فشار قاضی صلواتی بر متهمان محیط زیستی برای تغییر وکیل

وکیل مدافع دو تن از فعالان محیط زیست خبر داد که سه تن از متهمان این پرونده به دادسرا احضار و کیفرخواست به آن‌ها ابلاغ شده است. او همچنین خبر داد که قاضی صلواتی از متهمان خواسته وکیل خود را تغییر دهند.

محمدحسین آقاسی روز چهارشنبه ۱۲ دی به صدای آمریکا گفت سه تن از متهمان این پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب احضار و کیفرخواست صادر شده از سوی دادستانی به آن‌ها تفهیم شده است.

آقاسی گفت ابوالقاسم صلواتی، قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، از سام رجبی و طاهر غدیریان، دو متهم این پرونده و موکل آقاسی، خواسته است که وکیل خود را تغییر دهند.

پیشتر نیز پس از مطرح شدن اتهام «فساد فی الارض» برای پنج تن از متهمان این پرنده، آقاسی گفته بود که این افراد «وکیل انتخابی» داشتند، اما «وکلایشان را نپذیرفته‌اند و وکیل تسخیری برایشان گرفته‌اند».

قوه قضاییه ایران چند ماه پیش با ابلاغ لیستی از «وکلای مورد تایید» به دادسراها، اعلام کرده بود که متهمان پرونده‌های سیاسی و امنیتی تنها از میان افراد این لیست می‌توانند وکیل انتخاب کنند.

ابلاغ این لیست با واکنش وکلای ایرانی مواجه شده بود و آن‌ها چنین کاری را خلاف قوانین ایران توصیف کرده بودند.

بهار سال جاری عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران، گفته بود که حسن روحانی هیئتی وزیر دادگستری، وزیر کشور، وزیر اطلاعات و معاون امور حقوقی رئیس جمهور تشکیل داده تا به پرونده این افراد رسیدگی کنند. این هیئت در نهایت به این نتیجه رسیده بود که این افراد باید آزاد شوند.

با این حال غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، بر اتهام «جاسوسی» این افراد تاکید کرد و گفته بود هیات مورد نظر روحانی، امکان دسترسی به پرونده را نداشته است.

یکی از علت‌های متهم شدن این افراد به جاسوسی، استفاده آن‌ها ازتله-دوربین هایی است که برای محافظت گونه‌ای نادر از یوزپلنگ آسیایی استفاده می‌کردند. مقام‌های سپاه پاسداران معتقدند این پژوهشگران از آن برای شناسایی مناطق نظامی و برنامه موشک های بالیستیک جمهوری اسلامی بهره می برده‌اند، امری که عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران، آن را رد کرده است.

گروهی از فعالان محیط زیست ایران بهمن ماه سال گذشته و از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدند. اتهام این افراد «جاسوسی» عنوان شده بود.

کاووس سیدامامی از جمله این بازداشت‌شدگان بود که دو هفته بعد از زندانی شدن خبر مرگ او در زندان منتشر شد. مقام‌های جمهوری اسلامی علت مرگ او را خودکشی عنوان کردند؛ اما خانواده سیدامامی این ادعا را رد کرده است.

علاوه بر آن‌ها، در ماه‌های اخیر فعالانی در حوزه‌‌های مختلف با اتهام‌هایی چون «نفوذ»‌ و عمدتا از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده‌اند. از آن‌جمله می‌توان به بازداشت میمنت حسینی چاووشی، جمعیت‌شناس ایرانی – استرالیایی و لیلی خاتمی، فعال حقوق کودک، اشاره کرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید