نامه شماری از زندانیان سیاسی زندان اوین به مناسبت سالگرد اعتراضات دی‌ماه ۹۶

شماری از زندانیان سیاسی – عقیدتی محبوس در زندان اوین در نامه‌ای سرگشاده به مناسبت سالگرد اعتراضات دی‌ماه سال گذشته، نوشته‌اند: «دیگر آفتاب را به گل نمی‌توان اندود و روز نورانی را به شب ظلمانی برابر نتوان نمود و بوی مشک را از مشام مردم نمی‌توان زدود».

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، جمعی از زندانیان سیاسی-عقیدتی محبوس در بند ۸ زندان اوین در نامه‌شان، خواسته‌اند که “گروه‌های مختلف جامعه موضعی یک‌پارچه گرفته و علیه ظلم و فساد اعتراض کنند”، تا “قدرت سرکوبگر را واردار به عقب نشینی کنند.”

متن کامل این نامه در ادامه آمده است:

“اعتراضات دی ماه به همگان نشان داد که فرایند کودن سازی که چهل سال از آن رژیم برای سر پوش گذاشتن بر مفاسد خود گذاشت؛ کارایی ندارد. برای عقب ماندن دیو استبداد یک گام بیشتر نمانده و آن اتحاد گروهای مختلف مردم با یکدیگر است. سال ۷۸ دانشجویان تنها بودند، سال ۸۸ طبقه متوسط جامعه از [حمایت] گروه‌های دیگر برخوردار نبود. دی‌ماه پارسال هم اغلب گروه‌های پایین‌تر از سطح متوسط به تنگ آمدن خود را از سیاست‌های نابه‌خردانه عده ای اندک که بر مقرارت یک ملت حاکم شدند را فریاد زدند. اگر این ۳ گروه موضع متحد و یکپارچه علیه ظلم و فساد اعتراض کنند، قادر خواهند بود، قدرت سرکوبگر را واردار به عقب نشینی کنند.

دیگر آفتاب را به گل نمی‌توان اندود و روز نورانی را به شب ظلمانی برابر نتوان نمود و بوی مشک را از مشام مردم نمی‌توان زدود.

به مناسبت اعتراضات دی ماه
«جمعی از زندانیان عقیدتی سیاسی اندرزگاه ۸ زندان اوین»”

در اعتراضات دی‌ماه ۹۶، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. بنا بر گزارش منابع خبری طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

رحمانی فضلی، وزیر کشور در آخرین گفتگوی خود در این باره گفته بود: “اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در ۱۰۰ شهر ایران روی داد که این اعتراضات در ۴۰ شهر به خشونت کشیده شد”.

برخی از بازداشت‌شدگان با تامین وثیقه و تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده‌اند و برخی از آنها نیز به زندان منتقل شدند.

آغاز اعتراضات در شهر مشهد در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۹۶ بود، اما ناآرامی‌ها به سرعت به شهرهای دیگر تسری یافت و نیروهای امنیتی با خشونت کشنده روزافزون به این اعتراضات سراسری پاسخ دادند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید