امجد حسین‌پناهی: “از شنبه‌‌ی سیاه تا کنون از محل دفن برادرم بی‌خبریم”/ گفتگو

“روز شنبه ۱۷ شهریور، اجرای حکم اعدام سه زندانی سیاسی از سوی قوه قضاییه به وکلای آن‌ها ابلاغ شد. بنا به گفته وکلا و خانواده‌ی زانیار مرادی، لقمان مرادی و رامین حسین پناهی، سحرگاه شنبه ۱۷ شهریورماه بدون اطلاع به خانواده‌هایشان اعدام شدند.”

این بخش نخست از گفتگوی کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی با امجد حسین‌پناهی، فعال حقوق بشر مقیم آلمان، است.

امجد حسین‌پناهی، می‌گوید: «آن‌روز شنبه، برای ما شنبه‌ی سیاهی بود که در حافظه تاریخی ایران، خانواده‌ام و همینطور بسیاری از فعالان حقوق بشر، ثبت شده‌است. روزی که علیرغم همه تلاشی که کردیم، با وجود همه کوششی که فعالان حقوق بشر داخلی و خارجی داشتند، برادرم رامین و دو زندانی سیاسی دیگر، زانیار و لقمان مرادی اعدام شدند.»

برادر رامین حسین‌پناهی، در ادامه گفت: «قریب به سه ماه از اعدام برادرم گذشته، اما مسئولان و نهادهای امنیتی کماکان اطلاعاتی از محل دفن برادرم نمی‌دهند، خانواده و بستگانی که در ایران داریم، خیلی سعی کردند که به هر نحو شده از محلی که برادرم در آن به خاک سپرده‌شده، خبری بگیرند، اما هنوز هیچ کس پاسخ شفافی به آن‌ها نداده‌است.»

این فعال حقوق بشر اضافه‌کرد: «تمام مراحل رسیدگی به پرونده، از زمان بازداشت تا اجرای حکم روندی ناعادلانه داشت و الان به کمترین خواسته‌ی خانواده‌ام اعتنایی نمی‌کنند. شاید پدر و مادر رامین، آخرین آرزو و خواسته‌شان همین باشد که رامین هم کنار قبر دیگر برادرمان اشرف دفن شود.»

امجد حسین‌پناهی، در آخر افزود: «انتظار ما این است که لااقل از محل دفن اطلاع پیدا کنیم و از همان شنبه‌ی سیاه تا این لحظه نسبت به محل دفن سه زندانی سیاسی، رامین، زانیار و لقمان بی‌خبریم.»

رامین حسین پناهى فعال سیاسی ۲۴ ساله متولد روستای قروچای شهرستان قروه، در تاریخ ٢ تیرماه ۱۳۹۶، توسط نیروهای امنیتی اطلاعات کردستان بازداشت و پس از ۲۰۰ روز تحمل حبس انفرادى و اعمال شکنجه‌های جسمی و روانی طاقت فرسا، به زندان مرکزى سنندج منتقل شد. این زندانی سیاسی، ٢۵ دی‌ماه ٩۶ در شعبه یک دادگاه انقلاب شهر سنندج به اعدام محکوم شد. این حکم، مجددا، ٢٢ فروردین ۱۳۹۷ در شعبه ٣٩ دیوانعالى کشور در شهر قم به تایید رسید.

در ارتباط تایید حکم این زندانی سیاسی، ۳ تن از کارشناسان سازمان ملل، در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف حکم اعدام وی شدند و نگرانی خود را درباره بدرفتاری و شکنجه زندانیان در ایران اعلام کردند.

حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، در حالی صادر و ابلاغ شد، که او تمامی اتهام‌های انتسابی به خود را رد کرده و وکیل این زندانی سیاسی نیز این حکم را غیرمنتظره و ناعادلانه تلقی کرده بود.

در ٢٧ اردیبهشت ٩٧ پس از مراجعه حسین احمدی نیاز وکیل پرونده رامین حسین پناهی، جهت اطلاع از دریافت آخرین وضعیت حقوقی موکلش به وی اعلام شد که پرونده رامین از شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور برگشته و جهت اجرای حکم به شعبه چهارم اجرای احکام دادسرای اجرای احکام سنندج ارجاع شده است.

پس از آن شریفه زرینی (دایه شریفه)، مادر رامین حسین پناهی، روز پنج شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷، طی نامه‌ای سرگشاده به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نگرانی خود را نسبت به اعدام قریب الوقوع پسرش اعلام کرد.

در قسمتی از این نامه آمده است: «من از شما می‌خواهم که این روزها که مشغول گفتگو با مقامات ایران هستید، یک خواست را به خواست‌های دیگرتان اضافه کنید، لغو حکم رامین حسین پناهی و بررسی پرونده او در یک دادگاه صالحه اروپایی.»

این مادر رنج‌کشیده در بخش دیگری از این نامه نوشته است: « این نامه یک مادر است از یک شهر کوچک در کردستان ایران، مادری که قلبش هر روز در تب و تاب است ، چرا که جگر گوشه اش ممکنست در زندانی در همین نزدیکی ها ، بعد از اتمام ماه رمضان اعدام شود. میدانید یعنی چه، از فکر این فاجعه بخود میلرزم و و از کلمه اعدام نفرت دارم.

شنیدم خودتان مادر هستید و دو دختر دارید، پس میتوانید یک لحظه از سیاست فاصله بگیرید و بحرفم گوش دهید با جان دل گوش دهید.

من یک مادر دردمندم، از سی سال پیش درد را شناختم و سالها است که دربدر دنبال فرزندانم هستند، فرزندانی که از عدالت گفتند و برای بهبود اوضاع کوشیدند. ولی در اینجا همه چیز ممنوع است. ما در جهنم زندگی میکنیم و این روزها زندگی من به تمام معنا جهمنی است.

رامین حسین پناهی که حتما اسمش را شنیده اید و عکس اش را دیده اید، فرزند دلبند من است. او هر کاری کرده باشد ، نباید کشته شود. آیا این حرف ناحقی است که من میزنم. او یک فعال سیاسی است ، پرونده سازیها شده و اکنون در یک قدمی مرگ است.

من از شما می‌خواهم که این روزها که مشغول گفتگو با مقامات ایران هستید، یک خواست را به خواستهای دیگرتان اضافه کنید، لغو حکم رامین حسین پناهی و بررسی پرونده او در یک دادگاه صالحه اروپایی.

میخواهم با این نامه برای یک لحظه به زندگی و روح و روان مادری وصل شوید که دیگر قلبش توان تحمل این فاجعه را ندارد. این روزها من و فرزند دلبندم قلبمان بهم وصل است . من میدانم که برای فرزند کوچکم رامین این لحظات چقدر سخت است کابوس اعدام، و می‌خواهم شما هم لحظه ای به این احساس من نزدیک شوید و خودتان را جای من بگذارید و کاری کنید که این فاجعه اتفاق نیفتد، شما می‌توانید و من صمیمانه از شما می‌خواهم این کار را بکنید. رسما و بطور جدی بخواهید رامین اعدام نشود.»

این زندانی سیاسی محکوم به اعدام، از ابتدای بازداشت تا زمان اجرای حکم از دادرسی عادلانه محروم بود و بارها ابتدایی‌ترین حقوق قانونی‌اش در طول روند دادرسی نقض شد و پس از آن نیز بارها جهت اخذ اعتراف اجباری شکنجه شد و مورد ضرب و جرح قرار گرفت و با فشار نهادهای اطلاعاتی در نهایت حکم اعدام رامین حسین پناهی در حالی که با لبان دوخته در اعتصاب غذای اعتراضی بود، در یکی از “پایگاه‌های سپاه پاسداران در تهران” سحرگاه شنبه ۱۷ شهریورماه ۹۷، به همراه لقمان مرادی و زانیار مرادی، دو تن دیگر از زندانیان سیاسی، اجرا شد.

«گفتگوی داریوش عدیم، عضو کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی با امجد حسین‌پناهی، فعال حقوق بشر»

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید