گزارشی از آخرین وضعیت رستم ارکیا زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی یزد

تصویر از آرشیو

رستم ارکیا، زندانی سیاسی که با محکومیت ۲۰ سال حبس تعزیری، در زندان مرکزی یزد به سر می‌برد، در دهمین سال از حبس، به بند آزاد این زندان منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مسئولین زندان مرکزی یزد، رستم ارکیا، زندانی سیاسی محبوس در این زندان را پس از ده سال حبس به بند آزاد این زندان منتقل کردند.

این زندانی سیاسی کُرد، در تابستان سال ۱۳۸۷ در تهران از سوی نیروهای امنیتی سپاه بازداشت و به بازداشتگاه حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران در شهر ارومیه منتقل ‌شد.

رستم ارکیا در بازداشت‌گاه حفاظت اطلاعات سپاه، از سوی بازجویان این نهاد امنیتی، تحت شدیدترین فشارها و شکنجه‌ها جهت اخذ اعتراف قرار گرفت.

این زندانی سیاسی که در طول مراحل قضایی از حق داشتن وکیل محروم بود در روز ۵ آذرماه ۱۳۸۷ در دادگاه انقلاب شهرستان خوی به ریاست قاضی نوروزی به اتهام «محاربه از طریق همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف حکومت» به اعدام محکوم شد. این حکم در روز ۷ بهمن‌ماه سال ۱۳۸۸ در دادگاه تجدید‌نظر در ارومیه از سوی شعبه‌ی یکم دادگاه انقلاب به ۱۰ سال زندان همراه با تبعید به زندان یزد تقلیل یافته و نهایتا نماینده‌ی دادستان ارومیه، پس از صدور حکم ۱۰ سال حبس، به این حکم اعتراض کرده و خواستار تشدید حکم ‌شد. در نتیجه در روز ۲۷ اسفند ۱۳۸۸، حکم این زندانی از ۱۰ سال به ۲۰ سال زندان افزایش یافت.

رستم ارکیا، در خردادماه سال ۱۳۸۹ به زندان یزد تبعید شد. او در روز ۱ آذرماه ۱۳۹۰ به علت عدم تفکیک زندانیان سیاسی از زندانیان عادی، به همراه تعدادی از زندانیان در زندان یزد دست به اعتصاب غذا زدند که پس از شش روز با موافقت مقامات برای تفکیک زندانیان سیاسی از زندانیان عادی، این اعتصاب پایان یافت.

این زندانی سیاسی که به مدت ده سال از حق داشتن مرخصی محروم بود چندی پیش، برای اولین بار پس از ده سال به مرخصی اعزام شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید