامه محمد ملکی را بخوانید:

«من یک معلم کارگر زاده هستم.

درود و صدها درود به کارگران، معلمان، کامیونداران، دانشجویان،کسبه و بازاریان و دیگر اقشار جامعه که امروز برای احقاق حقوق خود به پا خاسته اند و فریاد حق طلبی سرداده اند.
من پدرم یک کارگر بود و خودم یک معلم هستم.

کارگر یدی و کارگر فکری
یکی با دستهایش می‌سازد و دیگری با فکرش
به همه آنها که بپا خاسته‌اند و برای بازستانی حق خود از زندان و ضرب وشتم و مشکلات دیگر نمی هراسند
درود میفرستم
میگویند وقتی فقر میاید کفر و نفاق را با خود میاورد
بد نیست برای روشن شدن آثار فقر و نداری مثالی از زندگی خودم به هموطنان عزیزم ارائه دهم تا بهتر روشن شود آثار و عواقب فقر چیست.

در شعارهای راهپیمایان دیدم و خواندم که«ما گرسنه ایم» القصه آن که من در نوجوانی خواهری داشتم بسیار دوست داشتنی که در بستر بیماری افتاد و بعلت کمبود غذا و دارو روز به روز حالش بدتر میشد. بالاخره بازحمت پولی فراهم شد تا داروی لازم خریداری گردد. من که بچه تجریش بودم به داروخانه ای در قلهک سر خیابان دولت مراجعه کردم. پس از تهیه دارو هنگامی که با عجله خود را به بالین خواهرم رساندم دیدم که قبل از رسیدن من فوت کرده بود.
این واقعه زندگی و افکار مرا تغییر داد. هنوز وقتی بیاد خواهرم مریم میافتم معنی فقر و نداری را میفهمم. بعدها شنیدم « رضا» بچه شاه دستور داده برایش یک کره خر بخرند، تا با آن سرگرم باشد. میگفتند این بچه الاغ دو تا پرستار دارد.

راستی آیا فردی که اینچنین بزرک شده میتواند عدالت و آزادی برای مردم بیاورد؟

من معلمی کارگرزاده هستم و با درد کسانی که امروز در خیابانها فریاد ما گرسنه ایم سر داده اند؛ آشنایم. متاسفانه بعلت بیماری نمیتوانم خود را به جمع آنها برسانم ولی پشتیبانی و تحسین خود را به تک تک آنها اعلام میکنم و از آنها میخواهم همه پشتیبان هم باشند تا حق خود و ملت را از ظالمان بستانند.

بله اعتراضات و تجمعاتی که این روزها در سراسر کشور برای حق ستانی برپاست اگر همه متحد و متفق شوند به آزادی و عدالت و برابری خواهند رسید.

هموطنان اتحاد شما ضامن پیروزی حتمی است.
مستحکم باد اتحادکارگران، معلمان دانشجویان و کسبه
به امید پیروزی همه مردم زجردیده ایران

اول آذر ۹۷»

در پی حمایت‌هایی که از کارگران نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز شده‌است، شماری از کارگران و خانواده‌های کارگران سنندجی نیز با در دست داشتن پلاکاردهایی، حمایت خود را از آن‌ها اعلام کرده‌اند.

یکی از کارگران شاغل در بخش تولید نیشکر این مجتمع با اشاره به وضعیت و دغدغه کنونی کارگران به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «بخش خصوصی مدت‌هاست به تعهدات خود در قبال کارگران عمل نکرده است. ما خواهان روشن شدن اوضاع هستیم. کارگران انتظار دارند مقامات و مسئولانی که خصوصی‌سازی را در مجتمع کشت و صنعت هفت تپه انجام داده‌اند، از ابتدا آنها را در جریان روند و ابعاد تغییرات قرار می‌دادند.»

این کارگر با اشاره به نقش سازمان خصوصی‌سازی در تغییرات این شرکت، اظهار داشت: «سازمان خصوصی‌سازی در راستای تکالیف قانونی‌ که اصل ۴۴ قانون اساسی برایش تعریف کرده، روند سپردن این شرکت به بخش خصوصی را به درستی انجام نداده است.»

وی در ادامه تصریح کرد: «آنچه برای ما مهم است این است که  خصوصی‌سازی باید الگویی معیار قرار گیرد که مبتنی بر شفافیت و درستی باشد. در واقع، در حال حاضر بخش خصوصی‌ به‌ گونه‌ای در هفت تپه پیش رفته که بین نیروهای کار واحدها جدا از نگرانی، بی‌اعتمادی ایجاد کرده است. کارفرما تعهدی به کارگران ندارد و در قبال مطالباتشان بی‌توجه است در عین حال زمینه توسعه اشتغال واحد تولیدی تحت مدیریتش را فراهم نمی‌آورد. از همین روی، انتظار داریم با تغییر بخش خصوصی شرکت به کسانی که اهل کار و صنعت و تولید باشند، وضعیت تغییر کند. کسانی که امتحانشان را با سربلندی و آبرومندی در عرصه تولید پس داده باشند. نباید مدیران جدید بدهکار بانکی باشند. آنها باید به کارگران این تضمین را بدهند که ایجاد اشتغال خواهند کرد.»

این کارگر در پایان، تاکید کرد: «مسئولان نباید واحدهای تولیدی بزرگی همچون هفت تپه را در قالب خصوصی‌سازی یک‌ شبه رها کنند. نباید اجازه داد آقازاده‌ها و کارفرمایان نوظهور به این شکل قارچ‌گونه رشد کرده و کارخانجات و واحدهای تولیدی را متصرف شوند.»

اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه از ۱۴ آبان امسال، پس از آن آغاز شد که گزارش‌هایی مبنی بر متواری یا دستگیر شدن مالکان خصوصی نیشکر هفت‌تپه منتشر شد.

صدها کارگر، شرکت نیشکر هفت‌تپه، بیش از دوهفته است که در اعتراض به خصوصی‌سازی این شرکت و عدم توجه مسئولان به خواسته‌هایشان و همینطور معوقات مزدی خود، دست به اعتصاب زده‌ اند.

در روزهای اخیر شدت دامنه اعتراضات افزایش یافت و خانواده‌های کارگران شرکت هفت‌تپه نیز به خیابان‌های شهر شوش آمده و ضمن برپایی تجمع با سر دادن شعارهایی مطالبات‌شان را خواستار شدند.

مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در سال ۱۳۹۴ به دو شرکت خصوصی «زئوس» و «آریاک» واگذار شد و از زمان واگذاری این مجتمع کارگران بیش از ۳۰۰ بار تجمع و اعتصاب کردند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید