بازداشت یک پژوهشگر و جمعیت شناس در ایران به اتهام «نفوذ»

خبرگزاری رسمی ایران از دستگیری یک متخصص جمعیت شناسی خبر داده و به نقل از یک وکیل دادگستری اعلام کرده است که وی به اتهام «نفوذ» بازداشت شده است.

میمنت حسینی چاوشی، پژوهشگر و جمعیت شناس ایرانی که بر اساس این اتهام بازداشت شده یکی از سه مولف کتابی تحت عنوان «تحولات باروری درایران» است که سال ۱۳۸۹ موفق به دریافت جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.

خبرگزاری فرانسه نیز با انتشار گزارشی در این خصوص یادآور شده است که خانم چاوشی در لابراتوار تحقیقاتی دانشگاه ملبورن در جریان پژوهش بر روی علوم جمعیتی و بهداشتی تحقیقات جامعی راجع به میزان باروری و سیاست های جمعیت خانواده در ایران انجام داده است.

خبر دستگیری محقق و استاد دانشگاه ملبورن در حالی منتشر می شود که روزنامه محافظه کارکیهان روز شنبه با انتشار گزارشی از دستگیری چندین کنشگر اجتماعی (متخصص جمعیت شناسی) خبر داده بود که به ادعای این روزنامه به بهانه فعالیت های علمی به چندین نهاد دولتی نفوذ کرده بودند. در گزارش روزنامه کیهان اما به صراحت نامی از میمنت حسینی چاوشی به عنوان عضوی از گروه یاد شده برده نشده بود.

نصرالله پژمان فر، نماینده سابق مجلس ایران و عضو جبهه پایداری نیز در گفتگو با این روزنامه تندرو تصریح کرده است: «شواهد موجود ثابت می کند که افراد یادشده با شبکه های جاسوسی غرب مرتبط بوده اند.»

ایران که پیشتر به مدت بیش از دو دهه بر کنترل زاد و ولد تاکید داشت و این سیاست را تشویق می کرد، چند سالی است که با ابراز نگرانی از پایین آمدن نرخ زاد و ولد و کاهش جمعیت رویکردی عکس را درپیش گرفته است.

بانک جهانی در گزارشی اعلام کرده است که رشد جمعیت ایران در سال ۲۰۱۷ اندکی بیشتر از یک درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش زن های ایرانی که در دهه هشتاد میلادی به طور متوسط هفت فرزند متولد می کردند در سال ۲۰۱۶ به کمتر از ۲ فرزند بسنده کرده اند.

علی خامنه ای، رهبر ایران سال ۱۳۹۱ مردم را به افزایش زاد و ولد تشویق کرد و خواستار آن شد که جمعیت تا پنجاه سال دیگر از ۸۰ به ۱۵۰ میلیون نفر افزایش یابد.

منبع/ یورونیوز

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید