“اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در انفرادی تحت بازجویی و ضرب و جرح قرار گرفته‌اند”

اسماعیل بخشی و سپیده قلیان که ۲۷ آبان‌ماه ۹۷ در ارتباط با اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه در اهواز بازداشت‌شده‌اند، تحت بازجویی و در وضعیت وخیمی به‌سر می‌برند.

خانواده‌های این دو بازداشتی، گزارش کرده‌اند “آن‌ها در حالی ملاقات کرده‌اند که آثار ضرب و جرح بر بدن‌شان مشهود بوده‌است.”

بنا به گزارش تلگرام سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، در پی مراجعات خانواده‌های اسماعیل بخشی و سپیده قلیان برای پیگیری وضعیت فرزندانشان و همچنین پیگیری‌های حقوقی وکیل نامبردگان، خانواده‌ها طی دیدارهای کوتاهی، هر کدام موفق به ملاقات با عزیزان خود شده‌اند و متوجه شده‌اند که هر دوی آن‌ها، شدیدا مورد ضرب و جرح قرار گرفته و تحت فشارهای روحی و جسمی شدیدی هستند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه در همین خصوص بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن ضمن محکوم کردن شرایط جسمی و روحی ایجاد شده برای اسماعیل بخشی و سپیده قلیان، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط آنان شده‌است.

در بیانیه‌ی سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه آمده است: «مطابق گزارشات واصله، اسماعیل بخشی و سپیده قلیان، از نظر جسمی وضعیت بسیار وخیمی داشته‌اند.
آنان در ملاقات حتی قادر به تشخیص زمان و اینکه چه وقت از شبانه روز است هم نبوده اند و کماکان تحت فشار و در انفرادی نگه داری می شوند. سپیده قلیان به طور مشهودی بسیار لاغر و نحیف شده است و هنگامی که مادرش او را در آغوش گرفته تن او به درد آمده است.

همچنین وضعیت جسمی اسماعیل بخشی بسیار وخیم مشاهده شده و منجمله به علت ضرب و شتم، بر پیشانیش هنوز آثار کبودی وجود دارد.

بر اساس اخبار واصله، اسماعیل بخشی که بر اساس مشاهدات ملاقات کنندگان، از نظر وضعیت جسمی شرایط وخیمی داشته است بعد از شنیدن خبر حمایت هایی که از وی انجام شده، لبخندی بر چهره ی رنج کشیده و تکیده اش نقش بسته است.

بدینوسیله ضمن محکوم کردن شدید شرایط جسمی و روحی ایجاد شده برای اسماعیل بخشی و سپیده قلیان، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط آنان هستیم. مسئولیت تمام زجر، آزار، ضرب و شتم و وضعیت به وجود آمده برای آنان مستقیما بر عهده دولت ایران و حفظ سلامت و امنیت آنان وظیفه مقامات قضایی- امنیتی و دولت است. ما عمیقا و بیش از پیش نگران جان آنان هستیم و از تمام کارگران هفت تپه، ایران و جهان، از تمام نهادهای جهانی کارگری، رسانه ها و نهادهای مرتبط، خواهان حمایت فوری، عملی و حداکثری برای آزادی اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و نیز یکی از اعضای سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، آقای علی نجاتی هستیم.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه
سه شنبه ۱۳ آذرماه ۹۷»

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی پیش‌تر در گزارشی به وضعیت وخیم سپیده قلیان، فعال مدنی که در اعتراضات موسوم به هفت‌تپه در اهواز بازداشت‌شده‌ و در انفرادی و تحت بازجویی‌های مکرر به‌سر می‌برد، اشاره کرده‌بود.

اعتراضات کارگران هفت‌تپه از ۱۴ آبان‌ماه شدت گرفت و در طول این مدت شماری زیادی از فعالان کارگری بازداشت یا احضار شده‌اند. برخی از آن‌ها با قرار کفالت یا قید وثیقه آزاد شدند.

در میان افرادی که کماکان در بازداشت هستند، هویت “اسماعیل بخشی”، “علی نجاتی”، رییس سابق و اعضای سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه و پسرش “پیمان” احزار شده‌است.

کارگران نیشکر هفت‌تپه از ۱۴ آبان ۱۳۹۷ با راهپیمایی‌های پیاپی در سطح شهر و تجمع در مقابل فرمانداری شوش، خواستار واگذاری این شرکت به بخش دولتی، آزادی کارگران زندانی و پرداخت دستمزدهای معوقه خود شده‌اند.

تا کنون شمار زیادی فعالان حقوق بشر و نهادهای مختلف بیانیه‌هایی مبنی بر درخواست آزادی بازداشت‌شدگان و در حمایت از اعتراضات این کارگران منتشر کرده‌اند.

از جمله می‌توان به بیانیه کانون نویسندگان ایران و انجمن صنفی معلمان تهران و همینطور بیانیه ۲۵ وکیل دادگستری اشاره‌کرد.

کارگران معترض تاکید دارند که تنها دو راه برای حل این بحران پیش رو است: “نخست اینکه هفت تپه باید به شیوه خودگردانی کارگری اداره شود، یا اگر دولت آن‌را اداره کند باید همه امور زیر نظر شورای کارگری باشد”.

اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه از ۱۴ آبان امسال، پس از آن آغاز شد که گزارش‌هایی مبنی بر متواری یا دستگیر شدن مالکان خصوصی نیشکر هفت‌تپه منتشر شد.

مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در سال ۱۳۹۴ به دو شرکت خصوصی «زئوس» و «آریاک» واگذار شد و از زمان واگذاری این مجتمع کارگران بیش از ۳۰۰ بار تجمع و اعتصاب کردند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید