اعتراضات مردادماه؛ گزارشی از وضعیت یک زندانی گمنام محبوس در زندان بزرگ تهران

فرشید سعیدی که در اعتراضات مردادماه سال جاری از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده بود در حالی ششمین ماه از حبس خود را در بند ۱۱ تیپ ۱ زندان تهران بزرگ سپری می کند که در مراحل روند دادرسی از حق داشتن وکیل محروم بوده است. این شهروند ساکن تهران از سوی شعبه ۲۸  دادگاه انقلاب به احکام زندان محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، فرشید سعیدی که در روز ۱۱ مرداد ماه سال جاری و در اعتراضات مردمی  از سوی  نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده بود. پس از گذشت سه ماه از بازداشت موقت  توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” به یک سال حبس محکوم شد.

بر اساس گزارش های ارسالی در طی مراحل رسیدگی به پرونده، آقای فرشید سعیدی از داشتن وکیل محروم بوده است.

یک منبع آگاه در رابطه با این زندانی محبوس در زندان فشافویه به کمپین گفت:  «فرشید سعیدی ۳۰ ساله  از بازداشت شدگان اعتراضات ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ است که در چهار راه ولیعصرِ تهران همراه با تعداد دیگری از شهروندان معترض بازداشت شد. این جوان معترض پس از گذشت ۶ ماه در شرایط بسیار بد از نظر بهداشتی و درمانی در اندرزگاه ۱۱ تیپ ۱ زندان تهران بزرگ( فشافویه) نگهداری می‌شود.»

گزارش شده است که حکم صادره  از سوی دادگاه انقلاب با اعتراض از سوی فرشید سعیدی در دی ماه سال جاری به شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر ارسال و تا کنون نتیجه دادگاه به وی ابلاغ نشده است

کمپین پیش‌تر در مرداد ماه گزارش داده بود “شهروندانی که در اعتراضات مردادماه بازداشت شده‌اند در شرایط بدی، در زندان نگهداری می‌شوند و بیشتر آن‌ها هنگام بازداشت مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته‌اند.”

اعتراضات مردادماه در کشور از شهرک صنعتی شاهپورجدید اصفهان در اعتراض به گرانی، افزایش تورم و قطعی مکرر برق آغاز شد و به سرعت به شهرهای دیگر سرایت کرد.

در روز  ۱۱ مردادماه سال جاری، شمار زیادی از شرکت‌کنندگان این تجمعات، از سوی نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شدند. این بازداشت‌ها، حد فاصل پارک دانشجو و خیابان حافظ در تهران انجام شده و معترضان پس از دستگیری از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی به بازداشتگاه وزرا منتقل شده اند.

سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارشی در همین رابطه نوشته: « قوه قضاییه ایران حداقل ۲۴ نفر را براساس اتهامات “مبهم” امنیت ملی، در ارتباط با اعتراضات اواسط تابستان در شهرهای مختلف کشور، محکوم کرده که مجازات آنها از شش ماه تا شش سال زندان متفاوت است.»

این گزارش همچنین به مرگ معترضی به نام “رضا اوتادی” در تظاهرات کرج به ضرب گلوله اشاره می کند و می گوید دولت ایران هنوز نتیجه تحقیقات درباره اینکه چه کسی مسئول مرگ او بوده را منتشر نکرده است.

بیشتر بخوانید:

دیده‌بان حقوق بشر: حکم زندان ۲۴ معترض در تهران صادر شد/ لیست اسامی

اسامی برخی بازداشت شدگان اعتراضات ۱۱ مردادماه/ ویدئو

اعتراضات مردادماه؛ صدور احکام زندان برای دو شهروند دیگر در تهران

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید