پناهندگان ترکیه؛ “کمک کنید صدای ما شنیده شود”

مرجان حمیدیان، پناهنده ساکن ترکیه، می‌گوید: «پناهنده‌ها در ترکیه در شرایط بسیار بدی به‌سر می‌برند.»

سه سال از ورود مرجان حمیدیان به ترکیه گذشته و اکنون ساکن یکی از شهرهای این کشور است، وی که فعالیت‌هایی را در زمینه دفاع از حقوق بشر نیز دارد، از “وضعیت بد” و شرایط زندگی پناهندگان و پناهجویانی می‌گوید که “به دلیل عدم رسیدگی پزشکی، برخی افراد فرزندانشان، موقع تولد فلج شده یا جنین آن‌ها فوت شده‌است”.

امروز، دوشنبه ۱۹ آذرماه ۹۷ و برابر با دهم دسامبر ۲۰۱۸، روز جهانی حقوق بشر، در کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، با مرجان حمیدیان هستیم، تا از برخی مسائلی که پناهندگان و پناهجویان با آن «دست و پنجه» نرم می‌کنند، آگاه شویم.

مرجان حمیدیان، اما می‌گوید “قصدم از گفتن این مشکلات و مسائل و ارسال این ویدئو فقط این نیست که فقط فارسی زبانان، در سراسر دنیا به مشکلات دوران پناهجویی آگاه شوند، بلکه هدف این است که مجامع بین‌المللی و حقوق بشر مطلع شوند و کاری صورت دهند”.

بیشتر پناهندگان و پناهجویانی که در ترکیه بسر می‌برند، معتقدند، از زمانی که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) بخشی از وظایف خود را به اداره مهاجرت ترکیه سپرده، وضعیت آن‌ها نه تنها بهتر نشده، بلکه روند اخراج پناهنده‌گان تسهیل یافته و برخورد اداره مهاجرت با آن‌ها بدتر شده‌است.

مرجان حمیدیان به مشکلات عدیده‌ای که پناهجویان و پناهندگان در ترکیه به آن دچار هستند، اشاره کرده و به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی می‌گوید: «پناهندگان در ترکیه مشکلات زیادی دارند، یکی از این مشکلات عدم اجازه کار است و اگر کار هم بکنند، غالبا کارهای سخت و سیاه با حداقل دستمزد است. کارهایی مانند کارگری و غیره ازد جمله کارهای سنگینی است که پناهندگان برای گذران زندگی در ترکیه به آن روی می‌آورند.

خانم حمیدیان، در این خصوص اضافه‌کرد: «غالبا دستمزدی که باید به آن‌ها بدهند به طور کامل پرداخت نمی‌شود و یا اصلا پرداخت نمی‌شود و پناهندگان نمی‌توانند برای گرفتن دستمزد خود شکایت کنند و این مسایل زندگی را برای آن‌ها بسیار سخت کرده و زمانی که نتوانند کار کنند و دستمزدی داشته‌باشند، چطور خانواده‌شان را تامین کنند؟!»

  • “از طرفی خدمات پزشکی در ترکیه بسیار ضعیف است و پناهند‌گان در بیمارستان‌های دولتی ترکیه یا مراکز آموزشی پزشکی مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند”.

مرجان حمیدیان در خصوص عدم رسیدگی پزشکی و امکانات درمانی مورد نیاز پناهندگان می‌گوید: «من بارها گلایه‌ها و درد ودل‌های پناهندگان را شنیده‌ام، فرزندان برخی از آن‌ها موقع به دنیا آمدن کور شده، در ناحیه دست یا پا فلج شده و یا حتی جنین‌شان هنگام تولد فوت شده‌است.»

این پناهنده ساکن ترکیه ادامه داد: «مشکلات اقتصادی، نداشتن پول کافی برای گذران زندگی، عدم امنیت و آرامش، مسایلی است که در ترکیه برای بیشتر پناهندگان پیش می‌آید و پناهنده‌ها را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده و آسیب‌های روحی شدیدی به خانواده‌ها وارد شده و اکثر خانواده ها از بیماری‌های روانی و افسردگی رنج می‌برند.»

  • “بارها نامه‌های متعددی را برای مجامع بین‌المللی فرستادم، برای بازرس سازمان ملل در سوییس نامه زدم.”

این پناهنده اضافه کرد که “بارها نامه‌های متعددی را برای مجامع بین‌المللی ارسال کرده”، اما می‌گوید: «در نهایت بعد از پیگیری‌های فراوان و خواهش‌هایم، به من پاسخ دادند که نمی‌توانند در امور ترکیه دخالت کنند.»

او از همه پناهندگان می‌خواهد؛ “صدای خود را گوش جهانیان برسانند” و خواستار آن است که “فعالان حقوق بشر صدای پناهندگان ترکیه را بشنوند”.

لازم به توضیح، است در بخش اخبار پناهجویان در این قسمت می‌توانید، از وضعیت پناهجویانی که در ترکیه، صربستان یا نقاط دیگر دنیا به سر می‌برند، با خبر شوید.

بیشتر پناهندگان و پناهجویانی که در ترکیه بسر می‌برند، معتقدند، از زمانی که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) بخشی از وظایف خود را به اداره مهاجرت ترکیه سپرده، وضعیت آن‌ها نه تنها بهتر نشده، بلکه روند اخراج پناهنده‌گان تسهیل یافته و برخورد اداره مهاجرت با آن‌ها بدتر شده‌است.

پناهجویان پس از ثبت درخواست خود در دفتر سازمان ملل «آسام» مورد مصاحبه‌ای کوتاه قرار می‌گیرند و بعد از گذشت حدودا دو سال “گاهی بیشتر”، مصاحبه بعدی (مصاحبه اصلی) با آنها صورت می گیرد و در صورت قبولی و داشتن شرایط لازم، در این مرحله پرونده آنها به بخش کشوری یا اسکان برای کشور سوم (کشور امن) فرستاده‌می‌شود که از ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۸ (۱۹ /شهریور) روند ثبت‌نام پناهجویان به اداره مهاجرت ترکیه سپرده شده‌است.

فعالان حقوق پناهندگان در ترکیه نگران هستند که دولت ترکیه با صلاحیتی که به دست آورده، روند اخراج پناهندگان را سرعت ببخشد و رسیدگی جدی به پرونده‌های مهاجران صورت نگیرد.

این سازمان در ترکیه اعلام کرده که پس از این، اداره مهاجرت ترکیه مسئولیت بررسی پرونده های حمایت بین‌المللی را نیز برعهده خواهد داشت.

هر چند کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفته “به فعالیت‌های حمایتی خود از جمله ارائه خدمات مشاوره به پناهندگان ادامه خواهد داد” با این حال این اقدام سازمان ملل، نگرانی‌هایی را برای پناهندگان در ترکیه به وجود آورده است.

پناهجویان در ترکیه با معضلات بسیاری مواجه هستند. از جملە مشکلات پناه‌جویان بلاتکلیفی و آیندە نامشخص است، تا جایی که حتی کسانی با پذیرفته شدن کیس پناهندگی از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با بلاتکلیفی طولانی روبرو هستند و سال‌هاست در شرایط سختی زندگی می‌کنند.

برخی کارشناسان و فعالان حقوق بشر در امور پناهندگان معتقدند که جنگ‌هایی که در سال‌های اخیر در خاورمیانه رخ‌داده است و افزایش جمعیت پناهندگان مرتبط با آن، یکی از علل عدم انتقال سریع پرونده‌ها به کشور سوم است و از سوی دیگر برخی از کشورها پناهنده‌ پذیر مانند امریکا، کانادا و استرالیا با تغییر سیاست های خود در عدم پذیرش پناهنده این راه را دشوارتر از پیش برای پناهندگان کرده‌اند.

گفتگو: «داریوش عدیم»

مطالب مرتبط:

۱ دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل