زانیار دباغیان، تفهیم اتهام شد؛ صدور قرار وثیقه دیگر برای این فعال کارگری

جلسه رسیدگی به اتهامات زانیار دباغیان، از اعضای کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری  که در مهرماه سال جاری از سوی نیروهای اداره اطلاعات سنندج بازداشت‌شده بود، روز گذشته از سوی شعبه دوم بازپرسی دادسرای انقلاب سنندج برگزار و قرار وثیقه دیگر برای این فعال کارگری صادر شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،  صبح روز گذشته سه شنبه ۴ دی ۱۳۹۷، زانیار دباغیان، فعال کارگری ساکن سنندج  از سوی بازپرس شاگدلی  رییس شعبه دوم دادسرای انقلاب سنندج  با  اتهامات ” تبلیغ علیه نظام”، “اقدام علیه امنیت ملی”  و  “عضویت در احزاب مخالف نظام”   تفهیم اتهام  شده و قرار وثیقه دیگر برای این فعال کارگری صادرشده است.

گزارش‌شده در طول مدت ۶۸ روز بازداشت این فعال کارگری در بازداشتگاه اداره اطلاعات وی به‌شدت تحت “شکنجه روحی و جسمی” قرارگرفته، به‌طوری  پس از آزادی ازلحاظ “جسمی و روحی” به‌شدت آسیب‌دیده است. این فعال کارگری در روز  پنج شنبه ۲۲  آذر، با تأمین وثیقه سیصد میلیون تومانی به‌صورت موقت آزاد شد.

مهرداد امین وزیری فعال کارگری در همین رابطه به کمپین گفت: «زانیار دباغیان کارگر و فعال کارگری  صبح روز گذشته برای پیگیری روند رسیدگی به پرونده به دادسرای شعبه ۲ باز پرسی رفته و مجدداً بازداشت و قرار وثیقه‌ای دوبار برای وی صادر شد.»

این فعال کارگری در ادامه افزود: «با ورود به اتاق بازپرس و تنها  در مدت ۲ دقیقه به وی اجازه داده شد که از خود دفاع کند. زانیار خود را از اتهامات وارده مبرا دانسته که بازپرس شاگلدی در جواب وی و باخشم سریعاً  وی را مجدد بازداشت و قرار وثیقه‌ای دیگر برای زانیار صادر می‌کند.»

مهردادامین وزیری در پایان گفت: «زانیار دباغیان به مدت ۴ ساعت در دادگاه به‌صورت موقت دستبند به‌دست در بازداشت بسر برده که پس از سپردن جواز کسب، حکم آزادی وی از سوی شعبه بازپرسی صادر می‌شود و در پایان به وی گفته‌شده که مراقب رفتارت در خارج از دادگاه باش و  هر وقت لازم بود مجدد بازداشتت می‌کنیم که در جواب بازپرس  این فعال  کارگری  احضار بی‌توجهی می‌کند.»

زانیار دباغیان از اعضای کمیته‌ی هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری در تاریخ ۱۴ مهرماه ۹۷ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

پرستو میرزایی، همسر زانیار دباغیان نیز در مهرماه چندین بار از سوی ماموران اداره اطلاعات  احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

پیش‌تر یک منبع نزدیک به خانواده این فعال کارگری در گفتگو با گزارشگر کمپین گفته بود: “دو روز پس از بازداشت زانیار مورخ ۱۶ مهرماه نیروهای لباس شخصی مجددا منزل وی را تفتیش کرده و تلفن همراه و لب تاپ همسرش پرستو میرزایی را نیز ضبط کردند”.

این فعال کارگری قبل‌تر نیز در بهمن‌ماه سال۹۳  نیز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، وی پس ازگذشت یک‌ماه با تامین وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

گزارش: آرون عسکری

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید