بر اثر شلیک مستقیم، یک کولبر کُرد در مناطق مرزی ارومیه کشته شد

یعقوب نیک‌سیرت از اهالی روستای جوجهی از توابع صومای برادوست ارومیە، روز گذشته براثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی در ارتفاعات مرزی صومای برادوست کشته شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز پنج شنبه ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۷، یعقوب نیک‌سیرت، کولبر کُرد اهل روستای جوجهی از توابع محال صومای، براثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی مستقر در پاسگاه مرزی بردوک در ارتفاعات مرزی صومای برادوست ارومیه کشته شد.

به گزارش منابع محلی” نیروهای مرزبانی پاسگاه مرزی بردوک به ظن حمل کالای قاچاق و بدون اخطار قبلی گروهی از کولبران کُرد را در ارتفاعات مرزی صومای برادوست در مرز ارومیه هدف قرار داده‌اند که بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی یعقوب کامیان نیک‌سیرت فرزند رزاق جان خود را از دست داد”.

با استناد بە آمار بە ثبت رسیدە در مرکز آمار سازمان حقوق بشری هەنگاو، طی سال ٢٠١٨ میلادی ٧١ کولبر و کاسبکار در مرزهای کُردستان کشتە شدە و ١۶٠ تن دیگر نیز زخمی شدەاند.

آمار کامل و دقیقی از کولبران توسط نهادهای مسوول اعلام نشده است،سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت کولبرها است.

شلیک مرزبانان به کولبران، انفجار مین، پرت شدن از کوه، بهمن و یخبندان، سیل و سایر حوادث طبیعی از جمله خطراتی است که کولبران را تهدید می‌کند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید