زخمی شدن دو کولبر در مناطق مرزی

تصویر آرشیو

دو کولبر طی روزهای گذشته، بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مسلح در مناطق مرزی اشنویه و سردشت، زخمی شدند.

بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزی در منطقه دشت‌بیل اشنویه به جمعی از کولبران، یک کولبر با هویت “علی مامند” زخمی شد. این در حالی است که این کولبران که فاقد هر گونه کالای قاچاقی بوده‌اند، در مسیر منطقه‌ی مرگور ارومیه مورد کمین نیروهای هنگ مرزی قرار گرفته‌اند.

مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان طی خبری نوشته است که نیروهای هنگ مرزی با ظن حمل کالای قاچاق توسط این کولبران، بدون اخطار قبلی، اقدام به شلیک به سوی آنان کرده‌اند.

در پی مصدومیت یکی از کولبران و متواری شدن سایر افراد، اموالی که همراه این گروه بوده از سوی نیروهای مسلح مرزی ضبط شده است.

از سوی دیگر روز چهارشنبه، ۲۸ آذرماه، کولبر دیگری با نام “رحمان شوانه” شهروند ساکن روستای دولتو از توابع شهرستان سردشت، در پی شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی، از ناحیه پا مصدوم شده و به یکی از مرکز درمانی این شهر منتقل شده‌است.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی پیش از این به کشته و زخمی شدن دو کولبر در مناطق مرزی و بازداشت دو کولبر دیگر اشاره کرده بود.

روز سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷، نیز سالار تنهایی، کولبر ۳۲ ساله اهل جوانرود براثر سرما و ایست قلبی در منطقه مرزی نوسود جان خود را از دست داد.

«کولبر» به افرادی اطلاق می‌شود که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی در مناطق مرزی از روی ناچاری و با دریافت دستمزدی ناچیز اقدام به حمل کالا از ایران به عراق و برعکس از نقاط «غیررسمی‌ گمرکی» می‌کنند. کالاهایی که از ایران به آن طرف مرزها توسط کولبران منتقل می شود انواع سوخت چون گالن‌های بنزین و گازوییل، خشکبار و برخی تولیدات داخلی است اما آنچه کولبران به ایران منتقل می‌کنند بیشتر «لوازم خانگی» از جمله تلویزیون و یخچال و برخی کالاهای خارجی دیگر است.

کولبری یکی از خطرناکترین شغل‌ها به حساب می‌آید چون از نظر دولت انتقال کالاها توسط کولبران قاچاق محسوب می‌شود. اما در واقع کولبران نه صاحب کالا هستند، و نه در سود واردات یا صادرات آن شریکند. آنها کارگران روزمزدی هستند که تنها به ازای دستمزدی که می‌گیرند اقدام به حمل کالا بر روی دوش خود می‌کنند.

شلیک مرزبانان به کولبران، انفجار مین، پرت شدن از کوه، بهمن و یخبندان، سیل و سایر حوادث طبیعی از جمله خطراتی است که کولبران را تهدید می‌کند.

آمار دقیقی از کولبران توسط نهادهای مسئول اعلام نشده است اما به گفته رسول خضری نماینده سردشت در مجلس شورای اسلامی «در منطقه سردشت و پیرانشهر ٨ تا ۱۰‌ هزار نفر برای تأمین معاش خود به‌عنوان کولبر کار می‌کنند.» سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت کولبرها است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید