جلسه رسیدگی به اتهامات لیلا میرغفاری برگزار شد/ روایت ضرب و جرح لیلا میرغفاری در خصوص یکی از بازداشت‌هایش

دادگاه رسیدگی به پرونده لیلا میرغفاری، فعال مدنی در تهران، در حالی برگزار شد که وی با اتهاماتی از قبیل  “تمرد از دستور مامورین”، “اشاعه فساد و فحشا” و “عدم رعایت حجاب” مواجه شده‌است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی، روز چهارشنبه ۱۹ دی‌ماه ۹۷، دادگاه رسیدگی به اتهامات لیلا میرغفاری، فعال مدنی ساکن تهران، با اتهامات “تمرد از دستور مامورین”، “اشاعه فساد و فحشا” و “عدم رعایت حجاب” در شعبه ۱۰۵۰ کیفری دو تهران در حالی برگزار شد که این فعال مدنی طی روزهای اخیر تحت عمل جراحی قرار گرفته و با وجود بخیه‌هایی که در بدنش بود، به اتفاق وکیل خود محمدحسین آقاسی، در دادگاه مورد اشاره، حاضر شد.

از سوی دیگر، این فعال مدنی، به بیان آنچه تحت عنوان اعمال شکنجه و ضرب و جرحش، توسط چند لباس شخصی، در زمان یکی از بازداشت‌هایش گذشته، می‌پردازد.

لیلا میرغفاری، در گفتگویی با کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، می‌گوید: «من در تجمع حمایتی از زندانیان سیاسی سال ۹۴ بازداشت شده‌بودم و پرونده‌ای برای من در دادگاه انقلاب به جرم شرکت در تجمع مسالمت‌آمیز مقابل زندان اوین، تشکیل شده‌بود و بعد از بازداشت ابتدا به دادسرای مقدس اوین و بعد به زندان قرچک منتقل شدم. یک دادگاهی برای ما تشکیل شد و بعد از چند سال ما را احضار کردند که آن زمان وکیل من آقای محمد مقیمی بودند و در آن جلسه دادگاه به اجبار می‌خواستند چادر سر من کنند و من مخالفت کردم و ماموران حفاظت دادگاه انقلاب با توهین و تحقیر و تهدید به من حمله کرده و مرا با دستبند به طبقه بالا منتقل کردند. آنجا به من می‌گفتند تو بی‌سوادی و مرا مورد آزار قرار دادند».

خانم غفاری گفت: «در آن دادگاه به من گفتند تو خط قرمزها را رد کردی و به رهبر توهین کردی و من را مجدد با دستبند به زندان قرچک انتقال کردند و با پیگیری‌های مادرم و با سپردن وثیقه آزاد شدم و بعدتر، وکالت پرونده‌ام را به آقای محمدحسین آقاسی دادم».

وی در ادامه اضافه‌کرد: «در تاریخ ۱۴ مهرماه ۹۷، به شعبه ۲۶ دادگاه با ریاست قاضی احمدزاده، احضار شدم که در دادگاه فضای بدی حکم فرما بود به حدی که ترسیدم و فضا اصلا فضای حقوقی نبود، به من می‌گفتند تو باید یاد بگیری بعضی حرف‌ها را نزنی، اما من می‌گفتم که فقط از حقوقم دفاع می‌کنم. در نهایت وکیلم آقای آقاسی، لایحه را نوشت و به قاضی پرونده آقای احمدزاده ارائه کرد و آقای احمدزاده گفت برای توهین به رهبری دو سال برای من در نظر گرفته‌اند و اعلام کرد که اتهامات دیگر تو در شعبه‌ای دیگر بررسی می‌شود».

خانم میرغفاری در بخشی از این گفتگو افزود: «روز چهارشنبه، ۱۹ دی‌ماه، در حالی که تازه عمل جراحی کرده‌بودم، با وضعیتی بد به دادگاه رفتم. وضعیتم طوری بود که یک‌بار از پله‌های دادگاه به زمین افتادم و در دادگاه در شرایط بدی که داشتم، صحبت کردم. در دادگاه اصلا نمی‌توانستم بنشینم. من زمانی که برگه‌های دادرسی را دیدم نوشته‌بودند که من حرف‌های رکیکی زده‌ام و در برگه حرف‌هایی به من نسبت داده‌بودند که یکی از آن‌ها اشاعه فحشا از طریق بی‌حجابی بود و من اعتراض کردم و گفتم من فقط یک سری مطالبات انسانی دارم».

این فعال مدنی گفت: «من توانستم اسامی افرادی که برای من پرونده سازی کردند را ببینم که یکی از آن‌ها خانم “خدیجه طاووسی” بود که اولین کسی بود که در دادگاه انقلاب به من حمله کرد و باعث شد برای من پرونده سازی کنند. بعدها فهمیدم که این خانم طاووسی کلا خشونتی در روحیه‌اش وجود دارد و بسیاری از زندانیان زن را مورد آزار قرار می دهد».

وی در خصوص شکنجه‌های اعمال شده علیه خودش گفت: «من به عنوان یک شهروند فقط به یکی از بازداشت‌های خود اشاره می‌کنم که در تهران و در خیابان زعفرانیه بازداشت شدم و قبل از اینکه مرا تحویل نهادهای امنیتی بدهند، به شدت مورد ضرب  و شتم قرار گرفتم. چهار، پنج نفر مرا محاصره کردند و هر چه من فریاد می‌زدم بیشتر ترغیب می‌شدند که مرا بزنند. یک آقایی از پشت محکم پشت سر من می‌زد و یکی دیگر دست مرا گرفته بود و با تمام قدرت دستبند دست مرا می‌کشید. آنقدر مرا زدند که بی‌هوش شدم و وقتی نیروهای امنیتی و به همراه خودرو اورژانس رسید، مامور اورژانس به آن‌ها گفت “با این خانم چه کردید”».

لازم به توضیح است که این فعال مدنی، پیش‌تر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام “توهین به رهبری”به ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

گفتنی است لیلا (خدیجه) میرغفاری ۲۳ خردادماه سال جاری بازداشت و پس از تفهیم اتهام در تاریخ ۲ مردادماه با تامین وثیقه هشتاد میلیون تومانی از زندان شهر ری آزاد شده بود.

کمپین پیش‌تر طی گزارشی از اتهامات “تمرد نسبت به مامورین حفاظت”، “توهین به رهبری”، “ظاهرشدن در انظار عمومی بدون حجاب شرعی”، “فراهم نمودن موجبات تشویق مردم به فساد فحشا و تشویق آنان با تبلیغ بی حجابی” برای خانم میرغفاری خبر داده بود.

گفتنی است، خانم غفاری در بهمن ماه ۹۶ با ایستادن روی یک سکوی برق و برداشتن روسری خود، نوشته‌ای را بالا گرفت که روی آن خواستار توقف خشونت علیه زنان شده بود.

نیروهای امنیتی هنگام بازداشت او اقدام به ضرب و جرح کردند که منجر به مصدومیت پای او شد.

لیلی میرغفاری پیش‌تر به اتفاق ۱۷ فعال مدنی دیگر روز شنبه ۳۰ آبان ماه ۹۴ در تجمع مقابل زندان اوین بازداشت و طی یک دادنامه از سوی شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کیفری ۲ تهران به ۹۱ روز حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌بود.

به غیر از «مسعود حمیدی» و «فریده طوسی» به علت عدم حضور در دادگاه، حکم شلاق ۱۶ تن از متهمان از جمله «رضا مکعیان (ملک)»، «هاشم زینالی»، « محسن حاصلی»، «خدیجه (لیلا) میرغفاری»، «سیمین عیوض زاده»، «عبدالعظیم عروجی»، «احسان خیبر»، «پروین سلیمانی»، «محسن شجاع»، «اعظم نجفی»، «ارشیا رحمتی»، «شرمین یمنی»، «سارا ساعی»، «علی بابایی»، «اسماعیل حسینی کوه‌کمری»، «زهرا مدرس‌زاده» به مدت دو سال تعلیق شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید