یک شهروند ساکن اردبیل به دادگاه احضار شد/ سند

عسگر اکبر زاده، شهروند ساکن اردبیل که در  روز ۱۱ تیرماه سال جاری در آستانه گردهمایی سالانه قلعه بابک و در بازداشت‌های گسترده در  آذربایجان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت‌شده بود، طی ابلاغیه‌ای به شعبه دوم دادگستری عمومی و انقلاب اردبیل احضار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، عسگر اکبر زاده، فعال ترک (آذربایجانی)، طی ابلاغیه‌ای به شعبه دوم دادگستری عمومی و انقلاب اردبیل احضار شد.

بر اساس این احضاریه او موظف است در ساعت ده صبح  روز چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷، در شعبه دوم دادگستری عمومی و انقلاب اردبیل حضور یابد.

این شهروند ساکن اردبیل در تاریخ ۱۱ تیرماه ۱۳۹۷، در آستانه گردهمایی سالانه قلعه بابک و در بازداشت‌های گسترده در  آذربایجان از سوی نیروهای امنیتی  در محل کار خود بازداشت و پس از صدور قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی به همراه آقایان رحیم غلامی، علی واثقی، مهدی هوشمند و سعید صادقی فر به زندان مرکزی اردبیل منتقل شد.

عسگر اکبر زاده در تاریخ ۱۹ تیر ۱۳۹۷، با تأمین وثیقه به‌صورت موقت از زندان اردبیل آزاد شد.

در طی سالهای اخیر، بطور منظم فعالان ترک (آذری) با حضور در تجمعاتی سالانه در این محل به طرح مطالبات خود می پردازند.

هر ساله طی برگزار این مراسم تعداد کثیری از فعالان مدنی ترک (آذری) از سوی نیروهای امنیتی  به اتهامات تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی  بازداشت می شوند.

اصل‏ بیست و هفتم قانون اساسی ایران تشکیل‏ اجتماعات‏ و راه‏ پیمایی‏ ها، بدون‏ حمل‏ سلاح‏، به‏ شرط آن‏ که‏ مخل‏ به‏ مبانی‏ اسلام‏ نباشد، را  آزاد اعلام کرده است‏.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید