رضا خندان فعال مدنی آزاد شد/ پایان اعتصاب غذای فرهاد میثمی و نسرین ستوده

رضا خندان همسر نسرین ستوده، به صورت موقت و با قرار کفالت از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، رضا خندان، فعال مدنی که پس از احضار و تهدید تلفنی، صبح روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور۹۷، از سوی ماموران وزارت اطلاعات در مقابل منزل شخصی‌اش بازداشت شده‌بود، روز جاری یک‌‌شنبه دوم دی‌ماه، با قرار کفالت و به صورت موقت آزاد شد. از سوی دیگر فرهاد میثمی، فعال مدنی و از مخالفان حجاب اجباری که یکی از خواسته‌هایش آزادی رضا خندان بود به اعتصاب غذای خود پایان داد. هم‌زمان، نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر نیز اعتصاب غذایش را پایان بخشید.

محمد مقیمی که وکالت نسرین ستوده، رضا خندان و فرهاد میثمی را بر عهده دارد، در صفحه فیس‌بوک خود در تایید این خبر نوشته‌است: «در پی برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات آقایان رضا خندان و فرهاد میثمی و استماع دفاعیات صورت گرفته و موافقت دادگاه محترم رسیدگی کننده با درخواست تبدیل قرار تامین وثیقه به قرار کفالت، دقایقی پیش موکلم رضا خندان با قرار کفالت از زندان اوین آزاد شدند».

این وکیل دادگستری در ادامه نوشت: «با آزادی رضا خندان و برآورده شدن یکی دیگر از خواسته های بحقه موکلم دکتر فرهاد میثمی، ایشان نیز پس از ۱۴۵ روز به اعتصاب غذای خود پایان دادند. همچنین، بانو ستوده دیگر موکلم نیز به اعتصاب غذای خود پایان دادند. با سپاس از همه کسانی که در این مدت با موکلانم همدردی و همراهی کردند».

گفتنی است، رضا خندان پیش از بازداشت و در شامگاه ۱۲ شهریورماه خبر از احضار و تهدید تلفنی خود داده و در فیس‌بوک شخصی‌اش نوشته‌بود: «شخصی امروز با موبایل‌ام تماس گرفت و گفت که از وزارت اطلاعات تماس می‌گیرد. او گفت که باید فردا به آنجا بروم.»

برای رضا خندان، از سوی شعبه ۷ دادسرای اوین، قرار وثیقه‌ی سنگین ۷۰۰ میلیون تومانی صادر شده بود و اتهامات اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و اشاعه و ترویج بی‌حجابی در جامعه به وی تفهیم شده است.

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین‌الملل در واکنش به بازداشت رضا خندان، همسر وکیل برجسته حقوق بشر نسرین ستوده، گفت: «مقامات ایران ابتدا نسرین ستوده را با اتهامات واهی زندانی کرده‌اند، سپس دوستان و خانواده اش را مورد آزار و اذیت و ارعاب و تهدید قرار داده‌اند و حالا هم همسرش را بازداشت کرده‌اند. این اقدامات بی رحمانه نشان ‌می‌دهد که مقامات ایران تا چه اندازه عزم خود را جزم کرده‌اند که صدای وکلا و مدافعان حقوق بشر را خفه کنند و حتی خانواده های آنها را هدف قرار دهند.»

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید