جلسه رسیدگی به اتهامات محمد خاکپور در دادگاه انقلاب کلیبر برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد خاکپور، فعال مدنی ساکن اردبیل در دادگاه انقلاب شهرستان کلیبر برگزار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه‌شنبه مورخ ۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۷ جلسه رسیدگی به اتهامات محمد خاکپور، فعال تُرک آذربایجانی در دادگاه انقلاب شهرستان کلیبر برگزار شد.

اتهام این فعال آذربایجانی “فعالیت تبلیغی علیه نظام” عنوان شده بود.

• محمد خاکپور به دادگاه انقلاب شهرستان کلیبر احضار شد/ سند

پیش‌تر شعبه اول دادیاری دادسرا عمومی وانقلاب اردبیل به نیابت از شعبه دادستانی شهر کلیبر آقای خاکپور را احضار و پس از تفهیم اتهام وی را با قرار کفالت ۳۰ میلیون تومانی و تامین فیش حقوقی موقتا آزاد کرده بود.

محمد خاکپور روز پنجشنبه ۱۴ تیرماه ۱۳۹۷ در گردهمایی سالانه قلعه بابک بازداشت، سپس به بازداشگاه اهر منتقل و پس از سه روز آزاد شد.

او در زمان بازداشت مانند سایر فعالین بازداشت شده در مراسم سالانه قلعه بابک مورد ضرب و جرح قرار گرفته بود.

همزمان با برگزاری مراسم سالانه قلعه بابک در تیرماه ۹۷ ، ماموران امنیتی حکومت ایران ده‌ها فعال ملی مدنی تُرک را در قلعه بابک و شهرهای مختلف آذربایجان دستگیر کردند.

قلعه‌بابک یا دژ بابک، بنا شده در بالای کوهی به بلندای ۲۳۰۰ متر، نزدیک به سه کیلومتری شهر کلیبر. دژ در زمان ساسانیان ساخته شده ولی نام خود را از نام بابک خرمدین، رهبر مبارزان با خلفای عباسی در سال ۸۹۳ میلادی، گرفته‌است.

در طی سالهای اخیر، بطور منظم فعالان تُرک آذربایجانی با حضور در تجمعات سالانه در این محل به طرح مطالبات خود می پردازند.

هر ساله هنگام برگزاری این مراسم، تعداد زیادی از فعالان مدنی از سوی نیروهای امنیتی به اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت می شوند.

در این راستا عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای در خصوص دستگیری فعالین مدنی درمراسم قلعه بابک، ضمن درخواست آزادی بی قید و شرط فعالین دربند ، برائت تمام بازداشت شدگانی که به قید وثیقه آزاد شدند را خواستار شده بود.

در گزارش عفو بین الملل شمار دستگیرشدگان دو مراسم قلعه بابک و مراسم کوه ساوالان حدود ۱۲۰ نفر اعلام شده که بصورت جداگانه بازداشت تعدادی از دستگیرشدگان از جمله عباس لسانی ، ابراهیم نوری ، جعفر رستمی راد ، کیومرث اسلامی ،حمید ادیب شفق ، محمد جولانی ، میثم جولانی ، علی خیرجو ، محسن اسمعیلی ، عسگر اکبرزاده ، رحیم غلامی ، علی واثقی ، سعید صادقی فر ، مهدی هوشمند ، مرتضی پروین ، مصطفی پروین ، توحید امیرامینی ، علی روحبخش ، غلام قلیزاده ، محمد آزاد ، مورد بررسی قرار گرفته بود.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران تُرک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل